|
En sangforenings besøk i Sulitjelma, året 1904
Av Andreas Spjelkavik
En fortelling om en sangforening fra det
gamle Christiania som kom til Sulitjelma i året 1904 og der fremførte
sin kunst av sang blant de mange renhårige Gruveslusker og barske
Rallere i denne avkroken av vårt land.
I mine søk etter Sulitjelmas gamle
historie så har ofte tankene dukket opp om hvordan det var å
komme hit til dette noe bortgjemte stedet i de riktig gamle dager. Den
gang da det svenske gruveselskapet styrte med hard hand alt det som rørte
seg i og omkring dalen. Den gang da det vesentligste man stort sett hadde
lov til å gjøre her var å arbeide og atter igjen arbeide.
Kom du hit som arbeidssøkende så hadde du sikkert det mest
nødvendige med deg i en sekk, i en koffert eller i ei eske. Fikk
du da et arbeid så fikk du også tilvist ei seng til å
sove i og en plass ved et bord der du kunne sitte og spise din mat. Maten
du spiste kunne du bare kjøpe på gruveselskapets butikk.
Middagen var vel som vanlig for de fleste den gang innkjøpt felles
for brakkelaget, også den var innkjøpt fra den samme butikken.
Andre butikker fantes ikke i mange mils omkrets. På fritida var
det lov å gå ut i det fri, men du kunne ikke jakte eller fiske
i stedets omegn. Det var forbeholdt bare for verkets funksjonærer.
Slik var det i dette "Lapplands Helvete", slik den svenske agitatoren
Kata Dahlstrøm en gang beskrev forholdene til å være
for den menige ansatte, i sin serie av tre meget skarpe artikler om Sulitjelma
som hun skrev i avisen "Sosialdemokraten" for året 1904.
Da jeg for en tid siden gjennomgikk den samling
av fotografier som Kåre Enge etterlot seg, var det der blant annet
5 fotografier av en sangforening som en gang var her på stedet og
avholdt en konsert ute i fri luft. Året skulle ha vært 1904.
Fremføringen av programmet ble gjennomført, fra en for anledningen
oppbygget scene, i en skråning oppover i terrenget, ovenfor det
den gang nybygde knuseri og sjeidehus. Der var bygningsarbeidene blitt
full- ført tidligere det samme året. Her, i denne bygningen,
i den øverste etasjen var det den gang også anlagt en sentral
taubanestasjon hvor fire taubaner kom med malm fra gruvene rundt omkring,
som så ble tømt over til flere knuseverk før den videre
behandling av malmen i en foredlingsprosess. Slik som noen ennå
husker det, eller har hørt om at det tidligere var, inntil at den
siste endringen av alle foredlingsanleggene på Sandnes ble gjennomført
i 1960-årene
På et av fotografiene vises sangerne
ved avreisen fra stedet etter sin opptreden, med båt fra kaia nede
ved butikken i Furulund. På det fotoet kan det telles i alt 62 menn,
alle med hvite luer som var oppstilt før de gikk om bord i båtene
"Sulitjelma I" og "Sulitjelma III", og kanskje også
i "Gutten" som var en noe mindre dampdrevet båt. Etter
oversikten av alle deltakerne fra denne reisen var det nok de 61 menn,
fordelt på de fire stemmene i koret sammen med dirigenten som hadde
hvite luer. Sangforeningens utrettelige og alltid overalt værende
"Tilsynsmann", sammen med solisten var nok sannsynligvis ikke
påkledd med noen hvit sangerlue? Det var den gang i tillegg til
de mange syngende gjestene også en større mengde interesserte
lokale skuelystene mennesker, både menn og kvinner, til stede på
kaia ved avreisen. Det kanskje ikke så rart når man tenker
på at Sulitjelma fikk sitt første sangkor, omtalt som "Sulitjelma
Mandssangerkor" alt i 1902. Det var et kor som opphørte allerede
i 1922, men som kanskje kan sies å ha blitt etterfulgt av "Fagforeningens
Mannskor" i 1924. Sang og musikk har nok alltid vært et meget
kjært innslag i Sulitjelmas kulturelle hverdag så lenge driften
av gruvene varte og den gang da innbyggertallet var noenlunde høyt
og stabilt. Ved å se i de mange gamle album så hadde det først
stiftete sangkoret, Sulitjelma Mandssangerkor i 1907 i alt 27 sangere.
I det vi kaller for de harde trettiårene og senere i etterkrigstiden
så hadde Fagforeningens Mannskor 32 deltakere, Sulitjelma Damekor
hadde også sine 32 deltagere, mens Sulitjelma blandede kor hadde
34 deltakere. I tillegg var det både et guttekorps fra 1915 med
31 deltakere og to musikkorps med voksne deltagere fra før 1907,
samtlige av de tre sistnevnte korps med en ukjent levetid. Tallene på
deltagere nevnt foran er tilnærmet etter fotografier. Alle kor og
korps nevnt foran er nå blitt historie, men sangen og musikken lever
fortsatt. For med noe hjelp fra tettstedene Fauske/Finneid og nå
med en delvis moderne forbindelse i form av veg ut til omverden så
lever sangen og musikken i denne avkroken av landet fortsatt i dag. Sulitjelma
Musikkorps stiftet 1924, med sine i alt 41 medlemmer, videre må
nevnes Sulitjelma Skolekorps, stiftet 1955 som for en del år siden
talte 37 medlemmer. Men det korpset er nå inne i en meget ond sirkel
med generasjonsskifte og fraflytting fra stedet, så i dag stiller
dette med bare et knapt tjuetalls medlemmer. Og til slutt, det nye "Mons
Petter - koret" som teller mellom 25 til 30 sangere. Noen "Tordenskjolds
Soldater" må det jo bli på et sted som Sulitjelma, som
i dag har omkring 450 fastboende innbyggere.
Jeg har tenkt mye på det foran omtalte
fotografiet fra kaia i Furulund og en tanke som jeg ikke har funnet svar
på var om stedet den gang, i 1904 kunne ta i mot 64 tilreisende
sangere, medregnet dirigent, solist samt tilsynsmannen og samtidig gi
de mange langveis farende gjester en høvelig mottagelse? Og ikke
minst hvordan var det den gang for fremmende folk som kom langt borte
fra og reise fra Finneid og opp til Sulitjelma med den kommunikasjonen
som da fantes. Båtene på de tre vannene var jo som andre båter
flest. Men forbindelsen mellom Øvrevann og Langvann var jo ikke
noen daglig kost. Opp til dette stedet hvor det den gang var 10 timers
arbeidsdag og prinsippet fortsatt gjaldt med at to menn delte den samme
senga. Når den ene mannen var på arbeid så hadde den
andre mannen senga til sin høyst tiltrengte kvile. Og hadde en
familie fått en liten boplass, bestående av kjøkken
med ett eller to rom i tillegg, så måtte også familien
samtidig ta i mot en eller flere lauskarer, liggende på kjøkkenet
dersom da ikke familien selv hadde en større barneflokk. Hvor bodde
alle de sangerne som den gang, i 1904 var på besøk her? Denne
tanken gnog meg stadig og en dag forsøkte jeg å finne svaret.
I forbindelse med de omtalte bildene så
hadde Enge skrevet at dette var bilder fra den gang da Christiania Håndverkers
Sangforening var her i 1904. Det samme opplyste også Olaf Hansen
om i et intervju, det muligens gitt til en tidligere lokalhistoriker,
Ivar Kristiansen. Kanskje Enge hadde sine opplysninger fra dette intervjuet?
Olaf Hansen hadde for det meste vært arbeidsformann stort sett gjennom
hele sitt liv. De siste årene var det han som ledet utearbeidet
ved "arbeidsområdet Kaia" på Sandnes før
han i 1947 ble pensjonist, og han bodde jo i "Olaf Hansen Brakka"
som lå nederst i "Port Arthur dalen" på midtre Sandnes,
så her hadde han bodd lenge. Han var levende interessert i musikk
og i de gamle dager var han ett av de i alt 28 medlemmene i det meget
omtalte "Direktør Emil Knudsens Symfoniorkester" der
han trakterte et blåseinstrument. Olav Hansen forteller om dette
koret som var her i 1904, og han forteller videre at dirigentens navn
var Sigurd Lie og at koret hadde med en solist ved navn Halfdan Rohde.
Med dette som bakgrunn tok jeg en telefon til,
Frode Beckmann Nilsen, i den foran omtalte sangforening, Christiania Håndverker
Sangforening som nå heter Oslo Håndverker Sangforening. Han
er i dag visstnok medlem av dagens styre og jeg spurte om han kjente noe
omkring dette besøket fra året 1904. Han var ukjent med dette.
Vi to snakket en del sammen, jeg fortalte han om stedet, slik historien
nå forteller at det den gang var og jeg fortalte om mine tanker
og han syntes dette var et interessant spørsmål. Han lovte
meg og overlate mitt problem til den rette personen med kjennskap til
korets arkiv denne saken.
Etter noen dager så tok "rette vedkommende",
Tom Martinsen, kontakt og han kunne da fortelle at i 1904 så var
Christiania Håndverker Sangforening på reise i Sverige og
mente koret da neppe i det samme året også hadde besøkt
Sulitjelma. Jeg forsøkte meg forsiktig med at dersom koret hadde
vært langt nord i Sverige så kunne jo retur til Norge med
den nye "Malmbanen" fra Kiruna til Narvik være en mulighet,
noe han betvilte. Men utenom det som fantes i korets arkiv så hadde
han også drøftet mitt problem med andre av korets medlemmer
og en hadde da nevnt at Sigurd Lie en gang i tiden hadde vært dirigent
for "Handelsstandens Sangforening, Christiania". Jeg takket
da pent og lovte å holde han orientert om "mitt problem"
videre fremover.
En ny ringerunde til Oslo brakte meg nå
i kontakt med Arild Rinvoll som er formannen for et sangkor i Oslo som
bærer navnet "Karl Johan Koret". Det er navnet i dag på
det som en gang i de tidligere dager var Handelsstandens Sangforening,
Christiania. Også han var en hyggelig mann å treffe på
i telefonen. For han var det ukjent å høre om at dette koret
noen gang hadde besøkt Sulitjelma. Men også han skulle undersøke
saken. Og det gjorde han. Etter noen få dager fikk jeg telefon fra
Rinvoll og han bekreftet da at koret faktisk hadde vært i Sulitjelma
i 1904. Ikke bare det, men han fortalte også det var skrevet en
utfyllende tiårsberetning for koret for årene 1897 til 1907
hvor denne reisen var nokså detaljert beskrevet. Beretningen fikk
jeg tilsendt og hva kunne jeg ikke lese i den?
Jo da, i 1902 begynte noen av Handelsstandens
sangforeningens medlemmer og snakke om en "Sangerfærd til Nordland",
planlagt til omkring midtsommerstid i 1904.
Denne planen vant straks noen av medlemmenes varmeste tilslutning helt
fra første dag og de andre medlemmene kom også senere etter
hvert med. Da spiren nå var sådd så begynte også
styret med sine rekognoseringer angående gjennomføring av
en slik reise. Og i dette arbeidet var formannen Arne Stang den drivende
kraft godt hjulpet av det øvrige styrets medlemmer.
Det musikalske program for korets høstseksjon
i 1903 ble derfor i dette året lagt opp med tanke på den kommende
"Sangerfærd til Nordland" for øyet. I alt ble det
i dette planlagte programmet satt opp hele 31 varierende korverk. Flere
av de oppsatte numrene fordret også medvirkning av en solist. Til
dette ble så senere den da kjente operasanger Halfdan Rodhe engasjert.
Korets dirigent og instruktør var komponisten Sigurd Lie, som da
tidligere var blitt ansatt ved koret fra den 1. juli 1903.
På den kommende sangerferd ble det planlagt
å avholde i alt elleve konserter i løpet av den 12 dagers
lange reisen. Ansvaret for det musikalske program for hver konsert ble
overdratt til dirigent Lie og nestformann i sangforeningen, Carl S. Dysthe
og utarbeide. Nestformann Dysthe skulle også, dersom det viste seg
nødvendig på grunn av Sigurd Lies helbred, også tiltre
som fast vikarierende "Visedirigent" ved eventuelle behov. Dysthe
forteller siden at et av hans morsomste og mest interessante minner om
dette arbeid var den gangen da Sigurd Lie, en varm junidag forlangte at
deres arbeid skulle bli utført i et skogholdt i nærheten
av Slemmestad, hvor Lie den gang bodde. Lies lune humor resulterte i de
morsomste utslag, mens de drøftet om hvilke av de 31 numrene de
skulle spandere på de forskjellige stedene som senere skulle gjestes.
Det ble en hel fysiologisk lokalbedømmelse av Nordland Amts byer
og bygder som ofte hensatte de to programmakerne i en munter stemning
over deres egne dypsindigheter.
Sangforeningens årsmøte ble avholdt den 10. februar 1904
og på det møte ble Arne Stang igjen valgt som formann. På
det første møtet etter det omtalte årsmøte
ble det også valgt en nestformann for sangforeningen, samtidig som
det da også ble valgt en "Reisekommite for Nordlandsfærden"
som skulle samarbeide med det tidligere valgte styret. Umiddelbart deretter
ble det sendt ut et sirkulære til Sangforeningens medlemmer hvor
det der bl.a. kunne leses at -
Sangforeningen i siste del av juni 1904 vil
foreta en "Sangerfærd til Nordland" med avholdelse av
konserter i byene Hamar, Elverum, Trondhjem, Bodø, Narvik, Tromsø
og muligens også i Svolvær. Forberedelsene var nå kommet
så langt at man kunne danne seg en mening om utgiftene for de enkelte.
Dersom koret ble på minst 50 mann vil utgiftene utgjøre ca
kr 125,- pr. person. Hver deltaker skulle i 4 rater innbetale kr 25, -
med den siste raten betalt innen midten av juni. Den resterende del av
utgiftene var det meningen at koret skulle ta inn ved billettinntekter
ved de planlagte konsertene. Samtidig skulle det også før
avreisen avholdes en utendørs konsert på "Sankthanshaugen"
i Christiania. Muligens ville denne inntekten kunne utlignes på
deltakerne. For overskuddet ved konsertene på denne "færden",
sammen med den innbetalte kontingenten ville den enkelte deltaker få
fri reise og full kost frem og tilbake.
"Herved opfyldes ogsaa en fædrelansk Mission, der ikke mindst
paahviler Sangerskaren ved paa en smuk og værdig Maade, at bidrage
til Samfølelse med vore Landsmænd der Nord og bringe dem
i Sangens Sprog der ikke kan misforstaaes, en Hilsen fra Norges Hovedstad."
Slik Reisekomiteen sammen og Bestyrelsen i Handelsstandens Sangforening,
Christiania uttalte det ultimo februar 1904.
Etter forhandling med Vesteraalske Dampskibsselskaps
direktør, Rikard With ble man enig om leie av selskapets skip,
"D/S Lofoten" til denne noe spesielle reisen. Skipet som på
den aktuelle tiden i året 1904 ville være liggende i Bergen,
ferdig med årets vårpuss, kunne da befrakte denne "Sangerfærden"
på sin reise tur/retur Trondhjem - Tromsø. Det ble også
avtalt at det skulle gjøres noen små endringer om bord på
båten slik at forholdene lå mest mulig til rette for en slik
reise. Dette var nok nødvendig fordi båten ikke hadde lugarkapasitet
til alle sangerne.
Så var alt klar og reisen kunne begynne
søndag den 26. juni 1904 kl. 06.30 fra Østbane-stasjonen
etter at reisegodset var innlevert dagen i forveien. Den dagen gikk reisen
først til Hamar og senere til Elverum med konserter avholdt på
begge de to stedene. Endelig, kl. 20,26 var det klart for avgang fra Elverum
med nattog til Trondhjem, og ankomst dit neste dag kl. 08.50. Der gikk
man direkte om bord i D/S Lofoten og samtlige fikk nå etter skjønn
og loddtrekning tilvist sine plasser om bord. Båten hadde som nevnt
ikke lugarplass til alle de reisende. Derfor var nå lasterommet,
eller som det tidlig ble døpt til - "Kasernen", blitt
meget smakfullt innredet for de fremtidige overnattingene. I rommet var
det blitt tømmeret de deiligste soveplasser kledd i rødt
med servanter og stoler i samme trekk. En bred trapp med gelender var
bygget opp og vakkert utstyrt i rødt. Ved tidligere reiser hvor
noen av sangerne hadde overnattet i lastrommene om bord i båter
var de plassene alltid omtalt som "Helvete". Ved denne reisen
ble lasterommet straks døpt til å hete "Olympen".
Etter at den enkelte nå hadde funnet sine plasser ble en felles
frokost inntatt om bord. Senere var det også felles vandring rundt
omkring i byen og man besøkte da bl.a. Domkirken og avholdt til
sist en konsert i Frimurerlogens Festsal med påfølgende Seksa
for koret. Kl. 24.00 var det avreise og alle mann tilkøys.
Neste dag passertes Torghatten og "De
syv søstre". Ved Torghatten ble det en stopp hvor koret gikk
i land og vandret opp til "Hullet gjennom Torghatten". I Hullet
var det forbudt å være høyrøstet eller å
synge da det dermed kunne rase stein ned fra taket. Jeg var nok noe lettsindig,
sier Visedirigenten i ettertid om dette ettersom han dirigerte koret i
sin utfoldelse av "Norges Fjelde" og "Ja, vi elsker"
inne i "Torghatt - hullet".
Onsdag den 29. juni ankom D/S Lofoten til Bodø.
Ved ankomsten til Bodø ble vi også hilst velkommen fra den
vakre Lystyachten "Sulitjelma VI", som hadde Sulitjelma-selskapets
elskverdige direktør Emil Knudsen med sin familie og gjester ombord.
Koret var tidligere blitt innbudt til Sulitjelma som Direktørens
gjester ved tilbakereisen fra Tromsø. Korets Bestyrelse og Reisekomité
avla sammen med korets dirigent Sigurd Lie en visitt om bord i "Sulitjelma
VI og ble her mottatt med strålende gjestfrihet.
I Bodø ble det avholdt en konsert for en fullsatt sal i Bodø
Arbeiderforenings lokale. Umiddelbart etter konserten toget koret under
fanene, fulgt av "hele byen", ned til havnen og koret gikk om
bord i D/S Lofoten og reiste derfra om kvelden kl 20.30 for ankomst til
Narvik neste morgen. Så sto da vårt prektige skip, D/S Lofoten
igjen nordover mot Narvik, men denne gang eskortert et langt stykke på
veg av "Sulitjelma VI" med Direktør Knudsen og hans følge
før denne båten etter en siste manøver vendte og returnerte
tilbake til Bodø by og medbrakte dem vår takk for de skjønne
timer. Deretter fulgte i tett rekkefølge videre besøk, sammen
med konserter og omvisninger ved stedene Harstad, Tromsø, Sortland,
Melbo og til slutt i Svolvær søndag 3. juli med avreise derfra
etter en middag kl. 13.00.
Reiseruten videre var nå ifølge
planen til Finneid i Salten hvor to av Sulitjelma Grubers ingeniører
skulle vente på oss for deretter å føre oss som Direktør
Knudsens gjester opp til Furulund.
Om aftenen den forgående dag hadde vi
passert den så kjente Saltstraumen og deretter ut på morgentiden
ankom vi Finneid. Det var nå blitt mandag, den 4. juli. På
Finneid ble vi tatt imot av ingeniørene Anfindsen og Quale som
representanter for Direktør Knudsen. Han hadde til både vår
og sin egen store skuffelse, nettopp som alt var arrangert til mottakelsen
fått ilbud om å måtte foreta en gruvebefaring et annet
sted. Imidlertid kunne vi ikke ønske oss et bedre vertskap enn
det vi fikk. To små lauvpyntede dampbåter førte oss
deretter over Nedre- og Øvrevann til Sulitjelmabanens stasjon Sjønstå,
der Langvanns - elvens strie og grønnlige brevann styrtet seg ut
i Øvrevannet.
"Her ventet det morsomme lille toget oss. Sulitjelmabanen, bygget
som tertiærbane er vel verdens minste jernbane. På avstand
fra den så var vi straks på det rene med hva den minnet oss
om; Dopheide og Julebord. De små kupeene og grusvognene som nå
skulle besørge frakten av de syngende "Merkuri sønner"
var festlig pyntet med løv. Installeringen av passasjerene i toget
foregikk under atskillig munterhet og vittige bemerkninger og i det Reisekomiteens
formann meldte "alle mann på dekk" så peip det lille
lokomotivet en fin liten diskant. Og av sted bærer det så
gjennom den trangeste dal hvorigjennom det snor seg et tog. Elven skummer
og fosser tett ved siden av banen, og de av de siste dagers strabasers
mest slitte nerver får av og til et sjokk når man ved å
se ut gjennom de små vinduer ser at vognene liksom henger ute i
strykene. Banelegemet snor og vrir seg i de
merkeligste buktninger og krumninger. Det farefulle inntrykk må
vike for det komiske ved situasjonen. For stadig vekk minner toget om
en slange som forsøker å bite seg selv i halen. Fort går
det ikke, stigningen blir stadig bare brattere og et par ganger stønner
det lille lokomotivet rent astmatisk og gjør nesten en stans som
forbereder oss på en vanvittig retur nedover bakke. Men en fornyet
kraftanstrengelse, og videre bærer det mot et flatere terreng. Når
vi så blir ferdig med denne svært spennende jernbanetransport
har vi nå fått et imponerende inntrykk av den gigantiske natur
som omgir oss. Et øyeblikk stirrer man opp til de ville Titaner,
som henger truende over oss, i det neste lyste et vennlig grønt
tun imot en for igjen å avløses av en foss, som velter seg
skummende og hvit utfor klippene. Og disse fosser blir hyppigere og hyppigere
og deres navn blir mer og mer uforståelige og lappiske jo nærmere
man kommer Sulitjelma. Noe mer romantisk og eiendommelig kan man vanskelig
tenke seg. Her vandrer skjønnhet og villhet sammen. Til slutt stoppet
det lille toget ved Hellarmo og igjen var det noen små dampbåter
som besørget reisen videre på Langvannet innover til Furulund
hvor det var ilandstigning. Oppe ved gruvene må skjønnheten
vike for den sterke industriens kvelende jernhand. Trærne står
ødelagt av svovelrøyken, og det hersker en viss tristhet
ved at vegetasjonen er lammet. Men menneskene lever her og utfolder en
flid og en dyktighet som berettiger dem til å underlegge seg jorden.
Og den mann som for dette er den drivende og ledende kraft i dette storslagne
industrimiljø var vår vert, Direktør Emil Knudsen."
På Furulund ble vi mottatt av Direktørens
frue, hun tysk av fødsel, og hans tre døtre som gjennom
hele dagen utfoldet den største elskverdighet. Straks etter ankomsten
kl. 12.00 smakte en deilig frokost fortrinnelig etter den lange tur. Etter
frokosten foretok vi under ledelse av våre venner, de to Ingeniørene,
en overordentlig interessant gruvebefaring. Det var eiendommelig å
se hvorledes det trauste fjell ble kokt og kom igjen som kobber.
Konsert ble gitt utenfor Sjeidehuset på
Sandnes kl. 16.00 for omkring 1000 mennesker. I dagens anledning fikk
arbeiderne en halv fridag. (Fra arkivet til Gruveselskapet finnes opplyst
at det i 1904 som gjennomsnitt for hele året var ansatt i alt 1289
personer.) Tross alle forutgående anstrengelser ble programmet her
utført med en beundringsverdig kraft og energi, som alene stod
tilbake for de begeistrede tilhørernes applaus. Det hadde hele
dagen vært litt rusket vær, men under konserten lyste det
opp et streif av sol som økte stemningen ytterligere.
Etter konserten gav Direktøren middag
i Ingeniørmessen, hvor arbeidernes musikkorps sørget for
Taffelmusikken. Her var det høy stemning. Kaffe ble servert i Direktørboligen
hvor den fraværende vert hadde lagt ut et eksemplar av sine egne
komposisjoner til hver av sangerne med påskriften "Til erindring
om Sulitjelma".
Ved avreisen, omkring tolvtiden om kvelden,
fra dette sted hvor en sjelden gjestfrihet hadde smilt mot oss fra første
til siste stund var alle, som rimelig kan være, så trette
at den vidløftige jernbanefrakt nedover bakkene ikke forstyrret
noen. Man sovnet da blidelig inn, bare avbrutt av den siste dampskibsfarten
over Øvre- og Nedrevann inntil vi ved halvfiretiden om morgenen
kunne komme til køys på vårt kjære skip, D/S
Lofoten. Det var ingen revelje den neste dag. De fleste sov til ca kl.
12.00 og senere på dagen på vei sydover kom godværet
tilbake. Etter kapteinens forslag ble kursen nå lagt om til øya
Bjørn utenfor Sandnessjøen. Der var det i de dager et marked
og stemningen ble høy da D/S Lofoten ankret opp utenfor øya
og sangerne kom i land.
Markedslivnet her artet seg som i gamle dager på Hovedstadens torv.
Markedsblærer skingret og jentene hvinte under karfolkets handfaste
kurtise, mens Honningkaker og ballonger blandet seg i ensemblet. En karusell
manglet heller ikke og en lirekasses uharmoniske lyd ledsages av stivbente
hesters ville ritt. Men ute fra havnen sendte D/S Lofoten nå ut
sine manende signaler om snarlig avgang. Vi hadde en rute og et klokkeslett
å holde så vi måtte forlate vårt møte med
nordlendingen i hans Markedsstemning.
Onsdag den 6. juli var vi tilbake i Trondhjem
og det ble tatt avskjed med Kaptein Pallesen og hans mannskap på
D/S Lofoten. Etter en felles middag for sangerne ble det kl 17.00 avholdt
konsert i Domkirken før togavgang kl. 19.30 om kvelden. Neste dag
ble frokost inntatt på Hamar jernbanestasjon, før ferden
gikk videre til Christiania hvor det var ankomst og middag kl. 12.15 og
dermed var denne reisen, "Sangerfærden til Nordland" avsluttet.
Etterord
Den langsomt snikende sykdom som Sigurd Lie
var befengt med var nå igjen uventet brutt ut og kom denne gang
med en hastig død som sitt følge. Fredag den 30. september
1904 døde Sigurd Lie, bare 33 år gammel. Og alle i Sangerforeningen
følte at med han gikk nå et stykke av korets fremtid tapt.
En konsert til Sigurd Lies Minne ble avholdt søndag den 11. desember.
Minnekonserten ble etterfulgt av et vakkert
og stemningsfullt samvær. Om dette står det å lese bl.a.:
"Som særlig kjær Gjest ved denne deltog vor Vert fra
Sulitjelma, Direktør Emil Knudsen."
Videre ved denne sammenkomsten ble Nordlandsmedaljen
delt til hver deltaker. Den var utført skjoldformet i oksidert
sølv og viser "Sangerskipet" som under Midnattssol stevner
forbi "Hestmannen". Navnene på de steder som ble besøkt
er risset inn i medaljen med innehaverens navn i revers.
Til Kommandør av Handelsstandens Sangerorden
ble den dagen utnevnt bl.a. Direktør Emil Knudsen. Direktør
Knudsen mottok også for seg selv og sin hustru Nordlands-medaljen.
Samme medalje ble også tildelt Ingeniørene Anfindsen og Quale,
Sulitjelma.
Med de opplysninger jeg nå har mottatt
så kan jeg legge denne saken fra meg. Jeg vet hvem som var her i
Sulitjelma med sin sang i 1904. Jeg vet hvordan dette besøket ble
gjennomført. Sangkoret var direktør Knudsens gjester og
gruveselskapet var vel til syvende og sist den som betalte hele regningen.
Det som ved dette besøket ble servert
til de mange syngende gjestene ble nok høyst sannsynligvis tilberedt
og levert fra gruveselskapets Dampkjøkken, dette ikke til noen
forkleinelse for vertskapet. Og Taffelmusikken ved middagen som sies å
være besørget av arbeidernes orkester ble nok fremført
av direktørens 28 mann store Symfoniorkester. Det er allment kjent
fra den gang at direktøren var meget interessert i sang og musikk
og selv en utøvende kunstner av begge arter. I tillegg til å
lede en større bedrift knyttet han til seg samtidig også
musikere til et Symfoniorkester bestående av i alt 28 personer.
I det vesentligste var de utøvende musikerne ansatte funksjonærer
ved bedriften. Onde tunger forteller i ettertid at dersom det manglet
et instrument til orkesteret og han fant en mann han ville ha med, så
ansatte han mannen. Var det da ikke noe lønnet arbeid ledig som
egnet seg for denne mannen så ble det laget en stilling for den
nyankommende musikeren. En som er kjent omkring dette tilfellet er "Trønderen"
som malte stakittgjerder gjennom formiddagstimene og spilte cello om kveldene.
Og til sist, jeg fikk også kjennskap
til hva de tilreisende følte da de ble befordret med gruveselskapets
jernbane.
Overnattingen ved sangkorets besøk til
Sulitjelma ble gjennomført om bord i D/S Lofoten som i mellomtiden,
da sangerne var i Sulitjelma, lå ved kai på Finneid og ventet
på sine passasjerer. Jeg vil tro at alle sangerne som var i Sulitjelma
den gang var fornøyd med det de opplevde i dette så meget
avsidesliggende gruvesamfunnet.
Også jeg, jeg er nå blitt tilfreds og slår meg til ro
med mitt kjennskap til denne historien!
© Sulitjelma historielag
|
|