HISTORIER OG TANKER FRA
|
Annonse i NORDLANDS AMTSTIDENE fra 11. april 1877. |
Tidlig i mai 1877 kom Lassen tilbake til Langvandsdalen.
Han hadde da i løpet av vinteren funnet en mann som var villig
til finansiere en prøvedrift av malmfunnene på Furuhaugen.
Det kunne derfor igangsettes drift på et av funnene i juli 1877.
Denne driften pågikk sammenhengende i 11 måneder og det ble
drevet ut 60 tonn kobbermalm i de månedene arbeidet pågikk
med et innhold i malmen på ca 3 % kobber. Malmen fikk de tatt ut
ved å drive en synk nedover i en malmsone. Men Johan Dahll, som
finansierte denne prøvedriften døde på slutten av
1877.
Selv om Dahll nå var død så mente
nok Koch fortsatt at en fremtidig gruvedrift var mulig i dalen og han
hadde fortsatt en ide om hvordan transport av malm fra Langvandsdalen
og ned til sjøen best kunne gjennomføres. Den 10. januar
1878 inngikk han derfor en avtale om et fremtidig kjøp av en gård
på Sjønstu. Det var Ole Pedersen, Fauske som da sa seg villig
til å selge sin eiendom på østre side av elven ved
utløpet i Øvrevann til Johan Dahlls enke, Kragerø,
eller som det står i avtalen "- til
senere Eiere eller Rettighetshavere i Kobberanvisningene i Langvandet
hvorpaa der nu foretages Undersøgelsesdrift af herr. Cand. Min.
T. Lassen af Christiania." Og den 11. januar undertegner
Koch en ny kjøpsavtale, nå for et landområde på
sørsiden av Straumen mellom Nedrevann og sjøen. På
nordsiden av Straumen fikk Koch i stand nok en avtale om leie av et landsområde
mellom Nedrevann og Finneidøren til industriformål.
Men sommeren 1878 stoppet Johan Dahlls arvinger den
videre finansieringen av prøvedriften på Furuhaugen. Det
var Bergmester Tellef Dahll, bror til avdøde Johan Dahll, som etter
å ha vært i Langvandsdalen og ved selvsyn hadde sett malmfunnene
og området mellom Langvandet og sjøen som anså at en
fremtidig gruvedrift ikke kunne bli lønnsom. At Tellef Dahll var
i Langvandsdalen anser jeg sannsynlig da det i 1878 ble anmeldt to malmfunn
i utmarken til rydningsbruket Sandnes av Tellef Dahll.
Som vi vet, ble det senere satt i gang nok en prøvedrift som det
heller ikke ble noe større av før en svenske kom på
banen i 1886. Det kan se ut til at det var fremkommeligheten fra Langvandsdalen
ned til åpen havn ved Finneid som gjorde at de som finansierte prøvedriftene
trakk seg ut.
Gammelbrakka i Furulund. Den ble bygget under den andre perioden for prøvedrift på malmen i Langvandsdalen mellom 1879 og 1881. Prøvedriften var det Nils Henrik Bruun fra Bergen som finansierte. |
Den avtalen Koch inngikk med Ole Pedersen om et
kjøp av en del av Sjønstu ble aldri oppfylt. Om denne gården
vet vi at det den 18. november 1886 ble utferdiget et skjøte på
gården hvor Ole Pedersen, Sjønstu vitterligjorde at han da
hadde solgt gården til sin sønn Peder J. Olsen for kr 2000,-.
En kjøpesum som var oppgjort på omforent måte, slik
det står i dokumentet. Skjøtet ble tinglyst den 15. desember
1886.
Den malmen som var funnet i Langvandsdalen var hovedsakelig
svovel med ispreng av kobber og dette ble den svenske industrimannen Nils
Persson fra Helsingborg oppmerksom på sommeren 1886. Etter å
ha blitt kjent med forekomstene i Langvandsdalen fikk Persson i stand
en avtale med Bernhard Koch på vegne av Vattenbygdens Kobberskjærp
om bergverksdrift på de rettighetene det foretaket hadde på
sine malmfunn i dalen. Persson fikk deretter sendt en svensk ingeniør
Alfred Hasselbom, som på den tiden oppholdt seg i Trøndelag
til funnstedet for å vurdere forekomstene og Hasselboms uttalelse
om forekomstene gjorde at han alt i februar 1887 igjen kom til Langvandsdalen.
Denne gangen sammen med en del arbeidere for å hente ut en prøvelast
som Persson ville ha til sitt laboratorium i Helsingborg for nærmere
undersøkelser.
Malmen de tok ut i ura ovenfor det som senere ble
til Furulund ble kjørt med hest på vinterføre ned
til Sjønstu. Der ble malmen lagrett til Øvre- og Nedrevann
var blitt isfritt. Deretter ble den seilt og rodd til Finneid hvor om
lag 460 tonn malm ble lastet om bord på en seiljakt for videre transport.
Etter at malmprøven var sendt til Helsingborg så fortsatte
Hasselbom med malmbrytning oppe i ura nord for Langvandet.
Den gang var det ikke vei mellom Øvrevann
og Langvand. Dette til tross for at det var seks rydningsbruk ved Langvandet
og at det bodde omtrent 50 mennesker til sammen på brukene. Ferdselsveien
mellom de to vannene var en sti i et svært ulent terreng. Så
etter i et år å ha fraktet alle nødvendighetene på
rygg til mann og hest opp til den gryende gruvedriften begynte man i 1888
å bygge en kjerrevei mellom Langvandet og vannene som førte
ut til sjøen. Heller ikke denne transportformen var tjenelig og
flere fremtidige transportformer ble vurdert.
Den eldste planen som er kjent er Perssons ide fra
1887. I denne planen skulle Sjønstu være et omlastingssted.
Derfra og opp mot Langvandet skulle det anlegges en sporbunnet hestebane.
Den første delen oppover fra Sjønstu, forbi Stokkviknakken
var traseen tenkt slik vi vet at jernbanen senere ble bygget. Men der
Fjellheim senere ble anlagt av Kristian Næsje skulle banen krysse
elven for så å følge søndre side av elven videre
opp til Dråvika.
For å kunne benytte båt lengst mulig
i Langvandet nedover mot Sjønstu skulle man i Glæfsa, ved
utløpet av Dråvik bygge en 7 meter høg demning. Dermed
fikk man anlagt en havn der med samme høyde som vannspeilet på
Langvandet hadde for omlasting fra sjø til land som det heter.
Og i de gamle papirene fra den gang så er Dråvik i gruveselskapets
papirer omtalt som "Hamnen".
Men før arbeidet med dette transportsystemet
ble igangsatt så ble ideen om en hestebane omgjort til å bli
en lokomotivdrevet bane. Som om at dette ikke var nok så ble det
oppdaget, etter at arbeidene med banen var påbegynt at høydeforskjellen
mellom Dråvik og Langvand ikke var 7 meter som først oppmålt,
men hele 12 meter. En såpass høy oppdemning ser det ut til
at man ikke ville eller torde satse på å bygge. Dermed måtte
man i all hast forandre planene slik at banen ble ført langs nordsiden
av elven opp til utløpet av Langvand og Fossen ble det fremtidige
omlastningsstedet etter denne forandringen.
Foran er nevnt den avtalen Jens Christensen og Koch
inngikk i 1876 om utløpet av elven fra Langvand. I 1888 hadde Hasselbom
og Koch inngått avtaler om å anlegge "enten
Sporvei eller Linbane for Transport af Ertser m.v." ned
gjennom dalen med de 2 brukerne som var jordeiere nedover i dalføret.
På de to andre brukene som ble drevet på bygslet grunn ble
det skaffet slike avtaler senere. Dermed var det meste av strekningen
ned til Øvrevand disponibelt for gruveselskapet.
Nå gjensto det bare å få kontroll
over det resterende fra Tveråmo til Øvrevand. En slik avtale
ble inngått med Hans Johannesen og Hartvik Olsen. Men der var det
skjær i sjøen. På denne avtalen finner vi påskrevet
følgende: "Publiceret
inden Retten ved Extrathing paa Saltens Sorenskriverkontor den 1. september
1888, behørig extraheret og i Pantebog S fol 472. orlydende indført,
hvorfor anmærkees, at Hartvik Olsen, der sees i Forening med Hans
Johansen at have underskrevet Dokumentet, ingensomhelst Hjemmel har til
nogen del af Eiendommen L. No. 128 Sjønstu." Denne
tilføyelsen er underskrevet av sorenskriver Oluf Nergaard. Men
den 20. september 1888 er det påført avtaledokumentet: "Transporteras
på Konsul N. Persson." Dokumentet er underskrevet
av Alfr. Hasselbom. En ny tilføyelse til dokumentet er påført
det den 26. juli 1890. "Transporteras
på Sulitjelma Gruber." Nå er dokumentet underskrevet
av N. Persson og Alfred Hasselbom.
Dette kunne vel gjøres fordi gruveselskapet
hadde sikret seg retten til en del av landet på østsiden
av elven ved oppkjøp. At sorenskriveren skrev slik han gjorde på
avtalen som ble inngått 12. august 1888 beror nok på at Hartvik
Olsen ikke var godt nok orientert om forholdet. Hartvik Olsen var bygselmann
på Sjønstå, matr. nr 48, men ikke på L. nr 128.
Han hadde bygsel på L. nr 127 som var eid av J. H. Andersen, Leivset.
Det må nevnes at i 1890 da den avtalen som ble inngått 12.
august 1888 ble transportert til Sulitjelma Gruber så hadde Persson
kjøpt gården L. nr 127 av Joakim Haakon Andersen for kr.
2300,00 og hadde da rettighetene på østsiden av elven, enten
som eiere av L. nr 127 eller som leietakre av området tilhørende
L. nr 128. (Gården L. nr 127 var den gården som Koch og Ole
Pedersen, Fauske i 1878 inngikk en fremtidig kjøpsavtale om.)
En del av omlastingsanlegget på Sjønstå etter 1904. (Lokomotivet ODIN på bildet kom til banen i 1904.) På høyre side av bildet ses skolen bygget i 1899. Omtrent midt på bildet ser vi et 1 ½ etasjes hus hvor "Herr Braset bygget et bageri" i 1891. Senere ble bakeriet nedlagt og bygningen var butikk frem til 1915. |
Det var den østre siden av elven. Men Persson
han var en mann som ønsket å eie, ikke å leie det han
skulle benytte i sine virksomheter og han hadde ikke den totale råderetten
av Sjønstå. Den resterende del av Sjønstu var det
Hans Olai Johansen som var eier av. Persson ville også eie den andre
siden av elva, men eieren der var ikke villig til å kvitte seg med
det han hadde. Ikke før den 27. juli 1891, da inngikk Hans Olai
Johansen, etter et par års forutgående forhandlinger en kjøpekontrakt
med Sulitelma aktiebolag om salg av gården til sistnevnte for kr
3.750,-.
Samtidig med at Johansen inngikk denne kontrakten
med selskapet inngikk partene også en kontrakt om at selger skulle
få bygsle den del av gården som lå på vestsiden
av elven i sin og sin kones levetid. I tillegg skulle selgeren få
bruksrett til utslåtter og skogen samt hamnegang for en hest på
den østre siden av elven. Samtidig heter det, skulle selgeren være
villig til å avstå utmark og innmark på vestsiden av
elven om den nye eieren ønsket det, da med påfølgende
erstatning etter skjønn for det avgitte areal. Selger skulle også
få rett til årlig å hugge 6 favner bjørkeved
til salg på østre side av elven. For sitt bruk av gårdparten
skulle Hans Olai Johansen betale årlig kr. 10,- i landskyld.
Dermed hadde gruveselskapet blitt eier av alle rettighetene
på begge sidene av elven fra Øvrevann og opp til Stormo/Tveråmo.
Langs Øvrevann var Sjønstu avgrenset mot Ildhusmark ved
Nakkneset og mot Storvik langs Skomskjurelva. Begge stedene fastlagt etter
grenser opp til barfjellet i følge omtalen i et dokument med tittelen:
"Nr 7. Offentlig Udskiftning
paa Gaarden Skjønstu i Skjærstad, thl 16/11 91".
Gruveselskapet hadde nå hånd om hele
Sjønstu og kunne anordne bygninger, opplagsplasser, og anlegge
kaier og jernbanestasjon der de ønsket det. I tillegg hadde de
nå fått et omland, mer eller mindre skogbevokst og i tillegg
også store gressbevokste områder. Selskapet var med oppkjøpet
også kommet i besittelse av et mektig vannfall. Og da Sjønstu
var den eneste farbare veien opp til Langvandsdalen satt de nå med
"nøkkelen til
dalen" og kunne dermed delvis utestenge fremmende gruvespekulanter
fra malmfeltene rundt Langvandet, slik Persson uttrykte det for styremøtet
da han fremla saken der.
Etter å ha vedtatt bygging av en dampdreven
jernbane ble arbeidene påbegynt 1. mai 1891. Dette arbeidet bevirket
at det i de neste årene ble en stor konsentrasjon av mennesker samlet
opp gjennom dalen.
Tveråmo rundt 1890. Da arbeidene med jernbanen begynte i 1891 var det 3 handelsmenn som åpnet handel i de husene vi ser på bildet. |
Mens banen var under bygging var det flere som åpnet
butikker og begynte med handel på Tveråmo. En av dem var en
mann fra Trondheim ved navn Aasen. Før anleggsarbeidene startet
vet vi at han var betjent hos landhandler Alfred Blix på Finneid.
Da arbeidet på jernbaneanlegget begynte åpnet han handel på
låven hos Jens Jensen. En annen som også handlet på
Tveråmo var svensken Peder Olson. Om han vet vi at etter at jernbaneanlegget
var avsluttet flyttet han ned til Sjønstå og drev landhandel
der i over 20 år. Men Olson var ikke den eneste svensken som handlet
på Tveråmo under anleggstiden. Andreas Karlson fra Elfsborg
len drev også med en handel ved banen som ble bygget opp til Helarmo.
Senere ble han bestyrer ved Dampkjøkkenet i Furulund en tid før
han kjøpte seg egen gård på Leivset og flyttet dit
og begynte som gårdbruker der. Den gården må etter hvert
ha blitt et mønsterbruk for naboene til Karlson fortalte senere
at gården "lignet
en Have".
Den 1. juli 1891 ble det tinglyst en avtale om grunnavståelse
ved Salten Sorenskriverkontor hvor det heter: "Undertegnede
Herr Ingeniør Hasselbom og Eier Hans Johansen, Sjønstu Giver
herved Herr Braset fult rettighed til en Tomt 23 Meter Bred og 5 meter
Lang at paa Sjønstue Opføre et Bageri med Tilbehør
m. mere og faar dene Afstaaelse faar grunden og Veie Betaler Indehaveren
af Tomten Kroner 20 ved hvert aars udgang. Tomten liger Cirka 50 Meter
fra den opsate Stal".
Av dette kan man se at Herr Braset bygde et bakeri
på Sjønstå, men at Braset drev som baker på Sjønstu
har jeg ikke funnet noe om. Den 27. september 1892 så selger Lars
Olson, Bodø den bakeribygningen som Braset hadde bygget og som
sto på den omtalte tomten. Kjøper av bygningen er etter kontrakten
Sulitjelma aktiebolags gruber. De overtar bygningen i den forfatning den
er i, med unntak av inventaret som er nevnt å være en "kokeovn
med rør samt bakeriinventar". Kjøpesummen
er oppgitt å være kr. 900,-. Vi vet at en mann fra Trondhjem
ved navn Hauge drev som baker på Sjønstå, men det er
ikke funnet at der var flere bakerier. Så kanskje var det Hauge
som bakte i bakeriet som Braset hadde bygget. Grunnet visse omstendigheter
skal Hauge ikke ha vært lang tid på Sjønstu.
Lars Olson, nevnt foran som selger av bakeriet var
bror til Peder Olson og han var også svoger til Andreas Karlson
fra Elfsborg som er nevnt tidligere. Om Peder Olson vet vi at etter at
byggingen av banen var avsluttet flyttet han som nevnt til Sjønstu
og drev en butikk der. Butikken var i drift frem til 1915 og det er høyst
sannsynlig at Peder Olson drev forretningen i det gamle bakeriet. At han
sluttet som handelsmann på Sjønstu i 1915 kan ha sammenheng
med at da ble utvidelsesarbeidene på jernbanen mellom Sjønstu
og Fagerli sluttført slik at kundegrunnlaget ble redusert og derfor
kan handelsvirksomheten ha blitt avsluttet.
Til slutt vil jeg nevne bygdas egen sønn,
Andreas Kornelius Hansen fra Tveråmo. Han hadde skaffet seg handelsutdannelse
og var begynt å arbeide ved gruveselskapet oppe i Langvandsdalen
den 1. februar 1889. Et sted har jeg sett at han skulle ha vært
den første handelsbestyreren som gruveselskapet hadde, men det
tror jeg ikke er riktig. Dette begrunner jeg med at gruveselskapet startet
sin egen handelsvirksomhet ved Langvandet i 1888, altså før
Andreas begynte å arbeide der. Det finnes også en liste over
ansatte ved gruvene, skrevet av den stedlige sjef for gruvevirksomheten
Viktor Viderton i september 1889. Der står det at en mann ved navn
A. Hansen var Materialforvalter mens en mann ved navn H. Jakobsen Sæter
var Handelsforvalter.
Andreas Hansen så nå muligheten til å drive en handelsvirksomhet
da arbeidene startet på jernbaneanlegget. Han sluttet i gruvenes
tjeneste den 15. august 1891 og opprettet sin egen forrentning, "A.
Hansen, Landhandel" på den gården hans far
bygslet på Tveråmo. Senere, under anleggsarbeidene, da arbeidet
for det meste var konsentrert om den øvre delen av banen frem til
Hellarmo søkte han myndighetene om tillatelse til å flytte
sin virksomhet nærmere anleggsstedet. Han fikk da, den 19. juni
1893 tillatelse til å flytte virksomheten sin enten til Sjønstådal
eller Fossen. Han valgte å flytte til Fossen. Det fortelles at han
kjøpte og flyttet et stabbur av tømmer fra Nedre Fjell opp
til Fossen og benyttet dette som butikk den tiden han handlet ved banens
øvre ende. Andreas Hansen satte opp stabburet på Stallbrakkneset
i Dråvika, mellom jernbanelinjen og elven.
Stallneset i Draavigen. På dette neset åpnet Andreas Kornelius sin forretning da han flyttet opp hit fra Tveråmo i 1893. I nedre høyre billedkant ser vi noe av jernbanetraseen uten skinner og støttemasse så jeg vil tro at bildet kan være fra sommeren 1892 og at bygningen vi ser er en boligbrakke. |
Etter at Andreas Hansen var sluttet med sin handelsvirksomhet
ved Fossen så ble bygningen solgt til Ludvig Jensen som benyttet
huset til bolig i flere år. Når huset ble flyttet fra Stallbrakkneset
er ikke kjent, men i folketellingen i 1900 står det at Ludvig Jensen
bodde i en "Føderådsbygning".
Det kan vel tyde på at han da fortsatt bodde der nedenfor jernbanelinjen
i den bygningen som hadde vært butikk. I følge Slektsbok
for Skjerstad og Fauske stiftet Ludvig Jensen familie først i 1903.
Kanskje var det før denne hendelsen inntraff at Ludvig flyttet
huset sitt? Ludvig var eldste sønn av Jens Christensen på
Nedre Fjell, han som først solgte stabburet til Andreas Hansen.
I de årene all ferdsel til og fra gruvestedet gikk langs Fjellveien
hadde "ho Fredrikke
på Fjell", mor til Ludvig drevet et bevertningssted
for farende folk og hest oppe i lia etter at den første bakken
var passert på turen fra Fossen mot Sjønstu. Nå ble
stabburet også flyttet opp til denne flaten som ble kalt for Bjørnmyr.
Da huset ble gjenreist der ble det samtidig også påbygget
en del og Ludvig bygget også en fjøs og han startet opparbeiding
av et lite rydningsbruk der oppe mellom knausene. Men da begynner en senere
historie for det huset som fortsatt står rødmalt der oppe
i lia.
Der oppe i lia finner vi foruten Bjørnmyr
også navnet Bjørnåsen. Jeg vil tro at navnene har de
stedene fått etter bamsen som engang var en nokså vanlig del
av den lokale fauna i dette området. Navnene tilsier at enten har
bamsen hatt sitt tilhold her oppe eller så er det er blitt felt
bjørn i dette området. Hvem som da var bjørnens banemann
vet jeg ikke, heller ikke når det kan ha skjedd. For her var det
bjørn i hopetall. Det kan nevnes at Tomas Olsen som var rydningsmann
på Osbak i årene 1859 - 1885 fikk utbetalt skuddpremier for
4 bjørner i 1865 og for ytterligere 3 i 1867. Willum Olsen som
bodde på Fjeld, en eldre bror av Tomas skal gjennom årene
ha nedlagt 30 bjørner. Når vi så legger til at Peder
Larsen, Grønli nedla 13 bjørner så er det vel hold
i påstanden om at dalen en gang var "full av bjørn".
Etterord
En tanke som dukker opp når dette skrives
er spørsmålet om Peder Olson egentlig drev sin egen forretning
på Tveråmo og senere på Sjønstu, eller om han
kan ha ledet butikker der som gruveselskapet eide? Tanken kommer fordi
gruveselskapet jo eide grunnen som forretningen på Sjønstu
var bygget på. Også bygningen som det ble handlet i eide jo
gruveselskapet og jeg har ikke funnet noe som tilsier at Olson leide den
butikken som han handlett i, men heller ikke funnet noe som tilsier at
det var gruveselskapet som drev butikk på Sjønstu. Men hvorfor
fikk en privatmann drive butikk på Sjønstu der gruveselskapet
eide grunnen når det ikke var tillatt for andre enn gruveselskapet
selv å drive forretning oppe ved Langvandet der gruveselskapet hadde
fått grunnen til låns ved ekspropriasjon?
Det jeg tenker på og som muligens kan ha skjedd
er at Andreas Hansen først åpnet sin forretning på
Tveråmo omkring 15. august 1891 på den gården som faren
hans drev og som faren fra tidligere av hadde bygslet. Den 12. september
1891 så ble denne gården solgt av eieren, lensmann Johan Lorentz
Normann, Saltdal til gruveselskapet. Deretter kan også gruveselskapet
ha begynt med en handel på den samme gården som Andreas Hansen
drev sin handel og at denne butikken ble styrt av Peder Olson. Butikken
på Tveråmo kan ha blitt ledet av Peder Olson frem til gruveselskapet
kjøpte bakeriet på Sjønstå den 27. september
1892. Da kan gruveselskapet ha flyttet forretningsdriften sin fra Tveråmo
til Sjønstu med Peder Olson som bestyrter.
Vi vet videre at baneanlegget mellom Sjønstu
og Fossen ble besiktiget av eieren den 15. september og at den offisielle
overtakelsen skjedde den 15. oktober i 1892. Man kan anta at det da fortsatt
var etterarbeider på den første del av banen som gjensto.
Videre er det å tro at utbyggingen av Sjønstu som omlastningssted
pågikk, samtidig som arbeidene med forlengelse av banen frem fra
fossen til Hellarmo var begynt. Fortsatt var det arbeidere igjen i dalen
så det var nok fortsatt behov for handel langs jernbanen.
Det kan være da Andreas Karlson kom som handelsmann
til Tveråmo. Kanskje kom han dit for å styre med den butikken
som Peder Olson da hadde flyttet ifra. Vi vet svært lite om de to
svenskene annet enn at de var i Sjønstudalen som handelsmenn den
gang banen ble bygget. Hvor de handlet og når de handlet er ukjent.
Men en ting som er kjent at den Lars Olson, Bodø som solgte bakeriet
på Sjønstu til gruveselskapet hadde forretning i Bodø
og drev en utstrakt handel med gruveselskapet. (Samtidig var han jo henholdsvis
bror og svoger til de to svenske handelsmennene.)
Andreas Hansen flyttet jo sin butikk opp til Stallbrakkneset
på ettersommeren i 1893. Ett år tidligere hadde det blitt
butikk på Sjønstu og da var det ikke lengre behov for handel
på Tveråmo. Derfor ble butikken som Karlson bestyrte da lagt
ned og Karlson ble bestyrer på Dampkjøkkenet i Furulund.
Det er heller ikke kjent når Aasen sluttet
med sin handel på låven hos Jens Jensen
Men dette er bare egne teorier som jeg ikke har grunnlag for å fremlegge
som historisk riktige.
Finnes det en annen dokumentert versjon om dette hører jeg gjerne den.
Omlastningsstedet Fossen omkring 1893. På sporet står den første passasjervognen som ble anskaffet i 1893 samtidig som videreføringen av jernbanen opp til Hellarmo kan skimtes bortenfor dampkranen. |
© Sulitjelma historielag