|
"Tur på gamle tomter"
Hellarmo
av Kjell Lund Olsen
Hellarmo stasjons- og kaiområde.
Hellarmo
Helt avgjørende for
bergverksdriften i Sulitjelma var å etablere en transportlinje
mellom gruvesamfunnet og sjøen. Store mengder svovelkis og
kobber skulle transporteres ned til fjorden, for å sendes
videre ut i den store verden. Nesten like viktig var alt som måtte
fraktes den andre veien, opp til Sulitjelma. Folk og utstyr, maskiner
og byggematerialer, sprengstoff, matvarer og alt annet om skulle
til for å kunne drive bergverksdrift. Sulitelma AB ble stiftet
1891 og samme år startet man anlegget av en jernbane mellom
Sjønstå og Fossen. Allerende i september 1892 kunne
første tog kjøre den 10,5 km lange strekningen.
I oktober 1892 vedtok gruveselskapets
styre å forlenge jernbanen med to kilometer, fra Fossen til
Hellarmo. Arbeidet startet umiddelbart og fra august 1893 ble Hellarmo
endestasjon for jernbanen. Her ble gruveproduktene svovelkis og
kobber omlastet fra båt til jernbane. Utstyr, materialer,
folk og matvarer ble lastet over fra jernbane og til båtene
som fraktet dette videre oppover Langvatnet, til Furulund, Sandnes
og Fagerli.
Sulitelma ABs oversiktskart over
jernban- og kaiområdet på Hellarmo
(klikk for større kart)
På Hellarmo bodde arbeiderne
som jobbet med lasting og lossing på kaia. Her bodde også
stasjonsmesteren med familie, og en del av jernbanepersonalet. Ved
folketellingen i 1900 bodde det tilsammen 27 personer på Hellarmo.
Det var tre bolighus her med fire familier og i alt seks barn, samt
en del lauskarer. Hellarmo hadde egen skole i 1913, på folkemunne
kalt "universitetet". Våren 1891 ble telefonlinje
åpnet mellom Sulitjelma og Finneid, og fra starten av var
Hellarmo tilknyttet dette telefonnettet. Vei mellom Fossen og Hellarmo
ble bygd høsten 1891.
Sølfest Eriksen Hagen
var stasjonsmester på Hellarmo i årene 1894 -1908. Han
ble etterfulgt av John Ottestad.
I 1913 startet arbeidet med
å forlenge jernbanen fra Hellarmo via Sandnes til indusriområdet
i Fagerli. Gruveselskapet kjøpte to gamle jernbanebruer fra
Minnesund, ved sørenden av Mjøsa. Bruene ble fraktet
til Hellarmo og plassert over Langvasselva i den nye jernbaneforlengingen.
Strekningen til Fagerli kunne trafikkeres fra 1915, og dermed var
Hellarmos 22 år lange glanstid over. Stasjonsmesterboligen
ble flyttet til Furulund og John Ottestad fulgte med som stasjonsmester
på den nybygde stasjonen der. Denne stilling hadde han helt
til 1929.
Den ene jernbanebrua har kommet
på plass og sperrer innløpet til kaianlegget på
Hellarmo.
Båtene på Langvatnet må legge til ovenfor brua.
Hellarmo Arbeidsmandsforening
ble stiftet i 1907 og hadde tilsammen 38 medlemmer det første
året. I 1912 nådde foreningen sitt til da laveste nivå
med bare 20 medlemmer. Året etter, 1913, skulle bli foreningens
toppår med hele 152 medlemmer. Dette skyldtes oppstarten med
å videreføre jernbanen til Fagerli. Fra 1916 og de
neste årene var foreningen tilbake til noen og tyve medlemmer.
Foreningen ble oppløst 5. april 1922.
Planteskolen på Sjønstå
ble i 1960 flyttet til Hellarmo. I 1972 gikk Sulitjelmabanen over
i historien, og jernbanetraséen ble omgjort til Riksvei 830.
De gamle jernbanebruene hadde gjort jobben og ble sprengt bort av
forsvaret i 1975.
Osbak
Som den siste av rydningsplassene
ved Langvannet, ble Osbak utvist i 1851 til brødrene John
og Nils Olofson Nåtti, begge født i Jokkmokk. Brødrene
drev hver sin rydningsplass på Osbak. Det blir fortalt at
John bygde seg hus og fjøs etter at han kom hit, mens Nils
og hans dyr hadde opphold i gammer.
John døde i 1857. Enken
Margrethe Andersdatter ble gift med Tomas Olsen, som hadde fått
bevilling på gårdparten etter John.
I 1865 hadde de to rydningsbrukene
på Osbak til sammen en hest, 17 sauer og 10 geiter og det
ble sådd 1 ¼ tønne bygg og 1 ½ tønne
poteter. Tomas Olsen døde i 1885 under rypejakt. Han ble
funnet nedenfor en bergskrent på fjellet sør for Sjønstådalen.
Tomasvarden, som er satt opp på ulykkesstedet, kan ses fra
Fjellveien ovenfor Bjørnmyr. Det var ikke bare småvilt
Tomas la ned. I 1865 fikk han skuddpremie for 4 bjørner og
i 1867 fikk han skuddpremie for 3 bjørn.
I 1957 brant våningshuset
på Osbak ned til grunnen. Sverre og Margit Kristiansen med
barna Svein, Elin og Steinar bodde her da, men ingen var hjemme
da det begynte å brenne. Sverre var på arbeid på
Sagmo, Margit og Steinar var i Sulis og Elin og Svein på skole
på Sjønstå. Svein fikk blindtarmbetennelse nettopp
denne dagen og måtte til sykehuset i Suilis. Han reiste derfor
med toget fra Sjønstå i halv tretia og da de passerte
Osbak så han heimhuset som brant. Kattene brant inne men hunden
blei berget ut. I ettertid var hunden "arg" på en
bestemt person.
Etter brannen fikk familien
husrom på Sjønstå, senere flytett de opp til
Grønli. Det ble ikke gjenreist noe nytt hus etter brannen.
De andre husene på bruket som tidens tann ikke hadde fortært,
ble revet. Da vegen til Sulitjelma ble bygget i 1972 ble matjorda
på rydningsbruket for det meste kjørt til Sulitjelma
og brukt til jordforbedring på de få grønne flekkene
som var der.
Bilder
Inger Nilsen (foran til venstre)
utenfor huset sitt på Hellarmo. Hun ble kalt Hellarmo-Eger,
var født i 1867 og døde 1943. I midten, forran sitter
Jenny Benjaminsen.
I bakgrunnen sees bruene fra Minnesund,
som er fraktet til Hellarmo og montert over elva i forbindelse med
forlengelsen av jernbanen til Fagerli 1913-1915.
|
|