|
FJELLVEIEN
Av stasjonsmester Thorvald Hugaas
(Tidligere publisert i CU-pressen)
(Redigert av Wenche Spjelkavik)
|
|
Fjellveien ved Barfjell, Sulistoppene
i bakgrunnen
|
|
Jeg vil gå tilbake til 1903 og
se på forholdene den gang - særlig vinterstid. Jernbanen
var en tertiærbane, som med sitt lette materiell ikke kunne
holde det gående om vinteren. Når isen la seg på
vannene og malmtransporten stoppet i desember, ble trafikken lagt
om til hestetrafikk, såfremt det var snø nok.
Jernbanen snødde igjen, og trafikken
ble lagt over fjellveien fra Sjønstå til Fossen dam.
Derfra kjørte man langs jernbanelinjen forbi Osbakk og videre
over bukten til Hellarmo. Det var totalt en strekning på 13
km, den ble inndelt i 5 roder med en mann på hver rode, som
skulle passe veien og holde snø og skavler borte. Av og til
måtte det også ekstrahjelp til.
Far var baneformann og hadde tilsyn med
fjellveien om vinteren, og det ble mange basketak i storm og uvær.
Trafikken fra Finneid til Sjønstå ble avviklet med
hester -vesentlig fra Vatnbygd, Solvik og Engan. De kjørte
bare til Sjønstå. Fra Sjønstå ble det
kjørt med to hester fra Fjeld, fire fra Stormo, to fra Tveråmo
og fire fra Sjønstå, av og til også med hester
fra Laxå. Verket hadde også en hest på Sjønstå
om vinteren. Det måtte være flere hester i kjøringen
over fjellet enn på isen, da lassene her var mindre. I godt
vær og føre kunne lassene bli fra 500 til 700 kilo.
Betalingen oppover var kr 0,70 pr. hundre
kilo og nedover kr 0,50. Det var mest unggutter som kjørte.
Lassene besto av matvarer, kjøtt og fisk samt utstyr for
gruvedriften m. m. Nedover var det kobber. Kobberbarrene var 25-30
kilo den gang. Kobberpartiet for hver dag ble likt fordelt på
antall hester. Det ble som regel små lass på 200 til
400 kilo.
|
|
Johan P. Lakså og Jens
Jensen, Tverråmo frakter matvarer til Sulitjelma, ca
1890.
|
|
Hestene kjørte fra Sjønstå
i 7-8 tiden. Første stykke langs elven var flatt, men opp
over Trolldalen var det en lang og tung stigning. Kjørerne
var utstyrt med en tykk stav med flat, skarp pigg. Med denne stoppet
de lasset når hestene skulle hvile. Slik gikk det opp bakkene
60-70 meter og så hvil. Det gikk ikke fort, men skulle det
bli daglønn, måtte man laste så mye som hesten
på noen måte kunne klare. Var føret dårlig
og sledestålet iset, måtte man stadig legge et spett
under for å rense isen bort. Kommet opp Trolldalen, ble det
flatt og fint innover til Tveråmo, men her begynner oppstigningen
til fjellet. Veien går gjennom en stor sving, "Krubbå",
og videre opp rundt Snøveiberget (Sneaberget; av snett
= skrått), hvor veien ligger høyt over Tverelven.
Her er det smalt og bratt, og i Snøveiberget renner det ofte
vann over veien og lager en farlig is, slik at det måtte hugges
spor for sledemeien før man kunne kjøre over dette
partiet.
Jeg var slemt ute her en gang. Ole Olsen
Fjeld, som hadde hest og kjørte for verket, ble syk, og jeg
som hadde drevet og kjørt en del på gården, skulle
kjøre for ham. Jeg var glad i hester. Hoppen og jeg kjente
hverandre så det skulle nok gå. Det var sist i mars,
godt vær, men litt kaldt. Kramkaren Hammarin (Anders Andersson
Hammarin f. 1843 d. 1915) skulle bli med meg nedover. Vi surret
skreppa på lasset, 400 kg kobber, og dro avgårde, men
vi gruet for Snøveiberget da vi visste det var farlig der,
og så tidlig på dagen regnet vi ikke med at det var
blitt hugget spor.
Vi kjørte fint nedover fjellet,
men da vi kom til høyden ved Snøveiberget, stoppet
vi og gikk nedover for å se hvordan det så ut. Jo, isen
gikk skrått over veien, og her var intet som stoppet. Alle
stabbesteinene var under isen.
Jeg husker at jeg sa til Hammarin: "Vi
losser lasset her. Med tom slede kommer vi oss over." "Nei,
jag har en god piggstav. Den setter jag for meien, " sa Hammarin.
Men det holdt på å bli vår siste tur. Da sleden
var forbi staven, begynte den å rase i vei, slo benene unna
Hammarin, og jeg så ham seile utfor, 60-70 meter og rulle
som en tønne helt ned på elvisen. Selv kastet jeg meg
på lasset, ga hesten et slag med tømmen og svingte
den mot fjellet. Sleden rutsjet. Halvparten av den var ute i luften
til den stoppet mot en stabbestein på nedsiden av isensvullen.
Så fikk jeg den på veien igjen.
Hammarin hadde ikke skadet seg og kom
krabbende opp. "Er det bra med deg?" sa jeg. "Ja,
men er det bra med deg?" "Jo, det svir litt i en fot,
men det er nok ikke noe å bry seg om." Jeg kledde av
foten, og like under kneet var det et sår på 12-13 cm,
men det blødde ikke. "Det måste du til läkaren
med", sa Hammarin. Vi kjørte til Tveråmo og losset
og kjørte tilbake igjen. På Fjeld fikk jeg stelt meg
litt og fikk med en som kusk, og kom meg til dr. Barth, som sydde
igjen såret, og så nedover igjen. Jeg lå på
Fjeld i 4 uker før jeg kom meg hjem. Hadde vi ikke hatt en
så god og klok hest, kunne det blitt en stor tragedie. Kanskje
vi slapp billig fra det. Heldigvis hørte slike hendelser
til sjeldenhetene.
Vi skal igjen følge kjørerne
oppover fjellet - med stadige hvilepauser hele formiddagen - til
de passerer Storsnøskavlen og kommer opp i mot Barfjellet.
Dette er en fjellrygg som går fra Skoffeldalen og rett syd
mot Langvannselven. I stygt vær - særlig i østavind
- kunne det være vanskelig å ta seg frem. På Barfjellet
hendte det at hest og lass ble kastet av veien. Storsnøskavlen
ligger like nedenfor og er en fryktelig sperre på veien. Skavlen
kostet meget arbeid da den kunne bli syv - åtte meter.
Men herfra og innover tok kjørerne
plass på lasset og kjørte i lett lende til ovenfor
Fjeldgårdene der veien går i fall ned mot Fossen dam.
På strekningen fra Fjeld er der et par meget farlige snøskredfar,
og det var ikke sjelden at det kunne stå om liv. Likeså
i Foslia hvor det er meget farlig for ras (stein og is) og hvor
en av verkets fineste hester satte livet til da en stor isklump
slo foten av hesten så den måtte avlives på stedet.
|
|
Hellarmo stasjon
|
|
Fremme på Hellarmo fikk hestene sin havrepose og kjørerne
sin kaffe og medbrakte mat på jernbanens venteværelse.
Ja, dette var i store trekk den viktigste
trafikken, men det var også annen trafikk. Posten ble kjørt
med hest fra verket. Den gikk direkte til Sjønstå hvor
privat kjører overtok. Dag som natt kunne turen gå
alt etter Saltensbåtens ankomst til Finneid. Postkjøreren
hadde mang en strid jobb, ofte om natten i stygt vær. Han
var også utstyrt med våpen.
Der var ingen offentlig kommunikasjon
for publikum, men en del private skysskarer kjørte på
bestilling. På Langvannsisen gikk fem hester to turer hver
dag. De tok jo større lass og klarte som regel å holde
unna for hestene over fjellet. Doktorskyss og verkets skyss utførtes
med verkeshester. Verket hadde ca. 60 hester.
Dette skulle gi et inntrykk av Sulitjelmas kommunikasjoner den gang.
|
|
Sjønstå kai og
stasjon
|
|
|
|