|
En sangforenings besøk i Sulitjelma, året 1904
Av Andreas Spjelkavik
En fortelling om en sangforening
fra det gamle Christiania som kom til Sulitjelma i året 1904
og der fremførte sin kunst av sang blant de mange renhårige
Gruveslusker og barske Rallere i denne avkroken av vårt land.
I mine søk etter Sulitjelmas
gamle historie så har ofte tankene dukket opp om hvordan det
var å komme hit til dette noe bortgjemte stedet i de riktig
gamle dager. Den gang da det svenske gruveselskapet styrte med hard
hand alt det som rørte seg i og omkring dalen. Den gang da
det vesentligste man stort sett hadde lov til å gjøre
her var å arbeide og atter igjen arbeide. Kom du hit som arbeidssøkende
så hadde du sikkert det mest nødvendige med deg i en
sekk, i en koffert eller i ei eske. Fikk du da et arbeid så
fikk du også tilvist ei seng til å sove i og en plass
ved et bord der du kunne sitte og spise din mat. Maten du spiste
kunne du bare kjøpe på gruveselskapets butikk. Middagen
var vel som vanlig for de fleste den gang innkjøpt felles
for brakkelaget, også den var innkjøpt fra den samme
butikken. Andre butikker fantes ikke i mange mils omkrets. På
fritida var det lov å gå ut i det fri, men du kunne
ikke jakte eller fiske i stedets omegn. Det var forbeholdt bare
for verkets funksjonærer. Slik var det i dette "Lapplands
Helvete", slik den svenske agitatoren Kata Dahlstrøm
en gang beskrev forholdene til å være for den menige
ansatte, i sin serie av tre meget skarpe artikler om Sulitjelma
som hun skrev i avisen "Sosialdemokraten" for året
1904.
Da jeg for en tid siden gjennomgikk den
samling av fotografier som Kåre Enge etterlot seg, var det
der blant annet 5 fotografier av en sangforening som en gang var
her på stedet og avholdt en konsert ute i fri luft. Året
skulle ha vært 1904. Fremføringen av programmet ble
gjennomført, fra en for anledningen oppbygget scene, i en
skråning oppover i terrenget, ovenfor det den gang nybygde
knuseri og sjeidehus. Der var bygningsarbeidene blitt full- ført
tidligere det samme året. Her, i denne bygningen, i den øverste
etasjen var det den gang også anlagt en sentral taubanestasjon
hvor fire taubaner kom med malm fra gruvene rundt omkring, som så
ble tømt over til flere knuseverk før den videre behandling
av malmen i en foredlingsprosess. Slik som noen ennå husker
det, eller har hørt om at det tidligere var, inntil at den
siste endringen av alle foredlingsanleggene på Sandnes ble
gjennomført i 1960-årene
På et av fotografiene vises sangerne
ved avreisen fra stedet etter sin opptreden, med båt fra kaia
nede ved butikken i Furulund. På det fotoet kan det telles
i alt 62 menn, alle med hvite luer som var oppstilt før de
gikk om bord i båtene "Sulitjelma I" og "Sulitjelma
III", og kanskje også i "Gutten" som var en
noe mindre dampdrevet båt. Etter oversikten av alle deltakerne
fra denne reisen var det nok de 61 menn, fordelt på de fire
stemmene i koret sammen med dirigenten som hadde hvite luer. Sangforeningens
utrettelige og alltid overalt værende "Tilsynsmann",
sammen med solisten var nok sannsynligvis ikke påkledd med
noen hvit sangerlue? Det var den gang i tillegg til de mange syngende
gjestene også en større mengde interesserte lokale
skuelystene mennesker, både menn og kvinner, til stede på
kaia ved avreisen. Det kanskje ikke så rart når man
tenker på at Sulitjelma fikk sitt første sangkor, omtalt
som "Sulitjelma Mandssangerkor" alt i 1902. Det var et
kor som opphørte allerede i 1922, men som kanskje kan sies
å ha blitt etterfulgt av "Fagforeningens Mannskor"
i 1924. Sang og musikk har nok alltid vært et meget kjært
innslag i Sulitjelmas kulturelle hverdag så lenge driften
av gruvene varte og den gang da innbyggertallet var noenlunde høyt
og stabilt. Ved å se i de mange gamle album så hadde
det først stiftete sangkoret, Sulitjelma Mandssangerkor i
1907 i alt 27 sangere. I det vi kaller for de harde trettiårene
og senere i etterkrigstiden så hadde Fagforeningens Mannskor
32 deltakere, Sulitjelma Damekor hadde også sine 32 deltagere,
mens Sulitjelma blandede kor hadde 34 deltakere. I tillegg var det
både et guttekorps fra 1915 med 31 deltakere og to musikkorps
med voksne deltagere fra før 1907, samtlige av de tre sistnevnte
korps med en ukjent levetid. Tallene på deltagere nevnt foran
er tilnærmet etter fotografier. Alle kor og korps nevnt foran
er nå blitt historie, men sangen og musikken lever fortsatt.
For med noe hjelp fra tettstedene Fauske/Finneid og nå med
en delvis moderne forbindelse i form av veg ut til omverden så
lever sangen og musikken i denne avkroken av landet fortsatt i dag.
Sulitjelma Musikkorps stiftet 1924, med sine i alt 41 medlemmer,
videre må nevnes Sulitjelma Skolekorps, stiftet 1955 som for
en del år siden talte 37 medlemmer. Men det korpset er nå
inne i en meget ond sirkel med generasjonsskifte og fraflytting
fra stedet, så i dag stiller dette med bare et knapt tjuetalls
medlemmer. Og til slutt, det nye "Mons Petter - koret"
som teller mellom 25 til 30 sangere. Noen "Tordenskjolds Soldater"
må det jo bli på et sted som Sulitjelma, som i dag har
omkring 450 fastboende innbyggere.
Jeg har tenkt mye på det foran
omtalte fotografiet fra kaia i Furulund og en tanke som jeg ikke
har funnet svar på var om stedet den gang, i 1904 kunne ta
i mot 64 tilreisende sangere, medregnet dirigent, solist samt tilsynsmannen
og samtidig gi de mange langveis farende gjester en høvelig
mottagelse? Og ikke minst hvordan var det den gang for fremmende
folk som kom langt borte fra og reise fra Finneid og opp til Sulitjelma
med den kommunikasjonen som da fantes. Båtene på de
tre vannene var jo som andre båter flest. Men forbindelsen
mellom Øvrevann og Langvann var jo ikke noen daglig kost.
Opp til dette stedet hvor det den gang var 10 timers arbeidsdag
og prinsippet fortsatt gjaldt med at to menn delte den samme senga.
Når den ene mannen var på arbeid så hadde den
andre mannen senga til sin høyst tiltrengte kvile. Og hadde
en familie fått en liten boplass, bestående av kjøkken
med ett eller to rom i tillegg, så måtte også
familien samtidig ta i mot en eller flere lauskarer, liggende på
kjøkkenet dersom da ikke familien selv hadde en større
barneflokk. Hvor bodde alle de sangerne som den gang, i 1904 var
på besøk her? Denne tanken gnog meg stadig og en dag
forsøkte jeg å finne svaret.
I forbindelse med de omtalte bildene
så hadde Enge skrevet at dette var bilder fra den gang da
Christiania Håndverkers Sangforening var her i 1904. Det samme
opplyste også Olaf Hansen om i et intervju, det muligens gitt
til en tidligere lokalhistoriker, Ivar Kristiansen. Kanskje Enge
hadde sine opplysninger fra dette intervjuet? Olaf Hansen hadde
for det meste vært arbeidsformann stort sett gjennom hele
sitt liv. De siste årene var det han som ledet utearbeidet
ved "arbeidsområdet Kaia" på Sandnes før
han i 1947 ble pensjonist, og han bodde jo i "Olaf Hansen Brakka"
som lå nederst i "Port Arthur dalen" på midtre
Sandnes, så her hadde han bodd lenge. Han var levende interessert
i musikk og i de gamle dager var han ett av de i alt 28 medlemmene
i det meget omtalte "Direktør Emil Knudsens Symfoniorkester"
der han trakterte et blåseinstrument. Olav Hansen forteller
om dette koret som var her i 1904, og han forteller videre at dirigentens
navn var Sigurd Lie og at koret hadde med en solist ved navn Halfdan
Rohde.
Med dette som bakgrunn tok jeg en telefon
til, Frode Beckmann Nilsen, i den foran omtalte sangforening, Christiania
Håndverker Sangforening som nå heter Oslo Håndverker
Sangforening. Han er i dag visstnok medlem av dagens styre og jeg
spurte om han kjente noe omkring dette besøket fra året
1904. Han var ukjent med dette. Vi to snakket en del sammen, jeg
fortalte han om stedet, slik historien nå forteller at det
den gang var og jeg fortalte om mine tanker og han syntes dette
var et interessant spørsmål. Han lovte meg og overlate
mitt problem til den rette personen med kjennskap til korets arkiv
denne saken.
Etter noen dager så tok "rette
vedkommende", Tom Martinsen, kontakt og han kunne da fortelle
at i 1904 så var Christiania Håndverker Sangforening
på reise i Sverige og mente koret da neppe i det samme året
også hadde besøkt Sulitjelma. Jeg forsøkte meg
forsiktig med at dersom koret hadde vært langt nord i Sverige
så kunne jo retur til Norge med den nye "Malmbanen"
fra Kiruna til Narvik være en mulighet, noe han betvilte.
Men utenom det som fantes i korets arkiv så hadde han også
drøftet mitt problem med andre av korets medlemmer og en
hadde da nevnt at Sigurd Lie en gang i tiden hadde vært dirigent
for "Handelsstandens Sangforening, Christiania". Jeg takket
da pent og lovte å holde han orientert om "mitt problem"
videre fremover.
En ny ringerunde til Oslo brakte meg
nå i kontakt med Arild Rinvoll som er formannen for et sangkor
i Oslo som bærer navnet "Karl Johan Koret". Det
er navnet i dag på det som en gang i de tidligere dager var
Handelsstandens Sangforening, Christiania. Også han var en
hyggelig mann å treffe på i telefonen. For han var det
ukjent å høre om at dette koret noen gang hadde besøkt
Sulitjelma. Men også han skulle undersøke saken. Og
det gjorde han. Etter noen få dager fikk jeg telefon fra Rinvoll
og han bekreftet da at koret faktisk hadde vært i Sulitjelma
i 1904. Ikke bare det, men han fortalte også det var skrevet
en utfyllende tiårsberetning for koret for årene 1897
til 1907 hvor denne reisen var nokså detaljert beskrevet.
Beretningen fikk jeg tilsendt og hva kunne jeg ikke lese i den?
Jo da, i 1902 begynte noen av Handelsstandens
sangforeningens medlemmer og snakke om en "Sangerfærd
til Nordland", planlagt til omkring midtsommerstid i 1904.
Denne planen vant straks noen av medlemmenes varmeste tilslutning
helt fra første dag og de andre medlemmene kom også
senere etter hvert med. Da spiren nå var sådd så
begynte også styret med sine rekognoseringer angående
gjennomføring av en slik reise. Og i dette arbeidet var formannen
Arne Stang den drivende kraft godt hjulpet av det øvrige
styrets medlemmer.
Det musikalske program for korets høstseksjon
i 1903 ble derfor i dette året lagt opp med tanke på
den kommende "Sangerfærd til Nordland" for øyet.
I alt ble det i dette planlagte programmet satt opp hele 31 varierende
korverk. Flere av de oppsatte numrene fordret også medvirkning
av en solist. Til dette ble så senere den da kjente operasanger
Halfdan Rodhe engasjert. Korets dirigent og instruktør var
komponisten Sigurd Lie, som da tidligere var blitt ansatt ved koret
fra den 1. juli 1903.
På den kommende sangerferd ble
det planlagt å avholde i alt elleve konserter i løpet
av den 12 dagers lange reisen. Ansvaret for det musikalske program
for hver konsert ble overdratt til dirigent Lie og nestformann i
sangforeningen, Carl S. Dysthe og utarbeide. Nestformann Dysthe
skulle også, dersom det viste seg nødvendig på
grunn av Sigurd Lies helbred, også tiltre som fast vikarierende
"Visedirigent" ved eventuelle behov. Dysthe forteller
siden at et av hans morsomste og mest interessante minner om dette
arbeid var den gangen da Sigurd Lie, en varm junidag forlangte at
deres arbeid skulle bli utført i et skogholdt i nærheten
av Slemmestad, hvor Lie den gang bodde. Lies lune humor resulterte
i de morsomste utslag, mens de drøftet om hvilke av de 31
numrene de skulle spandere på de forskjellige stedene som
senere skulle gjestes. Det ble en hel fysiologisk lokalbedømmelse
av Nordland Amts byer og bygder som ofte hensatte de to programmakerne
i en munter stemning over deres egne dypsindigheter.
Sangforeningens årsmøte ble avholdt den 10. februar
1904 og på det møte ble Arne Stang igjen valgt som
formann. På det første møtet etter det omtalte
årsmøte ble det også valgt en nestformann for
sangforeningen, samtidig som det da også ble valgt en "Reisekommite
for Nordlandsfærden" som skulle samarbeide med det tidligere
valgte styret. Umiddelbart deretter ble det sendt ut et sirkulære
til Sangforeningens medlemmer hvor det der bl.a. kunne leses at
-
Sangforeningen i siste del av juni 1904
vil foreta en "Sangerfærd til Nordland" med avholdelse
av konserter i byene Hamar, Elverum, Trondhjem, Bodø, Narvik,
Tromsø og muligens også i Svolvær. Forberedelsene
var nå kommet så langt at man kunne danne seg en mening
om utgiftene for de enkelte. Dersom koret ble på minst 50
mann vil utgiftene utgjøre ca kr 125,- pr. person. Hver deltaker
skulle i 4 rater innbetale kr 25, - med den siste raten betalt innen
midten av juni. Den resterende del av utgiftene var det meningen
at koret skulle ta inn ved billettinntekter ved de planlagte konsertene.
Samtidig skulle det også før avreisen avholdes en utendørs
konsert på "Sankthanshaugen" i Christiania. Muligens
ville denne inntekten kunne utlignes på deltakerne. For overskuddet
ved konsertene på denne "færden", sammen med
den innbetalte kontingenten ville den enkelte deltaker få
fri reise og full kost frem og tilbake.
"Herved opfyldes ogsaa en fædrelansk Mission, der ikke
mindst paahviler Sangerskaren ved paa en smuk og værdig Maade,
at bidrage til Samfølelse med vore Landsmænd der Nord
og bringe dem i Sangens Sprog der ikke kan misforstaaes, en Hilsen
fra Norges Hovedstad." Slik Reisekomiteen sammen og Bestyrelsen
i Handelsstandens Sangforening, Christiania uttalte det ultimo februar
1904.
Etter forhandling med Vesteraalske Dampskibsselskaps
direktør, Rikard With ble man enig om leie av selskapets
skip, "D/S Lofoten" til denne noe spesielle reisen. Skipet
som på den aktuelle tiden i året 1904 ville være
liggende i Bergen, ferdig med årets vårpuss, kunne da
befrakte denne "Sangerfærden" på sin reise
tur/retur Trondhjem - Tromsø. Det ble også avtalt at
det skulle gjøres noen små endringer om bord på
båten slik at forholdene lå mest mulig til rette for
en slik reise. Dette var nok nødvendig fordi båten
ikke hadde lugarkapasitet til alle sangerne.
Så var alt klar og reisen kunne
begynne søndag den 26. juni 1904 kl. 06.30 fra Østbane-stasjonen
etter at reisegodset var innlevert dagen i forveien. Den dagen gikk
reisen først til Hamar og senere til Elverum med konserter
avholdt på begge de to stedene. Endelig, kl. 20,26 var det
klart for avgang fra Elverum med nattog til Trondhjem, og ankomst
dit neste dag kl. 08.50. Der gikk man direkte om bord i D/S Lofoten
og samtlige fikk nå etter skjønn og loddtrekning tilvist
sine plasser om bord. Båten hadde som nevnt ikke lugarplass
til alle de reisende. Derfor var nå lasterommet, eller som
det tidlig ble døpt til - "Kasernen", blitt meget
smakfullt innredet for de fremtidige overnattingene. I rommet var
det blitt tømmeret de deiligste soveplasser kledd i rødt
med servanter og stoler i samme trekk. En bred trapp med gelender
var bygget opp og vakkert utstyrt i rødt. Ved tidligere reiser
hvor noen av sangerne hadde overnattet i lastrommene om bord i båter
var de plassene alltid omtalt som "Helvete". Ved denne
reisen ble lasterommet straks døpt til å hete "Olympen".
Etter at den enkelte nå hadde funnet sine plasser ble en felles
frokost inntatt om bord. Senere var det også felles vandring
rundt omkring i byen og man besøkte da bl.a. Domkirken og
avholdt til sist en konsert i Frimurerlogens Festsal med påfølgende
Seksa for koret. Kl. 24.00 var det avreise og alle mann tilkøys.
Neste dag passertes Torghatten og "De
syv søstre". Ved Torghatten ble det en stopp hvor koret
gikk i land og vandret opp til "Hullet gjennom Torghatten".
I Hullet var det forbudt å være høyrøstet
eller å synge da det dermed kunne rase stein ned fra taket.
Jeg var nok noe lettsindig, sier Visedirigenten i ettertid om dette
ettersom han dirigerte koret i sin utfoldelse av "Norges Fjelde"
og "Ja, vi elsker" inne i "Torghatt - hullet".
Onsdag den 29. juni ankom D/S Lofoten
til Bodø. Ved ankomsten til Bodø ble vi også
hilst velkommen fra den vakre Lystyachten "Sulitjelma VI",
som hadde Sulitjelma-selskapets elskverdige direktør Emil
Knudsen med sin familie og gjester ombord. Koret var tidligere blitt
innbudt til Sulitjelma som Direktørens gjester ved tilbakereisen
fra Tromsø. Korets Bestyrelse og Reisekomité avla
sammen med korets dirigent Sigurd Lie en visitt om bord i "Sulitjelma
VI og ble her mottatt med strålende gjestfrihet.
I Bodø ble det avholdt en konsert for en fullsatt sal i Bodø
Arbeiderforenings lokale. Umiddelbart etter konserten toget koret
under fanene, fulgt av "hele byen", ned til havnen og
koret gikk om bord i D/S Lofoten og reiste derfra om kvelden kl
20.30 for ankomst til Narvik neste morgen. Så sto da vårt
prektige skip, D/S Lofoten igjen nordover mot Narvik, men denne
gang eskortert et langt stykke på veg av "Sulitjelma
VI" med Direktør Knudsen og hans følge før
denne båten etter en siste manøver vendte og returnerte
tilbake til Bodø by og medbrakte dem vår takk for de
skjønne timer. Deretter fulgte i tett rekkefølge videre
besøk, sammen med konserter og omvisninger ved stedene Harstad,
Tromsø, Sortland, Melbo og til slutt i Svolvær søndag
3. juli med avreise derfra etter en middag kl. 13.00.
Reiseruten videre var nå ifølge
planen til Finneid i Salten hvor to av Sulitjelma Grubers ingeniører
skulle vente på oss for deretter å føre oss som
Direktør Knudsens gjester opp til Furulund.
Om aftenen den forgående dag hadde
vi passert den så kjente Saltstraumen og deretter ut på
morgentiden ankom vi Finneid. Det var nå blitt mandag, den
4. juli. På Finneid ble vi tatt imot av ingeniørene
Anfindsen og Quale som representanter for Direktør Knudsen.
Han hadde til både vår og sin egen store skuffelse,
nettopp som alt var arrangert til mottakelsen fått ilbud om
å måtte foreta en gruvebefaring et annet sted. Imidlertid
kunne vi ikke ønske oss et bedre vertskap enn det vi fikk.
To små lauvpyntede dampbåter førte oss deretter
over Nedre- og Øvrevann til Sulitjelmabanens stasjon Sjønstå,
der Langvanns - elvens strie og grønnlige brevann styrtet
seg ut i Øvrevannet.
"Her ventet det morsomme lille toget oss. Sulitjelmabanen,
bygget som tertiærbane er vel verdens minste jernbane. På
avstand fra den så var vi straks på det rene med hva
den minnet oss om; Dopheide og Julebord. De små kupeene og
grusvognene som nå skulle besørge frakten av de syngende
"Merkuri sønner" var festlig pyntet med løv.
Installeringen av passasjerene i toget foregikk under atskillig
munterhet og vittige bemerkninger og i det Reisekomiteens formann
meldte "alle mann på dekk" så peip det lille
lokomotivet en fin liten diskant. Og av sted bærer det så
gjennom den trangeste dal hvorigjennom det snor seg et tog. Elven
skummer og fosser tett ved siden av banen, og de av de siste dagers
strabasers mest slitte nerver får av og til et sjokk når
man ved å se ut gjennom de små vinduer ser at vognene
liksom henger ute i strykene. Banelegemet
snor og vrir seg i de merkeligste buktninger og krumninger. Det
farefulle inntrykk må vike for det komiske ved situasjonen.
For stadig vekk minner toget om en slange som forsøker å
bite seg selv i halen. Fort går det ikke, stigningen blir
stadig bare brattere og et par ganger stønner det lille lokomotivet
rent astmatisk og gjør nesten en stans som forbereder oss
på en vanvittig retur nedover bakke. Men en fornyet kraftanstrengelse,
og videre bærer det mot et flatere terreng. Når vi så
blir ferdig med denne svært spennende jernbanetransport har
vi nå fått et imponerende inntrykk av den gigantiske
natur som omgir oss. Et øyeblikk stirrer man opp til de ville
Titaner, som henger truende over oss, i det neste lyste et vennlig
grønt tun imot en for igjen å avløses av en
foss, som velter seg skummende og hvit utfor klippene. Og disse
fosser blir hyppigere og hyppigere og deres navn blir mer og mer
uforståelige og lappiske jo nærmere man kommer Sulitjelma.
Noe mer romantisk og eiendommelig kan man vanskelig tenke seg. Her
vandrer skjønnhet og villhet sammen. Til slutt stoppet det
lille toget ved Hellarmo og igjen var det noen små dampbåter
som besørget reisen videre på Langvannet innover til
Furulund hvor det var ilandstigning. Oppe ved gruvene må skjønnheten
vike for den sterke industriens kvelende jernhand. Trærne
står ødelagt av svovelrøyken, og det hersker
en viss tristhet ved at vegetasjonen er lammet. Men menneskene lever
her og utfolder en flid og en dyktighet som berettiger dem til å
underlegge seg jorden. Og den mann som for dette er den drivende
og ledende kraft i dette storslagne industrimiljø var vår
vert, Direktør Emil Knudsen."
På Furulund ble vi mottatt av Direktørens
frue, hun tysk av fødsel, og hans tre døtre som gjennom
hele dagen utfoldet den største elskverdighet. Straks etter
ankomsten kl. 12.00 smakte en deilig frokost fortrinnelig etter
den lange tur. Etter frokosten foretok vi under ledelse av våre
venner, de to Ingeniørene, en overordentlig interessant gruvebefaring.
Det var eiendommelig å se hvorledes det trauste fjell ble
kokt og kom igjen som kobber.
Konsert ble gitt utenfor Sjeidehuset
på Sandnes kl. 16.00 for omkring 1000 mennesker. I dagens
anledning fikk arbeiderne en halv fridag. (Fra arkivet til Gruveselskapet
finnes opplyst at det i 1904 som gjennomsnitt for hele året
var ansatt i alt 1289 personer.) Tross alle forutgående anstrengelser
ble programmet her utført med en beundringsverdig kraft og
energi, som alene stod tilbake for de begeistrede tilhørernes
applaus. Det hadde hele dagen vært litt rusket vær,
men under konserten lyste det opp et streif av sol som økte
stemningen ytterligere.
Etter konserten gav Direktøren
middag i Ingeniørmessen, hvor arbeidernes musikkorps sørget
for Taffelmusikken. Her var det høy stemning. Kaffe ble servert
i Direktørboligen hvor den fraværende vert hadde lagt
ut et eksemplar av sine egne komposisjoner til hver av sangerne
med påskriften "Til erindring om Sulitjelma".
Ved avreisen, omkring tolvtiden om kvelden,
fra dette sted hvor en sjelden gjestfrihet hadde smilt mot oss fra
første til siste stund var alle, som rimelig kan være,
så trette at den vidløftige jernbanefrakt nedover bakkene
ikke forstyrret noen. Man sovnet da blidelig inn, bare avbrutt av
den siste dampskibsfarten over Øvre- og Nedrevann inntil
vi ved halvfiretiden om morgenen kunne komme til køys på
vårt kjære skip, D/S Lofoten. Det var ingen revelje
den neste dag. De fleste sov til ca kl. 12.00 og senere på
dagen på vei sydover kom godværet tilbake. Etter kapteinens
forslag ble kursen nå lagt om til øya Bjørn
utenfor Sandnessjøen. Der var det i de dager et marked og
stemningen ble høy da D/S Lofoten ankret opp utenfor øya
og sangerne kom i land.
Markedslivnet her artet seg som i gamle dager på Hovedstadens
torv. Markedsblærer skingret og jentene hvinte under karfolkets
handfaste kurtise, mens Honningkaker og ballonger blandet seg i
ensemblet. En karusell manglet heller ikke og en lirekasses uharmoniske
lyd ledsages av stivbente hesters ville ritt. Men ute fra havnen
sendte D/S Lofoten nå ut sine manende signaler om snarlig
avgang. Vi hadde en rute og et klokkeslett å holde så
vi måtte forlate vårt møte med nordlendingen
i hans Markedsstemning.
Onsdag den 6. juli var vi tilbake i Trondhjem
og det ble tatt avskjed med Kaptein Pallesen og hans mannskap på
D/S Lofoten. Etter en felles middag for sangerne ble det kl 17.00
avholdt konsert i Domkirken før togavgang kl. 19.30 om kvelden.
Neste dag ble frokost inntatt på Hamar jernbanestasjon, før
ferden gikk videre til Christiania hvor det var ankomst og middag
kl. 12.15 og dermed var denne reisen, "Sangerfærden til
Nordland" avsluttet.
Etterord
Den langsomt snikende sykdom som Sigurd
Lie var befengt med var nå igjen uventet brutt ut og kom denne
gang med en hastig død som sitt følge. Fredag den
30. september 1904 døde Sigurd Lie, bare 33 år gammel.
Og alle i Sangerforeningen følte at med han gikk nå
et stykke av korets fremtid tapt. En konsert til Sigurd Lies Minne
ble avholdt søndag den 11. desember.
Minnekonserten ble etterfulgt av et vakkert
og stemningsfullt samvær. Om dette står det å
lese bl.a.: "Som særlig kjær Gjest ved denne deltog
vor Vert fra Sulitjelma, Direktør Emil Knudsen."
Videre ved denne sammenkomsten ble Nordlandsmedaljen
delt til hver deltaker. Den var utført skjoldformet i oksidert
sølv og viser "Sangerskipet" som under Midnattssol
stevner forbi "Hestmannen". Navnene på de steder
som ble besøkt er risset inn i medaljen med innehaverens
navn i revers.
Til Kommandør av Handelsstandens
Sangerorden ble den dagen utnevnt bl.a. Direktør Emil Knudsen.
Direktør Knudsen mottok også for seg selv og sin hustru
Nordlands-medaljen. Samme medalje ble også tildelt Ingeniørene
Anfindsen og Quale, Sulitjelma.
Med de opplysninger jeg nå har
mottatt så kan jeg legge denne saken fra meg. Jeg vet hvem
som var her i Sulitjelma med sin sang i 1904. Jeg vet hvordan dette
besøket ble gjennomført. Sangkoret var direktør
Knudsens gjester og gruveselskapet var vel til syvende og sist den
som betalte hele regningen.
Det som ved dette besøket ble
servert til de mange syngende gjestene ble nok høyst sannsynligvis
tilberedt og levert fra gruveselskapets Dampkjøkken, dette
ikke til noen forkleinelse for vertskapet. Og Taffelmusikken ved
middagen som sies å være besørget av arbeidernes
orkester ble nok fremført av direktørens 28 mann store
Symfoniorkester. Det er allment kjent fra den gang at direktøren
var meget interessert i sang og musikk og selv en utøvende
kunstner av begge arter. I tillegg til å lede en større
bedrift knyttet han til seg samtidig også musikere til et
Symfoniorkester bestående av i alt 28 personer. I det vesentligste
var de utøvende musikerne ansatte funksjonærer ved
bedriften. Onde tunger forteller i ettertid at dersom det manglet
et instrument til orkesteret og han fant en mann han ville ha med,
så ansatte han mannen. Var det da ikke noe lønnet arbeid
ledig som egnet seg for denne mannen så ble det laget en stilling
for den nyankommende musikeren. En som er kjent omkring dette tilfellet
er "Trønderen" som malte stakittgjerder gjennom
formiddagstimene og spilte cello om kveldene.
Og til sist, jeg fikk også kjennskap
til hva de tilreisende følte da de ble befordret med gruveselskapets
jernbane.
Overnattingen ved sangkorets besøk
til Sulitjelma ble gjennomført om bord i D/S Lofoten som
i mellomtiden, da sangerne var i Sulitjelma, lå ved kai på
Finneid og ventet på sine passasjerer. Jeg vil tro at alle
sangerne som var i Sulitjelma den gang var fornøyd med det
de opplevde i dette så meget avsidesliggende gruvesamfunnet.
Også jeg, jeg er nå blitt tilfreds og slår meg
til ro med mitt kjennskap til denne historien!
|
|