|
"Tur på gamle tomter"
Giken.
av Kjell Lund Olsen
Giken ca 1900. Linbanestasjonen i forgrunnen.
Giken
Navnet er samisk og har røtter langt
tilbake i tid. Navnet omtales som Ykien av Paul de Chaillu i hans egen
beretning om oppholdet i Sulis i august 1871. Gruveselskapet nevner Giken
første gang i 1889. I en rapport til bergmesteren heter det at
de har drevet undersøkelser på "Gikenhaugen".
Verket engasjerte "Svenska Diamantbergboringsaktiebolaget"
og den første diamantboremaskinen kom til Sulitjelma våren
1890. Boringen startet inne i Mons Petter gruve. Senere utpå sommeren
kom enda en maskin, denne ble sendt til Giken. På hver maskin jobbet
10 mann under ledelse av en bormester. Bormesteren på Giken het
Skagerlund. Samtidig startet verket arbeidet med å anlegge vei til
Giken og det ble oppført en smie her.
Sulitjelmas første telefonanlegg ble
installert i den daværende kontorbygningen i Furulund i 1891. Den
første linjen som ble tilkoblet anlegget var linjen til Jakobsbakken,
tilkoplet 14/1. Senere samme år ble linjen til Finneid via Hellarmo
og Sjønstå samt linjen til Giken og Ny Sulitjelma tilkoplet.
Med dette sto 8 telefonapparater i forbindelse med sentralen i Furulund.
Dette er de første telefonlinjene i daværende Skjerstad kommune.
For å frakte malmen fra de forskjellige
gruvene rundt Langvatnet til videre bearbeiding i Fagerli, ble det bygd
linbaner. Linbanen fra Giken ned til Sandnes sto ferdig i mai 1892. En
stor grunnmur for linbanestasjon ved Olaf stoll ble oppført i 1894
og arbeidene med selve linbanestasjonen påbegynt samme år.
Banen var i drift hele tiden mens dette arbeidet pågikk.
Kart over Giken ca 1900.
De første elektriske dynamoene i Sulitjelma
ble satt opp i Fagerli og på Giken. Utstyret ble levert og montert
høsten 1893. Dynamoen i Fagerli produserte strøm fra 13.11.1893.
Dynamoen på Giken ble ferdig noen tid senere og forsynte blant annet
sjeidehusene på Sandnes og i Charlotte med elektrisk lys.
Fra starten av ble gruvedriften i Sulitjelma
utført ved håndboring. I desember 1893 anskaffet verket 6
boremaskiner og de første forsøk med maskinboring i gruvene
i Sulitjelma ble satt i gang i Olavs stoll på Giken. En kompressor,
drevet av vann fra Gikenelva, leverte trykkluft til boremaskinene. For
å utnytte kapasiteten bedre ble det innført 8 timers arbeidsdag
for maskinborerne, som et forsøk. Resten av belegget jobbet 10
timers dag. Som en kuriositet kan det nevnes at håndboring ble endelig
avskaffet i Sulitjelma først i 1933, da maskinboring ble innført
i Bursi gruve.
Vannmangel i Gikenelva førte til at
det sommeren 1894 ble bygd en dam i Lomielva og en 300 meter lang trerenne
for å lede vann over til Ny-Sulitjelma og Gikenelva for mer stabil
drift. Høsten 1908 ble et nytt Elmore flotasjonsverk tatt i bruk
på Sandnes og med dette økte behovet for vann fra Gikenelva
ytterligere. Dette året ble det derfor bygd et nytt damanlegg ved
Lomi, og en ny trerenne for overføring av vann herfra til Gikenelva.
I 1908 brant skjeidehuset og linbanestasjonen
på Sandnes. Samtidig skjedde det store endringer i malmtransporten
i området. Grunnstollen (fra Sandnes) fikk dette året gjennomslag
til Gikengruva. Giken-Sulitjelma stoll (fra Giken) fikk gjennomslag til
Hankabakken. Etter dette ble malm fra Giken gruve ført direkte
gjennom Grunnstollen og ut til sjeidehuset på Sandnes, mens malmen
fra Hankabaken ble ført til Giken og videre med linbanen ned til
Sandnes. Elektrisk lokomotivdrift ble innført i Giken-Sulitjelma
stoll i 1909, for første gang i Sulitjelma. I 1912 fikk stollen
gjennomslag til en av synkene i Ny-Sulitjelma og dermed ble også
malm herfra fraktet ut til Giken. I 1942 ble lokomotivbanen i stollen
forlenget fram til Olavskassen. Malmen fra Ny-Sulitjelma ble tippet her,
ført gjennom Grunnstollen og ut til knuseriet. Gikenbanen ble dermed
avviklet.
I 1933 fikk man gjennomslag mellom Giken gruve
og Charlotta gruve. Malmen fra Charlotta ble etter dette transportert
over til Giken gruve og ut Grunnstollen. Fra dette tidspunkt omtales de
to gruvene under ett, som Giken-Charlotta gruve.
De siste beboerne på Giken flyttet fra
stedet i 1976-77. Freddy Andersson, som tolv år tidligere hadde
flyttet fra Hanken som siste beboer, var også siste mann til å
forlate Gken.
Gruveproduksjonen fra Giken gruve var gjennom
årene totalt 6 mil. tonn malm.
Hanken og Hankabakken
Arbeidet med å anlegge gruvene på
Hanken og på Hankabakken tok til i 1891. Vei fra Giken og en brakke,
et kontor og et kjøkken, ble oppført denne sommeren. Gruva
på Hanken fikk navnet Ny-Sulitjelma og da linbanen herfra og ned
til Sandnes sto ferdig i 1893 kunne den begynne å levere malm. Værforholdene
voldte mange problemer for linbanedriften. For å avhjelpe dette
ble det bygd en 120 meter lang overbygning, den såkalte "bordstollen"
ved Hankabakken, i 1895.
I september 1894 ble den unge gruveingeniøren
Olof Wenström ansatt som "secondschef" i Sulitjelma, i
praksis fungerte han som gruvesjef. Wenström la om akkordsystemet
for avlønning av gruvearbeidere og ble etter hvert svært
upopulær. Mens direktør Olaf Corneliussens var i Helsingborg
i styremøte slo Wenström ytterligere ned akkordene. Den 3.
desember 1894 hadde arbeiderne på Hanken fått nok og gikk
til streik. De fikk med seg arbeiderne ved de andre arbeidsstedene og
all produksjon stanset. Arbeiderne krevde Wenström fjernet og ville
bare forhandle med Corneliussen. Ved uthaling klaret ledelsen å
ri av stormen og arbeidet ble gjenopptatt etter to uker. Dette var Sulitjelmas
første arbeidskonflikt, 13 år før møtet på
isen.
Ved Hankabakkens ble en ny elektrisk sjaktheis
montert i 1898 og ved linbanen ble ny linbanestasjon både ved øvre
og ved nedre ende ferdig i 1900. Stasjonen ved nedre ende var ved Ny-Sulitjelmabanen
og hadde malmkasser for omlasting til denne banen.
Giken-Sulitelma stoll startet fra Olav stoll
på Giken og gikk østover. Stollen fikk gjennomslag til gruveområdet
Hankabakken i 1908 og Ny-Sulitjelma i 1912. Etter hvert ble all malm fra
begge gruvene fraktet ut denne stollen og linbanene ble derfor nedlagt.
Banen fra Hankabakken ble stanset i 1909, Ny-Sulitjelmabanen ble nedlagt
i 1937.
I 1962 ble det gjennomslag fra Grunnstollen via den nye Sorjus stoll,
til gruveområdene i Hankabakken og Ny-Sulitjelma. Dermed var ikke
gruvedrifta avhengig av at gruvearbeiderne bodde på Hanken og bosetningen
på stedet ble avviklet. Belegget ble i mars 1964 flyttet til Mellomstasjonen
ved Giken. Kompressoren på Ny-Sulitjelma måte kjøres
i ytterligere ett år. Siste beboer på Ny-Sulitjelma, var den
amerikanskfødte kompressor- og heiskjøreren Freddy Andersson.
Han flyttet til mellomstasjonen i november 1965.
I Ny-Sulitjelma gruve ble det tatt ut totalt
2.586.000 tonn malm.
Mellomstasjonen
Linbanen fra Ny-Sulitjelma sto ferdig i 1893.
Det var store problemer med driften av banen på grunn av snøstormer
og stor spenning i draglina i det bratte terrenget. Banen måtte
derfor deles i to med en mellomstasjon, denne sto ferdig i desember 1895.
I 1907 skulle verket bygge en ny og større
butikk på kaia i Furulund. Den gamle butikken ble flyttet til Giken,
ved mellomstasjonen, og innredet til boligbrakke. Huset gikk i all ettertid
under navnet Butikkbrakka.
Linbanen ble nedlagt i november 1937. All malm
fra gruvene ble etter dette fraktet ned og ut Giken - Sulitjelma stoll.
Linbanen ble demontert i 1939.
Folketallet 1900
Ved folketellingen i 1900 var det registrert følgende bosatte;
|
Kvinner
|
Barn
|
Menn
|
Total
|
Fjellgruva |
0
|
0
|
4
|
4
|
Ny-Sulitjelma |
16
|
7
|
130
|
153
|
Hankabakken |
7
|
9
|
28
|
44
|
Giken |
32
|
42
|
102
|
176
|
Mellomstasjonen |
2
|
0
|
7
|
9
|
SUM |
57
|
58
|
271
|
386
|
I det største huset på Giken, Storbrakka, bodde det 66
personer.
Grunnstollen
Stollen skulle gå fra Sandnes til Giken
gruveområde. Arbeidet ble påbegynt i 1900 og man gikk inn
i fjellet i høyde med "inngangsloftet" til det blivende
sjeidehuset. I 1908 var arbeidet omsider kommet så langt at man
fikk gjennomslag til Giken gruve. Dermed kunne malmen fra Gikens "dypere
nivåer" fraktes ut gjennom Grunnstollen til sjeidehuset på
Sandnes. Fra 1914 var det elektriske lokomotiv som besørget transporten
i stollen.
I 1936 begynte man arbeidet med Sorjus stoll.
Gjennom denne stollen skulle man nå gruveområdene i Hankabakken
og Ny-Sulitjelma. Stollen startet 410 meter inne i Grunnstollen og dreide
mot øst innover i fjellet.
Automatiske togsignaler fra munningen av grunnstollen
og forbi Sorjuskrysset ble tatt i bruk 1960. Et bad med nybygd østdel
tatt i bruk i 1960.
I 1960 startet verket arbeidet med ny hovedsjakt
for Giken-Charlotta gruve. Sjakta, som ble anlagt langt inne i Grunnstollen,
fikk navnet Kjell Lund sjakt etter administrerende direktør ved
hovedkontoret. I 1964 kunne anlegget tas i bruk. Sjakta gikk da ned til
nivå - 300 og skulle frakte opp malm fra nivå - 233. Senere
ble sjakta forlenget videre nedover.
I 1966 ble det ved kasse 12 utstrosset en lengde
på 120 meter, for å kunne foreta forbikjøringer med
to vognsett.
Fra enden av Grunnstollen, 1 650 meter innenfor
åpninga, ble det på 1970-tallet fullprofilboret en sjaktheis
ned til -233. Dette var den såkalte Robbins heis, en heis for ren
persontransport.
Fagbevegelsen
Møte på "Langvannsisen"
13. januar 1907 markerer gjennombruddet og etableringen av fagorganisasjonen
i Sulitjelma. I løpet av kort tid ble det etablert tretten fagforeninger
i Sulitjelma. Et fellesmøte på Giken 20/1 1907 besluttet
å samle alle under en felles "paraply", Sulitjelma Arbeiderorganisasjon.
Denne skulle ledes av "det stedlige styre" på 26 medlemmer.
Det stedlige styret avholdt sitt første møte 3/2 og som
formann ble gruvearbeideren fra Giken, og leder av Giken Gruvearbeiderforening,
Ole K. Sundt valgt. Møtet på Langvannsisen kan ikke ha oppstått
spontant men må ha vært planlagt og organisert. Siden Ole
K. Sundt fra Giken ble valgt til leder for alle fagorganiserte i Sulitjelma,
er det nærliggende å anta at han, og miljøet rundt
ham på Giken, må ha vært sentrale i planleggingen og
gjennomføringen.
I 1946 ga Giken gruvearbeiderforening sin hytte
på holmen i Muorke i gave til turistforeningen.
Hendelser under 2. verdenskrig
Fra november 1942 var avdelinger av det tyske
politi stasjonert i Sulitjelma. Dette omfattet både avdelinger av
sikkerhetspolitiet og ordenspolitiet (grensepolitiet) og hovedbasen var
verkets direksjonsvilla i Furulund. I tillegg hadde grensepolitiet beslaglagt
turistforeningens hytte i Tjoarvi og Trygve Borges hytte ved Lomi. Begge
steder var fra da og helt til frigjøringen fast bemannet med rullerende
vaktmannskaper. Borgehytta ved Lomi ble benyttet som framskutt vaktpost
og resten av avdelinga var forlagt på Hanken. Ved jevne mellomrom
ble nye mannskaper sendt opp på fjellet for å avløse
vaktmannskapene der.
Den 28. juli 1943 kl 4.30 om morgenen brøt
det ut brann i kompressorhuset i gruva på Giken. Man antar at brannen
startet ved at det ble tørket klær på en ovn. Den 17
år
gamle vaktmannen Erling Borge hadde dratt hjem fra jobb før han
hadde fått avløsning og brannen utviklet seg fritt. Ingen
personer kom til skade, men ulykken fikk likevel tragiske følger.
Strømforsyningen til lokomotivdriften ble ødelagt, noe som
førte til at malmtransporten fra Ny-Sulitjelma gruve kom til å
ligge nede i flere måneder. Tyskerne fryktet sabotasje og Erling
Borge ble arrestert av det tyske sikkerhetspolitiet, under
ledelse av Oberscharfürer Schosmann. Verket og de ansatte la seg
i selene og utbedret skadene på rekordtid. Etter tre uker var driften
gjenopptatt og Verket skrev til kommandøren for det tyske sikkerhetspolitiet
i Trondheim og tryglet om å sette 17-åringen fri og sende
ham hjem, men til ingen nytte. Erling Borge ble sendt til Falstad fangeleir
hvor han døde den 22/9 1943.
Burken
|
To burker er fulle av molter. Solveig "Lita" Mattson, Oluf
Mattson og Ingeborg "Bolla" Borge er på moltebærtur
ved "Lasko-gammen" ved Miekak, eller "Mekka" som
Sulisfolk sa. Sommeren 1949. |
På multeturene til Mavas og Pieske brukte
mange en treburk for å oppbevare og frakte bæra i. Treburkene
var ikke alltid helt tette og det oppsto ofte problemer med lekkasjer.
Det ble da i Sulitjelma utviklet en vanntett burk av aluminium på
ca 30 liter. Denne var konstruert av gruveingeniør Einar Trøften
og ble etter hvert masseprodusert av Eyvind Nikolaissen fra Gyltvik/Kvarv
i Sørfold. Trøften fikk registrert patent for "anordning
ved ryggspann" 5/8 1927 med patentnr 47028. Nikolaissen, som var
gift med datter av August Karlsson på Giken, arbeidet som smed på
Giken. Opprinnelig var det konstruert en burk-modell på 32 l, montert
på ryggsekkmeis. Senere (før 1938) ble en modell på
28 l med påmonterte ryggsekkreimer masseprodusert. Burkene, som
var malt mørk olivengrønn, ble blant annet solgt i butikken
til Jørgensen/Kristiansen i Furulund, til etter 1960. Nikolaisen
produserte burker i smia hjemme på Kvarv helt fram til midt på
1980-tallet. Det fantes knapt en familie i Sulitjelma som ikke hadde en
eller flere av Nikolaisens burker.
© Sulitjelma historielag
|
|