|
"Tur på gamle tomter"
Giken.
av Kjell Lund Olsen
Giken ca 1900. Linbanestasjonen i forgrunnen.
Giken
Navnet er samisk og har røtter
langt tilbake i tid. Navnet omtales som Ykien av Paul de Chaillu
i hans egen beretning om oppholdet i Sulis i august 1871. Gruveselskapet
nevner Giken første gang i 1889. I en rapport til bergmesteren
heter det at de har drevet undersøkelser på "Gikenhaugen".
Verket engasjerte "Svenska Diamantbergboringsaktiebolaget"
og den første diamantboremaskinen kom til Sulitjelma våren
1890. Boringen startet inne i Mons Petter gruve. Senere utpå
sommeren kom enda en maskin, denne ble sendt til Giken. På
hver maskin jobbet 10 mann under ledelse av en bormester. Bormesteren
på Giken het Skagerlund. Samtidig startet verket arbeidet
med å anlegge vei til Giken og det ble oppført en smie
her.
Sulitjelmas første telefonanlegg
ble installert i den daværende kontorbygningen i Furulund
i 1891. Den første linjen som ble tilkoblet anlegget var
linjen til Jakobsbakken, tilkoplet 14/1. Senere samme år ble
linjen til Finneid via Hellarmo og Sjønstå samt linjen
til Giken og Ny Sulitjelma tilkoplet. Med dette sto 8 telefonapparater
i forbindelse med sentralen i Furulund. Dette er de første
telefonlinjene i daværende Skjerstad kommune.
For å frakte malmen fra de forskjellige
gruvene rundt Langvatnet til videre bearbeiding i Fagerli, ble det
bygd linbaner. Linbanen fra Giken ned til Sandnes sto ferdig i mai
1892. En stor grunnmur for linbanestasjon ved Olaf stoll ble oppført
i 1894 og arbeidene med selve linbanestasjonen påbegynt samme
år. Banen var i drift hele tiden mens dette arbeidet pågikk.
Kart over Giken ca 1900.
De første elektriske dynamoene
i Sulitjelma ble satt opp i Fagerli og på Giken. Utstyret
ble levert og montert høsten 1893. Dynamoen i Fagerli produserte
strøm fra 13.11.1893. Dynamoen på Giken ble ferdig
noen tid senere og forsynte blant annet sjeidehusene på Sandnes
og i Charlotte med elektrisk lys.
Fra starten av ble gruvedriften i Sulitjelma
utført ved håndboring. I desember 1893 anskaffet verket
6 boremaskiner og de første forsøk med maskinboring
i gruvene i Sulitjelma ble satt i gang i Olavs stoll på Giken.
En kompressor, drevet av vann fra Gikenelva, leverte trykkluft til
boremaskinene. For å utnytte kapasiteten bedre ble det innført
8 timers arbeidsdag for maskinborerne, som et forsøk. Resten
av belegget jobbet 10 timers dag. Som en kuriositet kan det nevnes
at håndboring ble endelig avskaffet i Sulitjelma først
i 1933, da maskinboring ble innført i Bursi gruve.
Vannmangel i Gikenelva førte til
at det sommeren 1894 ble bygd en dam i Lomielva og en 300 meter
lang trerenne for å lede vann over til Ny-Sulitjelma og Gikenelva
for mer stabil drift. Høsten 1908 ble et nytt Elmore flotasjonsverk
tatt i bruk på Sandnes og med dette økte behovet for
vann fra Gikenelva ytterligere. Dette året ble det derfor
bygd et nytt damanlegg ved Lomi, og en ny trerenne for overføring
av vann herfra til Gikenelva.
I 1908 brant skjeidehuset og linbanestasjonen
på Sandnes. Samtidig skjedde det store endringer i malmtransporten
i området. Grunnstollen (fra Sandnes) fikk dette året
gjennomslag til Gikengruva. Giken-Sulitjelma stoll (fra Giken) fikk
gjennomslag til Hankabakken. Etter dette ble malm fra Giken gruve
ført direkte gjennom Grunnstollen og ut til sjeidehuset på
Sandnes, mens malmen fra Hankabaken ble ført til Giken og
videre med linbanen ned til Sandnes. Elektrisk lokomotivdrift ble
innført i Giken-Sulitjelma stoll i 1909, for første
gang i Sulitjelma. I 1912 fikk stollen gjennomslag til en av synkene
i Ny-Sulitjelma og dermed ble også malm herfra fraktet ut
til Giken. I 1942 ble lokomotivbanen i stollen forlenget fram til
Olavskassen. Malmen fra Ny-Sulitjelma ble tippet her, ført
gjennom Grunnstollen og ut til knuseriet. Gikenbanen ble dermed
avviklet.
I 1933 fikk man gjennomslag mellom Giken
gruve og Charlotta gruve. Malmen fra Charlotta ble etter dette transportert
over til Giken gruve og ut Grunnstollen. Fra dette tidspunkt omtales
de to gruvene under ett, som Giken-Charlotta gruve.
De siste beboerne på Giken flyttet
fra stedet i 1976-77. Freddy Andersson, som tolv år tidligere
hadde flyttet fra Hanken som siste beboer, var også siste
mann til å forlate Gken.
Gruveproduksjonen fra Giken gruve var
gjennom årene totalt 6 mil. tonn malm.
Hanken og Hankabakken
Arbeidet med å anlegge gruvene
på Hanken og på Hankabakken tok til i 1891. Vei fra
Giken og en brakke, et kontor og et kjøkken, ble oppført
denne sommeren. Gruva på Hanken fikk navnet Ny-Sulitjelma
og da linbanen herfra og ned til Sandnes sto ferdig i 1893 kunne
den begynne å levere malm. Værforholdene voldte mange
problemer for linbanedriften. For å avhjelpe dette ble det
bygd en 120 meter lang overbygning, den såkalte "bordstollen"
ved Hankabakken, i 1895.
I september 1894 ble den unge gruveingeniøren
Olof Wenström ansatt som "secondschef" i Sulitjelma,
i praksis fungerte han som gruvesjef. Wenström la om akkordsystemet
for avlønning av gruvearbeidere og ble etter hvert svært
upopulær. Mens direktør Olaf Corneliussens var i Helsingborg
i styremøte slo Wenström ytterligere ned akkordene.
Den 3. desember 1894 hadde arbeiderne på Hanken fått
nok og gikk til streik. De fikk med seg arbeiderne ved de andre
arbeidsstedene og all produksjon stanset. Arbeiderne krevde Wenström
fjernet og ville bare forhandle med Corneliussen. Ved uthaling klaret
ledelsen å ri av stormen og arbeidet ble gjenopptatt etter
to uker. Dette var Sulitjelmas første arbeidskonflikt, 13
år før møtet på isen.
Ved Hankabakkens ble en ny elektrisk
sjaktheis montert i 1898 og ved linbanen ble ny linbanestasjon både
ved øvre og ved nedre ende ferdig i 1900. Stasjonen ved nedre
ende var ved Ny-Sulitjelmabanen og hadde malmkasser for omlasting
til denne banen.
Giken-Sulitelma stoll startet fra Olav
stoll på Giken og gikk østover. Stollen fikk gjennomslag
til gruveområdet Hankabakken i 1908 og Ny-Sulitjelma i 1912.
Etter hvert ble all malm fra begge gruvene fraktet ut denne stollen
og linbanene ble derfor nedlagt. Banen fra Hankabakken ble stanset
i 1909, Ny-Sulitjelmabanen ble nedlagt i 1937.
I 1962 ble det gjennomslag fra Grunnstollen
via den nye Sorjus stoll, til gruveområdene i Hankabakken
og Ny-Sulitjelma. Dermed var ikke gruvedrifta avhengig av at gruvearbeiderne
bodde på Hanken og bosetningen på stedet ble avviklet.
Belegget ble i mars 1964 flyttet til Mellomstasjonen ved Giken.
Kompressoren på Ny-Sulitjelma måte kjøres i ytterligere
ett år. Siste beboer på Ny-Sulitjelma, var den amerikanskfødte
kompressor- og heiskjøreren Freddy Andersson. Han flyttet
til mellomstasjonen i november 1965.
I Ny-Sulitjelma gruve ble det tatt ut
totalt 2.586.000 tonn malm.
Mellomstasjonen
Linbanen fra Ny-Sulitjelma sto ferdig
i 1893. Det var store problemer med driften av banen på grunn
av snøstormer og stor spenning i draglina i det bratte terrenget.
Banen måtte derfor deles i to med en mellomstasjon, denne
sto ferdig i desember 1895.
I 1907 skulle verket bygge en ny og større
butikk på kaia i Furulund. Den gamle butikken ble flyttet
til Giken, ved mellomstasjonen, og innredet til boligbrakke. Huset
gikk i all ettertid under navnet Butikkbrakka.
Linbanen ble nedlagt i november 1937.
All malm fra gruvene ble etter dette fraktet ned og ut Giken - Sulitjelma
stoll. Linbanen ble demontert i 1939.
Folketallet 1900
Ved folketellingen i 1900 var det registrert følgende bosatte;
|
Kvinner
|
Barn
|
Menn
|
Total
|
Fjellgruva |
0
|
0
|
4
|
4
|
Ny-Sulitjelma |
16
|
7
|
130
|
153
|
Hankabakken |
7
|
9
|
28
|
44
|
Giken |
32
|
42
|
102
|
176
|
Mellomstasjonen |
2
|
0
|
7
|
9
|
SUM |
57
|
58
|
271
|
386
|
I det største huset på Giken, Storbrakka, bodde det
66 personer.
Grunnstollen
Stollen skulle gå fra Sandnes
til Giken gruveområde. Arbeidet ble påbegynt i 1900
og man gikk inn i fjellet i høyde med "inngangsloftet"
til det blivende sjeidehuset. I 1908 var arbeidet omsider kommet
så langt at man fikk gjennomslag til Giken gruve. Dermed kunne
malmen fra Gikens "dypere nivåer" fraktes ut gjennom
Grunnstollen til sjeidehuset på Sandnes. Fra 1914 var det
elektriske lokomotiv som besørget transporten i stollen.
I 1936 begynte man arbeidet med Sorjus
stoll. Gjennom denne stollen skulle man nå gruveområdene
i Hankabakken og Ny-Sulitjelma. Stollen startet 410 meter inne i
Grunnstollen og dreide mot øst innover i fjellet.
Automatiske togsignaler fra munningen
av grunnstollen og forbi Sorjuskrysset ble tatt i bruk 1960. Et
bad med nybygd østdel tatt i bruk i 1960.
I 1960 startet verket arbeidet med ny
hovedsjakt for Giken-Charlotta gruve. Sjakta, som ble anlagt langt
inne i Grunnstollen, fikk navnet Kjell Lund sjakt etter administrerende
direktør ved hovedkontoret. I 1964 kunne anlegget tas i bruk.
Sjakta gikk da ned til nivå - 300 og skulle frakte opp malm
fra nivå - 233. Senere ble sjakta forlenget videre nedover.
I 1966 ble det ved kasse 12 utstrosset
en lengde på 120 meter, for å kunne foreta forbikjøringer
med to vognsett.
Fra enden av Grunnstollen, 1 650 meter
innenfor åpninga, ble det på 1970-tallet fullprofilboret
en sjaktheis ned til -233. Dette var den såkalte Robbins heis,
en heis for ren persontransport.
Fagbevegelsen
Møte på "Langvannsisen"
13. januar 1907 markerer gjennombruddet og etableringen av fagorganisasjonen
i Sulitjelma. I løpet av kort tid ble det etablert tretten
fagforeninger i Sulitjelma. Et fellesmøte på Giken
20/1 1907 besluttet å samle alle under en felles "paraply",
Sulitjelma Arbeiderorganisasjon. Denne skulle ledes av "det
stedlige styre" på 26 medlemmer. Det stedlige styret
avholdt sitt første møte 3/2 og som formann ble gruvearbeideren
fra Giken, og leder av Giken Gruvearbeiderforening, Ole K. Sundt
valgt. Møtet på Langvannsisen kan ikke ha oppstått
spontant men må ha vært planlagt og organisert. Siden
Ole K. Sundt fra Giken ble valgt til leder for alle fagorganiserte
i Sulitjelma, er det nærliggende å anta at han, og miljøet
rundt ham på Giken, må ha vært sentrale i planleggingen
og gjennomføringen.
I 1946 ga Giken gruvearbeiderforening
sin hytte på holmen i Muorke i gave til turistforeningen.
Hendelser under 2. verdenskrig
Fra november 1942 var avdelinger av
det tyske politi stasjonert i Sulitjelma. Dette omfattet både
avdelinger av sikkerhetspolitiet og ordenspolitiet (grensepolitiet)
og hovedbasen var verkets direksjonsvilla i Furulund. I tillegg
hadde grensepolitiet beslaglagt turistforeningens hytte i Tjoarvi
og Trygve Borges hytte ved Lomi. Begge steder var fra da og helt
til frigjøringen fast bemannet med rullerende vaktmannskaper.
Borgehytta ved Lomi ble benyttet som framskutt vaktpost og resten
av avdelinga var forlagt på Hanken. Ved jevne mellomrom ble
nye mannskaper sendt opp på fjellet for å avløse
vaktmannskapene der.
Den 28. juli 1943 kl 4.30 om morgenen
brøt det ut brann i kompressorhuset i gruva på Giken.
Man antar at brannen startet ved at det ble tørket klær
på en ovn. Den 17 år
gamle vaktmannen Erling Borge hadde dratt hjem fra jobb før
han hadde fått avløsning og brannen utviklet seg fritt.
Ingen personer kom til skade, men ulykken fikk likevel tragiske
følger. Strømforsyningen til lokomotivdriften ble
ødelagt, noe som førte til at malmtransporten fra
Ny-Sulitjelma gruve kom til å ligge nede i flere måneder.
Tyskerne fryktet sabotasje og Erling Borge ble arrestert av det
tyske sikkerhetspolitiet, under
ledelse av Oberscharfürer Schosmann. Verket og de ansatte la
seg i selene og utbedret skadene på rekordtid. Etter tre uker
var driften gjenopptatt og Verket skrev til kommandøren for
det tyske sikkerhetspolitiet i Trondheim og tryglet om å sette
17-åringen fri og sende ham hjem, men til ingen nytte. Erling
Borge ble sendt til Falstad fangeleir hvor han døde den 22/9
1943.
Burken
|
To burker er fulle av molter. Solveig "Lita" Mattson,
Oluf Mattson og Ingeborg "Bolla" Borge er på
moltebærtur ved "Lasko-gammen" ved Miekak, eller
"Mekka" som Sulisfolk sa. Sommeren 1949. |
På multeturene til Mavas og Pieske
brukte mange en treburk for å oppbevare og frakte bæra
i. Treburkene var ikke alltid helt tette og det oppsto ofte problemer
med lekkasjer. Det ble da i Sulitjelma utviklet en vanntett burk
av aluminium på ca 30 liter. Denne var konstruert av gruveingeniør
Einar Trøften og ble etter hvert masseprodusert av Eyvind
Nikolaissen fra Gyltvik/Kvarv i Sørfold. Trøften fikk
registrert patent for "anordning ved ryggspann" 5/8 1927
med patentnr 47028. Nikolaissen, som var gift med datter av August
Karlsson på Giken, arbeidet som smed på Giken. Opprinnelig
var det konstruert en burk-modell på 32 l, montert på
ryggsekkmeis. Senere (før 1938) ble en modell på 28
l med påmonterte ryggsekkreimer masseprodusert. Burkene, som
var malt mørk olivengrønn, ble blant annet solgt i
butikken til Jørgensen/Kristiansen i Furulund, til etter
1960. Nikolaisen produserte burker i smia hjemme på Kvarv
helt fram til midt på 1980-tallet. Det fantes knapt en familie
i Sulitjelma som ikke hadde en eller flere av Nikolaisens burker.
|
|