|
"Tur på gamle tomter"
Hellarmo
av Kjell Lund Olsen
Hellarmo stasjons- og kaiområde.
Hellarmo
Helt avgjørende for bergverksdriften
i Sulitjelma var å etablere en transportlinje mellom gruvesamfunnet
og sjøen. Store mengder svovelkis og kobber skulle transporteres
ned til fjorden, for å sendes videre ut i den store verden. Nesten
like viktig var alt som måtte fraktes den andre veien, opp til Sulitjelma.
Folk og utstyr, maskiner og byggematerialer, sprengstoff, matvarer og
alt annet om skulle til for å kunne drive bergverksdrift. Sulitelma
AB ble stiftet 1891 og samme år startet man anlegget av en jernbane
mellom Sjønstå og Fossen. Allerende i september 1892 kunne
første tog kjøre den 10,5 km lange strekningen.
I oktober 1892 vedtok gruveselskapets
styre å forlenge jernbanen med to kilometer, fra Fossen til Hellarmo.
Arbeidet startet umiddelbart og fra august 1893 ble Hellarmo endestasjon
for jernbanen. Her ble gruveproduktene svovelkis og kobber omlastet fra
båt til jernbane. Utstyr, materialer, folk og matvarer ble lastet
over fra jernbane og til båtene som fraktet dette videre oppover
Langvatnet, til Furulund, Sandnes og Fagerli.
Sulitelma ABs oversiktskart over jernban-
og kaiområdet på Hellarmo
(klikk for større kart)
På Hellarmo bodde arbeiderne
som jobbet med lasting og lossing på kaia. Her bodde også
stasjonsmesteren med familie, og en del av jernbanepersonalet. Ved folketellingen
i 1900 bodde det tilsammen 27 personer på Hellarmo. Det var tre
bolighus her med fire familier og i alt seks barn, samt en del lauskarer.
Hellarmo hadde egen skole i 1913, på folkemunne kalt "universitetet".
Våren 1891 ble telefonlinje åpnet mellom Sulitjelma og Finneid,
og fra starten av var Hellarmo tilknyttet dette telefonnettet. Vei mellom
Fossen og Hellarmo ble bygd høsten 1891.
Sølfest Eriksen Hagen var stasjonsmester
på Hellarmo i årene 1894 -1908. Han ble etterfulgt av John
Ottestad.
I 1913 startet arbeidet med å
forlenge jernbanen fra Hellarmo via Sandnes til indusriområdet i
Fagerli. Gruveselskapet kjøpte to gamle jernbanebruer fra Minnesund,
ved sørenden av Mjøsa. Bruene ble fraktet til Hellarmo og
plassert over Langvasselva i den nye jernbaneforlengingen. Strekningen
til Fagerli kunne trafikkeres fra 1915, og dermed var Hellarmos 22 år
lange glanstid over. Stasjonsmesterboligen ble flyttet til Furulund og
John Ottestad fulgte med som stasjonsmester på den nybygde stasjonen
der. Denne stilling hadde han helt til 1929.
Den ene jernbanebrua har kommet på
plass og sperrer innløpet til kaianlegget på Hellarmo.
Båtene på Langvatnet må legge til ovenfor brua.
Hellarmo Arbeidsmandsforening ble
stiftet i 1907 og hadde tilsammen 38 medlemmer det første året.
I 1912 nådde foreningen sitt til da laveste nivå med bare
20 medlemmer. Året etter, 1913, skulle bli foreningens toppår
med hele 152 medlemmer. Dette skyldtes oppstarten med å videreføre
jernbanen til Fagerli. Fra 1916 og de neste årene var foreningen
tilbake til noen og tyve medlemmer. Foreningen ble oppløst 5. april
1922.
Planteskolen på Sjønstå
ble i 1960 flyttet til Hellarmo. I 1972 gikk Sulitjelmabanen over i historien,
og jernbanetraséen ble omgjort til Riksvei 830. De gamle jernbanebruene
hadde gjort jobben og ble sprengt bort av forsvaret i 1975.
Osbak
Som den siste av rydningsplassene
ved Langvannet, ble Osbak utvist i 1851 til brødrene John og Nils
Olofson Nåtti, begge født i Jokkmokk. Brødrene drev
hver sin rydningsplass på Osbak. Det blir fortalt at John bygde
seg hus og fjøs etter at han kom hit, mens Nils og hans dyr hadde
opphold i gammer.
John døde i 1857. Enken Margrethe
Andersdatter ble gift med Tomas Olsen, som hadde fått bevilling
på gårdparten etter John.
I 1865 hadde de to rydningsbrukene
på Osbak til sammen en hest, 17 sauer og 10 geiter og det ble sådd
1 ¼ tønne bygg og 1 ½ tønne poteter. Tomas
Olsen døde i 1885 under rypejakt. Han ble funnet nedenfor en bergskrent
på fjellet sør for Sjønstådalen. Tomasvarden,
som er satt opp på ulykkesstedet, kan ses fra Fjellveien ovenfor
Bjørnmyr. Det var ikke bare småvilt Tomas la ned. I 1865
fikk han skuddpremie for 4 bjørner og i 1867 fikk han skuddpremie
for 3 bjørn.
I 1957 brant våningshuset på
Osbak ned til grunnen. Sverre og Margit Kristiansen med barna Svein, Elin
og Steinar bodde her da, men ingen var hjemme da det begynte å brenne.
Sverre var på arbeid på Sagmo, Margit og Steinar var i Sulis
og Elin og Svein på skole på Sjønstå. Svein fikk
blindtarmbetennelse nettopp denne dagen og måtte til sykehuset i
Suilis. Han reiste derfor med toget fra Sjønstå i halv tretia
og da de passerte Osbak så han heimhuset som brant. Kattene brant
inne men hunden blei berget ut. I ettertid var hunden "arg"
på en bestemt person.
Etter brannen fikk familien husrom
på Sjønstå, senere flytett de opp til Grønli.
Det ble ikke gjenreist noe nytt hus etter brannen. De andre husene på
bruket som tidens tann ikke hadde fortært, ble revet. Da vegen til
Sulitjelma ble bygget i 1972 ble matjorda på rydningsbruket for
det meste kjørt til Sulitjelma og brukt til jordforbedring på
de få grønne flekkene som var der.
Bilder
Inger Nilsen (foran til venstre) utenfor
huset sitt på Hellarmo. Hun ble kalt Hellarmo-Eger, var født
i 1867 og døde 1943. I midten, forran sitter Jenny Benjaminsen.
I bakgrunnen sees bruene fra Minnesund,
som er fraktet til Hellarmo og montert over elva i forbindelse med forlengelsen
av jernbanen til Fagerli 1913-1915.
© Sulitjelma historielag
|
|