|
FJELLVEIEN
Av stasjonsmester Thorvald Hugaas
(Redigert av Wenche Spjelkavik)
|
|
Fjellveien ved Barfjell, Sulistoppene
i bakgrunnen
|
|
Jeg vil gå tilbake til 1903 og se på
forholdene den gang - særlig vinterstid. Jernbanen var en tertiærbane,
som med sitt lette materiell ikke kunne holde det gående om vinteren.
Når isen la seg på vannene og malmtransporten stoppet i desember,
ble trafikken lagt om til hestetrafikk, såfremt det var snø
nok.
Jernbanen snødde igjen, og trafikken
ble lagt over fjellveien fra Sjønstå til Fossen dam. Derfra
kjørte man langs jernbanelinjen forbi Osbakk og videre over bukten
til Hellarmo. Det var totalt en strekning på 13 km, den ble inndelt
i 5 roder med en mann på hver rode, som skulle passe veien og holde
snø og skavler borte. Av og til måtte det også ekstrahjelp
til.
Far var baneformann og hadde tilsyn med fjellveien
om vinteren, og det ble mange basketak i storm og uvær. Trafikken
fra Finneid til Sjønstå ble avviklet med hester -vesentlig
fra Vatnbygd, Solvik og Engan. De kjørte bare til Sjønstå.
Fra Sjønstå ble det kjørt med to hester fra Fjeld,
fire fra Stormo, to fra Tveråmo og fire fra Sjønstå,
av og til også med hester fra Laxå. Verket hadde også
en hest på Sjønstå om vinteren. Det måtte være
flere hester i kjøringen over fjellet enn på isen, da lassene
her var mindre. I godt vær og føre kunne lassene bli fra
500 til 700 kilo.
Betalingen oppover var kr 0,70 pr. hundre kilo
og nedover kr 0,50. Det var mest unggutter som kjørte. Lassene
besto av matvarer, kjøtt og fisk samt utstyr for gruvedriften m.
m. Nedover var det kobber. Kobberbarrene var 25-30 kilo den gang. Kobberpartiet
for hver dag ble likt fordelt på antall hester. Det ble som regel
små lass på 200 til 400 kilo.
|
|
Johan P. Lakså og Jens Jensen,
Tverråmo frakter matvarer til Sulitjelma, ca 1890.
|
|
Hestene kjørte fra Sjønstå
i 7-8 tiden. Første stykke langs elven var flatt, men opp over
Trolldalen var det en lang og tung stigning. Kjørerne var utstyrt
med en tykk stav med flat, skarp pigg. Med denne stoppet de lasset når
hestene skulle hvile. Slik gikk det opp bakkene 60-70 meter og så
hvil. Det gikk ikke fort, men skulle det bli daglønn, måtte
man laste så mye som hesten på noen måte kunne klare.
Var føret dårlig og sledestålet iset, måtte man
stadig legge et spett under for å rense isen bort. Kommet opp Trolldalen,
ble det flatt og fint innover til Tveråmo, men her begynner oppstigningen
til fjellet. Veien går gjennom en stor sving, "Krubbå",
og videre opp rundt Snøveiberget (Sneaberget; av snett = skrått),
hvor veien ligger høyt over Tverelven. Her er det smalt og bratt,
og i Snøveiberget renner det ofte vann over veien og lager en farlig
is, slik at det måtte hugges spor for sledemeien før man
kunne kjøre over dette partiet.
Jeg var slemt ute her en gang. Ole Olsen Fjeld,
som hadde hest og kjørte for verket, ble syk, og jeg som hadde
drevet og kjørt en del på gården, skulle kjøre
for ham. Jeg var glad i hester. Hoppen og jeg kjente hverandre så
det skulle nok gå. Det var sist i mars, godt vær, men litt
kaldt. Kramkaren Hammarin (Anders Andersson Hammarin f. 1843 d. 1915)
skulle bli med meg nedover. Vi surret skreppa på lasset, 400 kg
kobber, og dro avgårde, men vi gruet for Snøveiberget da
vi visste det var farlig der, og så tidlig på dagen regnet
vi ikke med at det var blitt hugget spor.
Vi kjørte fint nedover fjellet, men
da vi kom til høyden ved Snøveiberget, stoppet vi og gikk
nedover for å se hvordan det så ut. Jo, isen gikk skrått
over veien, og her var intet som stoppet. Alle stabbesteinene var under
isen.
Jeg husker at jeg sa til Hammarin: "Vi
losser lasset her. Med tom slede kommer vi oss over." "Nei,
jag har en god piggstav. Den setter jag for meien, " sa Hammarin.
Men det holdt på å bli vår siste tur. Da sleden var
forbi staven, begynte den å rase i vei, slo benene unna Hammarin,
og jeg så ham seile utfor, 60-70 meter og rulle som en tønne
helt ned på elvisen. Selv kastet jeg meg på lasset, ga hesten
et slag med tømmen og svingte den mot fjellet. Sleden rutsjet.
Halvparten av den var ute i luften til den stoppet mot en stabbestein
på nedsiden av isensvullen. Så fikk jeg den på veien
igjen.
Hammarin hadde ikke skadet seg og kom krabbende
opp. "Er det bra med deg?" sa jeg. "Ja, men er det bra
med deg?" "Jo, det svir litt i en fot, men det er nok ikke noe
å bry seg om." Jeg kledde av foten, og like under kneet var
det et sår på 12-13 cm, men det blødde ikke. "Det
måste du til läkaren med", sa Hammarin. Vi kjørte
til Tveråmo og losset og kjørte tilbake igjen. På Fjeld
fikk jeg stelt meg litt og fikk med en som kusk, og kom meg til dr. Barth,
som sydde igjen såret, og så nedover igjen. Jeg lå på
Fjeld i 4 uker før jeg kom meg hjem. Hadde vi ikke hatt en så
god og klok hest, kunne det blitt en stor tragedie. Kanskje vi slapp billig
fra det. Heldigvis hørte slike hendelser til sjeldenhetene.
Vi skal igjen følge kjørerne
oppover fjellet - med stadige hvilepauser hele formiddagen - til de passerer
Storsnøskavlen og kommer opp i mot Barfjellet. Dette er en fjellrygg
som går fra Skoffeldalen og rett syd mot Langvannselven. I stygt
vær - særlig i østavind - kunne det være vanskelig
å ta seg frem. På Barfjellet hendte det at hest og lass ble
kastet av veien. Storsnøskavlen ligger like nedenfor og er en fryktelig
sperre på veien. Skavlen kostet meget arbeid da den kunne bli syv
- åtte meter.
Men herfra og innover tok kjørerne plass
på lasset og kjørte i lett lende til ovenfor Fjeldgårdene
der veien går i fall ned mot Fossen dam. På strekningen fra
Fjeld er der et par meget farlige snøskredfar, og det var ikke
sjelden at det kunne stå om liv. Likeså i Foslia hvor det
er meget farlig for ras (stein og is) og hvor en av verkets fineste hester
satte livet til da en stor isklump slo foten av hesten så den måtte
avlives på stedet.
|
|
Hellarmo stasjon
|
|
Fremme på Hellarmo fikk hestene sin havrepose og kjørerne
sin kaffe og medbrakte mat på jernbanens venteværelse.
Ja, dette var i store trekk den viktigste trafikken,
men det var også annen trafikk. Posten ble kjørt med hest
fra verket. Den gikk direkte til Sjønstå hvor privat kjører
overtok. Dag som natt kunne turen gå alt etter Saltensbåtens
ankomst til Finneid. Postkjøreren hadde mang en strid jobb, ofte
om natten i stygt vær. Han var også utstyrt med våpen.
Der var ingen offentlig kommunikasjon for publikum,
men en del private skysskarer kjørte på bestilling. På
Langvannsisen gikk fem hester to turer hver dag. De tok jo større
lass og klarte som regel å holde unna for hestene over fjellet.
Doktorskyss og verkets skyss utførtes med verkeshester. Verket
hadde ca. 60 hester.
Dette skulle gi et inntrykk av Sulitjelmas kommunikasjoner den gang.
© Sulitjelma historielag
|
|