|
HISTORIER OG TANKER FRA
SJØNSTU OG SJØNSTUDALEN
av Andreas Spjelkavik
Den første vi vet om som fant malm
i Langvandsdalen og som tok malmen han fant ut av dalen var Mons
Andreas Petersen, eller Mons Petter som han ble kalt i det daglige.
Han fant noen steiner som han trodde var gull i en ur nord for Langvandet
i 1858, men som langt fra var det han trodde det var. Men med troen
om å ha gjort et gullfunn drog han til kjøpmann Koch
på Venset og fortalte om sitt store funn. Da Koch fikk se
funnet skjønte han nok straks at gull var det ikke Mons Petter
viste frem. Fargen på de steinene Mons Petter fant lignet
på gull, men vekta stemte nok ikke. Det var vel også
svært utrolig at fattiglemmet og betleren fra Skognes skulle
ha kommet over uante mengder gull. Mest sannsynlig er det vel å
tro at hele gullfunnet i ettertiden skapte stor latter i den indre
delen av herredet etter hvert som historien ble kjent.
Koch som selv hadde stor interesse for ertzer
og nye malmfunn dro ikke til Langvandsdalen før 8 år
senere for å se om han kunne finne noe av det "gullet"
som Mons Petter hadde funnet og vist frem. Som ledsagere og hjelpere
på denne turen hadde Koch med seg lensmannen i Skjerstad,
Peder Kjelsberg og minerer Ole Gundersen Moland fra Østerkløft.
På Furuhaugen fant han noe som kunne vise seg å være
interessant. Han fant også noe ovenfor Sandnesodden og som
vitner til de to funnene ble Benjamin Andersen, Storli og Søren
Larsen, Fagerli delaktige i hemmelighetene. De nevnte funnene ble
"behørig
lest på kirkebakken i Skjerstad, den 27. mai 1866",
som det står i lensmannens protokoll. Og den 15. august 1866
innmelder Koch igjen et funn på Furuhaugen. Da er det Benjamin
Andersen, Storli og Willum Olsen, Sjønstudal som var vitner
til funnet. Koch gjorde også et funn i nærheten av "Hjertliklubben
i Sjønstudalens Alminning" dette året.
Året etter, den 6. juli 1867 leverte Jens Jensen et forlangende
om Skjerpeseddel fra området nær Hjertliklubben, ikke
langt fra der Koch hadde gjort sitt funn det forgående år
som det står i forlangende.
Med såpass mange funn etter hvert og med flere vitner så
er det vel å tro at kjennskapet til malmfunnene ble et ganske
allment samtaleemne blant folkene i bygda i tiden som fulgte. Men
som årene gikk, så stilnet det av med flere nye funn,
frem til sommeren 1876. Da kom Mads Andreas Pedersen opp til Langvandsdalen
på leting etter malmsteiner som det jo skulle være en
del av rundt omkring i dalen etter hva folk tidligere hadde fortalt
om.
Mads var inderst, bosatt i Solvik, gift i sitt
andre ekteskap og hadde til sammen i sine to ekteskap 5 barn. Da
han kom til Langvandet fikk han losji på rydningsbruket i
Storli hvor Sakarias Sørensen da var brukeren. De to, sammen
med faren til Sakarias, Søren Larsen i Fagerli gjorde flere
funn som også de tok med til handelsmann Bernhard Koch på
Venset for å vise fram. Antagelig ønsket de også
å spørre om råd for hvordan de videre skulle
forholde seg med de funnene de hadde gjort.
Besøket hos Koch endte med en større
undersøkelse utover sommeren og høsten på noen
av malmfunnene under ledelse av en bergkandidat som på den
tid oppholdt seg i området. Men da vinteren kom stoppet det
videre arbeidet. Vi vet også at de tre rydningsmennene og
Koch på høsten det samme året dannet et interesseforetak
som de kalte for Vattenbygdens Kobberskjerp. Da undersøkelsene
stanset høsten 1876 reiste bergkandidaten, Tønnes
Lassen hjem til Kristiania, men han lovte å komme tilbake
neste sommer for å fortsette med videre undersøkelser
av malmfunnene da. Senere på vinteren ble også Lassen
tatt med som en likeverdig femte partner i det stiftede selskapet.
Det kan vel sies at det var da eventyret om malmen i Langvandsdalen
egentlig startet, det eventyret som "Solvik-Mads" satte
i gang sommeren 1876.
Koch, som den forretningsmannen han var, tenkte
nok noe fremover i tid omkring malmfunnene og den 28. november 1876
inngikk han en avtale for en mulig fremtidig transport av malm ut
av dalen. Han inngikk da en avtale med Jens Christensen, Sjønstudal
om i fremtiden å få benytte hans del av utløpet
fra Langvandet og det omkringliggende området til en eventuell
gruvedrift. Christensen var eier av den nordre siden av elveløpet.
På den søndre siden var det Staten som rådde
grunnen. For å få tilgang til hele elva søkte
Koch også til forstvesenet om å få leie statens
del av det samme utløpet.
|
Annonse i NORDLANDS AMTSTIDENE fra 11. april
1877. |
Tidlig i mai 1877 kom Lassen tilbake til Langvandsdalen.
Han hadde da i løpet av vinteren funnet en mann som var villig
til finansiere en prøvedrift av malmfunnene på Furuhaugen.
Det kunne derfor igangsettes drift på et av funnene i juli
1877. Denne driften pågikk sammenhengende i 11 måneder
og det ble drevet ut 60 tonn kobbermalm i de månedene arbeidet
pågikk med et innhold i malmen på ca 3 % kobber. Malmen
fikk de tatt ut ved å drive en synk nedover i en malmsone.
Men Johan Dahll, som finansierte denne prøvedriften døde
på slutten av 1877.
Selv om Dahll nå var død så
mente nok Koch fortsatt at en fremtidig gruvedrift var mulig i dalen
og han hadde fortsatt en ide om hvordan transport av malm fra Langvandsdalen
og ned til sjøen best kunne gjennomføres. Den 10.
januar 1878 inngikk han derfor en avtale om et fremtidig kjøp
av en gård på Sjønstu. Det var Ole Pedersen,
Fauske som da sa seg villig til å selge sin eiendom på
østre side av elven ved utløpet i Øvrevann
til Johan Dahlls enke, Kragerø, eller som det står
i avtalen "- til
senere Eiere eller Rettighetshavere i Kobberanvisningene i Langvandet
hvorpaa der nu foretages Undersøgelsesdrift af herr. Cand.
Min. T. Lassen af Christiania." Og den 11. januar
undertegner Koch en ny kjøpsavtale, nå for et landområde
på sørsiden av Straumen mellom Nedrevann og sjøen.
På nordsiden av Straumen fikk Koch i stand nok en avtale om
leie av et landsområde mellom Nedrevann og Finneidøren
til industriformål.
Men sommeren 1878 stoppet Johan Dahlls arvinger
den videre finansieringen av prøvedriften på Furuhaugen.
Det var Bergmester Tellef Dahll, bror til avdøde Johan Dahll,
som etter å ha vært i Langvandsdalen og ved selvsyn
hadde sett malmfunnene og området mellom Langvandet og sjøen
som anså at en fremtidig gruvedrift ikke kunne bli lønnsom.
At Tellef Dahll var i Langvandsdalen anser jeg sannsynlig da det
i 1878 ble anmeldt to malmfunn i utmarken til rydningsbruket Sandnes
av Tellef Dahll.
Som vi vet, ble det senere satt i gang nok en prøvedrift
som det heller ikke ble noe større av før en svenske
kom på banen i 1886. Det kan se ut til at det var fremkommeligheten
fra Langvandsdalen ned til åpen havn ved Finneid som gjorde
at de som finansierte prøvedriftene trakk seg ut.
|
Gammelbrakka i Furulund. Den ble bygget under
den andre perioden for prøvedrift på malmen i Langvandsdalen
mellom 1879 og 1881. Prøvedriften var det Nils Henrik
Bruun fra Bergen som finansierte. |
Den avtalen Koch inngikk med Ole Pedersen
om et kjøp av en del av Sjønstu ble aldri oppfylt.
Om denne gården vet vi at det den 18. november 1886 ble utferdiget
et skjøte på gården hvor Ole Pedersen, Sjønstu
vitterligjorde at han da hadde solgt gården til sin sønn
Peder J. Olsen for kr 2000,-. En kjøpesum som var oppgjort
på omforent måte, slik det står i dokumentet.
Skjøtet ble tinglyst den 15. desember 1886.
Den malmen som var funnet i Langvandsdalen
var hovedsakelig svovel med ispreng av kobber og dette ble den svenske
industrimannen Nils Persson fra Helsingborg oppmerksom på
sommeren 1886. Etter å ha blitt kjent med forekomstene i Langvandsdalen
fikk Persson i stand en avtale med Bernhard Koch på vegne
av Vattenbygdens Kobberskjærp om bergverksdrift på de
rettighetene det foretaket hadde på sine malmfunn i dalen.
Persson fikk deretter sendt en svensk ingeniør Alfred Hasselbom,
som på den tiden oppholdt seg i Trøndelag til funnstedet
for å vurdere forekomstene og Hasselboms uttalelse om forekomstene
gjorde at han alt i februar 1887 igjen kom til Langvandsdalen. Denne
gangen sammen med en del arbeidere for å hente ut en prøvelast
som Persson ville ha til sitt laboratorium i Helsingborg for nærmere
undersøkelser.
Malmen de tok ut i ura ovenfor det som senere
ble til Furulund ble kjørt med hest på vinterføre
ned til Sjønstu. Der ble malmen lagrett til Øvre-
og Nedrevann var blitt isfritt. Deretter ble den seilt og rodd til
Finneid hvor om lag 460 tonn malm ble lastet om bord på en
seiljakt for videre transport. Etter at malmprøven var sendt
til Helsingborg så fortsatte Hasselbom med malmbrytning oppe
i ura nord for Langvandet.
Den gang var det ikke vei mellom Øvrevann
og Langvand. Dette til tross for at det var seks rydningsbruk ved
Langvandet og at det bodde omtrent 50 mennesker til sammen på
brukene. Ferdselsveien mellom de to vannene var en sti i et svært
ulent terreng. Så etter i et år å ha fraktet alle
nødvendighetene på rygg til mann og hest opp til den
gryende gruvedriften begynte man i 1888 å bygge en kjerrevei
mellom Langvandet og vannene som førte ut til sjøen.
Heller ikke denne transportformen var tjenelig og flere fremtidige
transportformer ble vurdert.
Den eldste planen som er kjent er Perssons
ide fra 1887. I denne planen skulle Sjønstu være et
omlastingssted. Derfra og opp mot Langvandet skulle det anlegges
en sporbunnet hestebane. Den første delen oppover fra Sjønstu,
forbi Stokkviknakken var traseen tenkt slik vi vet at jernbanen
senere ble bygget. Men der Fjellheim senere ble anlagt av Kristian
Næsje skulle banen krysse elven for så å følge
søndre side av elven videre opp til Dråvika.
For å kunne benytte båt lengst
mulig i Langvandet nedover mot Sjønstu skulle man i Glæfsa,
ved utløpet av Dråvik bygge en 7 meter høg demning.
Dermed fikk man anlagt en havn der med samme høyde som vannspeilet
på Langvandet hadde for omlasting fra sjø til land
som det heter. Og i de gamle papirene fra den gang så er Dråvik
i gruveselskapets papirer omtalt som "Hamnen".
Men før arbeidet med dette transportsystemet
ble igangsatt så ble ideen om en hestebane omgjort til å
bli en lokomotivdrevet bane. Som om at dette ikke var nok så
ble det oppdaget, etter at arbeidene med banen var påbegynt
at høydeforskjellen mellom Dråvik og Langvand ikke
var 7 meter som først oppmålt, men hele 12 meter. En
såpass høy oppdemning ser det ut til at man ikke ville
eller torde satse på å bygge. Dermed måtte man
i all hast forandre planene slik at banen ble ført langs
nordsiden av elven opp til utløpet av Langvand og Fossen
ble det fremtidige omlastningsstedet etter denne forandringen.
Foran er nevnt den avtalen Jens Christensen
og Koch inngikk i 1876 om utløpet av elven fra Langvand.
I 1888 hadde Hasselbom og Koch inngått avtaler om å
anlegge "enten
Sporvei eller Linbane for Transport af Ertser m.v."
ned gjennom dalen med de 2 brukerne som var jordeiere nedover i
dalføret. På de to andre brukene som ble drevet på
bygslet grunn ble det skaffet slike avtaler senere. Dermed var det
meste av strekningen ned til Øvrevand disponibelt for gruveselskapet.
Nå gjensto det bare å få
kontroll over det resterende fra Tveråmo til Øvrevand.
En slik avtale ble inngått med Hans Johannesen og Hartvik
Olsen. Men der var det skjær i sjøen. På denne
avtalen finner vi påskrevet følgende: "Publiceret
inden Retten ved Extrathing paa Saltens Sorenskriverkontor den 1.
september 1888, behørig extraheret og i Pantebog S fol 472.
orlydende indført, hvorfor anmærkees, at Hartvik Olsen,
der sees i Forening med Hans Johansen at have underskrevet Dokumentet,
ingensomhelst Hjemmel har til nogen del af Eiendommen L. No. 128
Sjønstu." Denne tilføyelsen er underskrevet
av sorenskriver Oluf Nergaard. Men den 20. september 1888 er det
påført avtaledokumentet: "Transporteras
på Konsul N. Persson." Dokumentet er underskrevet
av Alfr. Hasselbom. En ny tilføyelse til dokumentet er påført
det den 26. juli 1890. "Transporteras
på Sulitjelma Gruber." Nå er dokumentet
underskrevet av N. Persson og Alfred Hasselbom.
Dette kunne vel gjøres fordi gruveselskapet
hadde sikret seg retten til en del av landet på østsiden
av elven ved oppkjøp. At sorenskriveren skrev slik han gjorde
på avtalen som ble inngått 12. august 1888 beror nok
på at Hartvik Olsen ikke var godt nok orientert om forholdet.
Hartvik Olsen var bygselmann på Sjønstå, matr.
nr 48, men ikke på L. nr 128. Han hadde bygsel på L.
nr 127 som var eid av J. H. Andersen, Leivset. Det må nevnes
at i 1890 da den avtalen som ble inngått 12. august 1888 ble
transportert til Sulitjelma Gruber så hadde Persson kjøpt
gården L. nr 127 av Joakim Haakon Andersen for kr. 2300,00
og hadde da rettighetene på østsiden av elven, enten
som eiere av L. nr 127 eller som leietakre av området tilhørende
L. nr 128. (Gården L. nr 127 var den gården som Koch
og Ole Pedersen, Fauske i 1878 inngikk en fremtidig kjøpsavtale
om.)
|
En del av omlastingsanlegget på Sjønstå
etter 1904. (Lokomotivet ODIN på bildet kom til banen
i 1904.) På høyre side av bildet ses skolen bygget
i 1899. Omtrent midt på bildet ser vi et 1 ½
etasjes hus hvor "Herr
Braset bygget et bageri" i 1891. Senere ble
bakeriet nedlagt og bygningen var butikk frem til 1915.
|
Det var den østre siden av elven. Men
Persson han var en mann som ønsket å eie, ikke å
leie det han skulle benytte i sine virksomheter og han hadde ikke
den totale råderetten av Sjønstå. Den resterende
del av Sjønstu var det Hans Olai Johansen som var eier av.
Persson ville også eie den andre siden av elva, men eieren
der var ikke villig til å kvitte seg med det han hadde. Ikke
før den 27. juli 1891, da inngikk Hans Olai Johansen, etter
et par års forutgående forhandlinger en kjøpekontrakt
med Sulitelma aktiebolag om salg av gården til sistnevnte
for kr 3.750,-.
Samtidig med at Johansen inngikk denne kontrakten
med selskapet inngikk partene også en kontrakt om at selger
skulle få bygsle den del av gården som lå på
vestsiden av elven i sin og sin kones levetid. I tillegg skulle
selgeren få bruksrett til utslåtter og skogen samt hamnegang
for en hest på den østre siden av elven. Samtidig heter
det, skulle selgeren være villig til å avstå utmark
og innmark på vestsiden av elven om den nye eieren ønsket
det, da med påfølgende erstatning etter skjønn
for det avgitte areal. Selger skulle også få rett til
årlig å hugge 6 favner bjørkeved til salg på
østre side av elven. For sitt bruk av gårdparten skulle
Hans Olai Johansen betale årlig kr. 10,- i landskyld.
Dermed hadde gruveselskapet blitt eier av alle
rettighetene på begge sidene av elven fra Øvrevann
og opp til Stormo/Tveråmo. Langs Øvrevann var Sjønstu
avgrenset mot Ildhusmark ved Nakkneset og mot Storvik langs Skomskjurelva.
Begge stedene fastlagt etter grenser opp til barfjellet i følge
omtalen i et dokument med tittelen: "Nr
7. Offentlig Udskiftning paa Gaarden Skjønstu i Skjærstad,
thl 16/11 91".
Gruveselskapet hadde nå hånd om
hele Sjønstu og kunne anordne bygninger, opplagsplasser,
og anlegge kaier og jernbanestasjon der de ønsket det. I
tillegg hadde de nå fått et omland, mer eller mindre
skogbevokst og i tillegg også store gressbevokste områder.
Selskapet var med oppkjøpet også kommet i besittelse
av et mektig vannfall. Og da Sjønstu var den eneste farbare
veien opp til Langvandsdalen satt de nå med "nøkkelen
til dalen" og kunne dermed delvis utestenge fremmende
gruvespekulanter fra malmfeltene rundt Langvandet, slik Persson
uttrykte det for styremøtet da han fremla saken der.
Etter å ha vedtatt bygging av en dampdreven
jernbane ble arbeidene påbegynt 1. mai 1891. Dette arbeidet
bevirket at det i de neste årene ble en stor konsentrasjon
av mennesker samlet opp gjennom dalen.
|
Tveråmo rundt 1890. Da arbeidene med
jernbanen begynte i 1891 var det 3 handelsmenn som åpnet
handel i de husene vi ser på bildet.
|
Mens banen var under bygging var det flere
som åpnet butikker og begynte med handel på Tveråmo.
En av dem var en mann fra Trondheim ved navn Aasen. Før anleggsarbeidene
startet vet vi at han var betjent hos landhandler Alfred Blix på
Finneid. Da arbeidet på jernbaneanlegget begynte åpnet
han handel på låven hos Jens Jensen. En annen som også
handlet på Tveråmo var svensken Peder Olson. Om han
vet vi at etter at jernbaneanlegget var avsluttet flyttet han ned
til Sjønstå og drev landhandel der i over 20 år.
Men Olson var ikke den eneste svensken som handlet på Tveråmo
under anleggstiden. Andreas Karlson fra Elfsborg len drev også
med en handel ved banen som ble bygget opp til Helarmo. Senere ble
han bestyrer ved Dampkjøkkenet i Furulund en tid før
han kjøpte seg egen gård på Leivset og flyttet
dit og begynte som gårdbruker der. Den gården må
etter hvert ha blitt et mønsterbruk for naboene til Karlson
fortalte senere at gården "lignet
en Have".
Den 1. juli 1891 ble det tinglyst en avtale
om grunnavståelse ved Salten Sorenskriverkontor hvor det heter:
"Undertegnede
Herr Ingeniør Hasselbom og Eier Hans Johansen, Sjønstu
Giver herved Herr Braset fult rettighed til en Tomt 23 Meter Bred
og 5 meter Lang at paa Sjønstue Opføre et Bageri med
Tilbehør m. mere og faar dene Afstaaelse faar grunden og
Veie Betaler Indehaveren af Tomten Kroner 20 ved hvert aars udgang.
Tomten liger Cirka 50 Meter fra den opsate Stal".
Av dette kan man se at Herr Braset bygde et
bakeri på Sjønstå, men at Braset drev som baker
på Sjønstu har jeg ikke funnet noe om. Den 27. september
1892 så selger Lars Olson, Bodø den bakeribygningen
som Braset hadde bygget og som sto på den omtalte tomten.
Kjøper av bygningen er etter kontrakten Sulitjelma aktiebolags
gruber. De overtar bygningen i den forfatning den er i, med unntak
av inventaret som er nevnt å være en "kokeovn
med rør samt bakeriinventar". Kjøpesummen
er oppgitt å være kr. 900,-. Vi vet at en mann fra Trondhjem
ved navn Hauge drev som baker på Sjønstå, men
det er ikke funnet at der var flere bakerier. Så kanskje var
det Hauge som bakte i bakeriet som Braset hadde bygget. Grunnet
visse omstendigheter skal Hauge ikke ha vært lang tid på
Sjønstu.
Lars Olson, nevnt foran som selger av bakeriet
var bror til Peder Olson og han var også svoger til Andreas
Karlson fra Elfsborg som er nevnt tidligere. Om Peder Olson vet
vi at etter at byggingen av banen var avsluttet flyttet han som
nevnt til Sjønstu og drev en butikk der. Butikken var i drift
frem til 1915 og det er høyst sannsynlig at Peder Olson drev
forretningen i det gamle bakeriet. At han sluttet som handelsmann
på Sjønstu i 1915 kan ha sammenheng med at da ble utvidelsesarbeidene
på jernbanen mellom Sjønstu og Fagerli sluttført
slik at kundegrunnlaget ble redusert og derfor kan handelsvirksomheten
ha blitt avsluttet.
Til slutt vil jeg nevne bygdas egen sønn,
Andreas Kornelius Hansen fra Tveråmo. Han hadde skaffet seg
handelsutdannelse og var begynt å arbeide ved gruveselskapet
oppe i Langvandsdalen den 1. februar 1889. Et sted har jeg sett
at han skulle ha vært den første handelsbestyreren
som gruveselskapet hadde, men det tror jeg ikke er riktig. Dette
begrunner jeg med at gruveselskapet startet sin egen handelsvirksomhet
ved Langvandet i 1888, altså før Andreas begynte å
arbeide der. Det finnes også en liste over ansatte ved gruvene,
skrevet av den stedlige sjef for gruvevirksomheten Viktor Viderton
i september 1889. Der står det at en mann ved navn A. Hansen
var Materialforvalter mens en mann ved navn H. Jakobsen Sæter
var Handelsforvalter.
Andreas Hansen så nå muligheten til å drive en
handelsvirksomhet da arbeidene startet på jernbaneanlegget.
Han sluttet i gruvenes tjeneste den 15. august 1891 og opprettet
sin egen forrentning, "A.
Hansen, Landhandel" på den gården hans
far bygslet på Tveråmo. Senere, under anleggsarbeidene,
da arbeidet for det meste var konsentrert om den øvre delen
av banen frem til Hellarmo søkte han myndighetene om tillatelse
til å flytte sin virksomhet nærmere anleggsstedet. Han
fikk da, den 19. juni 1893 tillatelse til å flytte virksomheten
sin enten til Sjønstådal eller Fossen. Han valgte å
flytte til Fossen. Det fortelles at han kjøpte og flyttet
et stabbur av tømmer fra Nedre Fjell opp til Fossen og benyttet
dette som butikk den tiden han handlet ved banens øvre ende.
Andreas Hansen satte opp stabburet på Stallbrakkneset i Dråvika,
mellom jernbanelinjen og elven.
|
Stallneset i Draavigen. På dette neset
åpnet Andreas Kornelius sin forretning da han flyttet
opp hit fra Tveråmo i 1893. I nedre høyre billedkant
ser vi noe av jernbanetraseen uten skinner og støttemasse
så jeg vil tro at bildet kan være fra sommeren
1892 og at bygningen vi ser er en boligbrakke.
|
Etter at Andreas Hansen var sluttet med sin
handelsvirksomhet ved Fossen så ble bygningen solgt til Ludvig
Jensen som benyttet huset til bolig i flere år. Når
huset ble flyttet fra Stallbrakkneset er ikke kjent, men i folketellingen
i 1900 står det at Ludvig Jensen bodde i en "Føderådsbygning".
Det kan vel tyde på at han da fortsatt bodde der nedenfor
jernbanelinjen i den bygningen som hadde vært butikk. I følge
Slektsbok for Skjerstad og Fauske stiftet Ludvig Jensen familie
først i 1903. Kanskje var det før denne hendelsen
inntraff at Ludvig flyttet huset sitt? Ludvig var eldste sønn
av Jens Christensen på Nedre Fjell, han som først solgte
stabburet til Andreas Hansen. I de årene all ferdsel til og
fra gruvestedet gikk langs Fjellveien hadde "ho
Fredrikke på Fjell", mor til Ludvig drevet
et bevertningssted for farende folk og hest oppe i lia etter at
den første bakken var passert på turen fra Fossen mot
Sjønstu. Nå ble stabburet også flyttet opp til
denne flaten som ble kalt for Bjørnmyr. Da huset ble gjenreist
der ble det samtidig også påbygget en del og Ludvig
bygget også en fjøs og han startet opparbeiding av
et lite rydningsbruk der oppe mellom knausene. Men da begynner en
senere historie for det huset som fortsatt står rødmalt
der oppe i lia.
Der oppe i lia finner vi foruten Bjørnmyr
også navnet Bjørnåsen. Jeg vil tro at navnene
har de stedene fått etter bamsen som engang var en nokså
vanlig del av den lokale fauna i dette området. Navnene tilsier
at enten har bamsen hatt sitt tilhold her oppe eller så er
det er blitt felt bjørn i dette området. Hvem som da
var bjørnens banemann vet jeg ikke, heller ikke når
det kan ha skjedd. For her var det bjørn i hopetall. Det
kan nevnes at Tomas Olsen som var rydningsmann på Osbak i
årene 1859 - 1885 fikk utbetalt skuddpremier for 4 bjørner
i 1865 og for ytterligere 3 i 1867. Willum Olsen som bodde på
Fjeld, en eldre bror av Tomas skal gjennom årene ha nedlagt
30 bjørner. Når vi så legger til at Peder Larsen,
Grønli nedla 13 bjørner så er det vel hold i
påstanden om at dalen en gang var "full av bjørn".
Etterord
En tanke som dukker opp når dette skrives
er spørsmålet om Peder Olson egentlig drev sin egen
forretning på Tveråmo og senere på Sjønstu,
eller om han kan ha ledet butikker der som gruveselskapet eide?
Tanken kommer fordi gruveselskapet jo eide grunnen som forretningen
på Sjønstu var bygget på. Også bygningen
som det ble handlet i eide jo gruveselskapet og jeg har ikke funnet
noe som tilsier at Olson leide den butikken som han handlett i,
men heller ikke funnet noe som tilsier at det var gruveselskapet
som drev butikk på Sjønstu. Men hvorfor fikk en privatmann
drive butikk på Sjønstu der gruveselskapet eide grunnen
når det ikke var tillatt for andre enn gruveselskapet selv
å drive forretning oppe ved Langvandet der gruveselskapet
hadde fått grunnen til låns ved ekspropriasjon?
Det jeg tenker på og som muligens kan
ha skjedd er at Andreas Hansen først åpnet sin forretning
på Tveråmo omkring 15. august 1891 på den gården
som faren hans drev og som faren fra tidligere av hadde bygslet.
Den 12. september 1891 så ble denne gården solgt av
eieren, lensmann Johan Lorentz Normann, Saltdal til gruveselskapet.
Deretter kan også gruveselskapet ha begynt med en handel på
den samme gården som Andreas Hansen drev sin handel og at
denne butikken ble styrt av Peder Olson. Butikken på Tveråmo
kan ha blitt ledet av Peder Olson frem til gruveselskapet kjøpte
bakeriet på Sjønstå den 27. september 1892. Da
kan gruveselskapet ha flyttet forretningsdriften sin fra Tveråmo
til Sjønstu med Peder Olson som bestyrter.
Vi vet videre at baneanlegget mellom Sjønstu
og Fossen ble besiktiget av eieren den 15. september og at den offisielle
overtakelsen skjedde den 15. oktober i 1892. Man kan anta at det
da fortsatt var etterarbeider på den første del av
banen som gjensto. Videre er det å tro at utbyggingen av Sjønstu
som omlastningssted pågikk, samtidig som arbeidene med forlengelse
av banen frem fra fossen til Hellarmo var begynt. Fortsatt var det
arbeidere igjen i dalen så det var nok fortsatt behov for
handel langs jernbanen.
Det kan være da Andreas Karlson kom som
handelsmann til Tveråmo. Kanskje kom han dit for å styre
med den butikken som Peder Olson da hadde flyttet ifra. Vi vet svært
lite om de to svenskene annet enn at de var i Sjønstudalen
som handelsmenn den gang banen ble bygget. Hvor de handlet og når
de handlet er ukjent.
Men en ting som er kjent at den Lars Olson, Bodø som solgte
bakeriet på Sjønstu til gruveselskapet hadde forretning
i Bodø og drev en utstrakt handel med gruveselskapet. (Samtidig
var han jo henholdsvis bror og svoger til de to svenske handelsmennene.)
Andreas Hansen flyttet jo sin butikk opp til
Stallbrakkneset på ettersommeren i 1893. Ett år tidligere
hadde det blitt butikk på Sjønstu og da var det ikke
lengre behov for handel på Tveråmo. Derfor ble butikken
som Karlson bestyrte da lagt ned og Karlson ble bestyrer på
Dampkjøkkenet i Furulund.
Det er heller ikke kjent når Aasen sluttet
med sin handel på låven hos Jens Jensen
Men dette er bare egne teorier som jeg ikke har grunnlag for å
fremlegge som historisk riktige.
Finnes det en annen dokumentert versjon om dette hører jeg
gjerne den.
|
Omlastningsstedet Fossen omkring 1893. På
sporet står den første passasjervognen som ble
anskaffet i 1893 samtidig som videreføringen av jernbanen
opp til Hellarmo kan skimtes bortenfor dampkranen.
|
|
|