"Tur på gamle tomter"
Anna
-en gruve i høgfjellet
av Kjell Lund Olsen
Bebyggelsen i Anna med Brakke 1 fra 1890 nærmest
og brakka, som ble flyttet fra Kåfjord i Finmark til Anna
i 1912, lengst borte.
Starten i 1890
Malmen på Jakobsbakken ble oppdaget
og mutet i 1876 av Peder O. Pedersen, sønnen av rydningsmannen
på Fagermo. Senere overtok consul Persson rettighetene. I
1890 utrustet han en "Jakobsbakkenekspedisjon" med 8-9
borere, en snekker og to hester. Den 2. juni ble det meldt til Persson
i Helsingborg at ekspedisjonen har støtt på opp til
4 meter snø i undersøkelsesområdene. Mannskapene
ble i stedet satt til å bygge et steinhus for arbeidere.
Etter hvert kom skjerpingen i gang, og
bergmesteren og ingeniør Hasselbom inspiserte området
i midten av juni. I juli og august blir det drevet diamantboring
med to maskiner og ti mann. Det bores i alt 9 hull på Jakobsbakken
og i Anna. I august har arbeidstyrken økt til 58 mann, blant
annet er 14 mann satt til veibygging, 11 mann til material- og vedtransport
og 9 mann til oppsetting av brakke II.
I september skriver direktør Vatter
til Persson at stollene på Jakobsbakken har fått følgende
navn; Anna stoll, Lovisa stoll, Brynhilda stoll, Nils stoll, Berlin
stoll og Helsingborg stoll. Det sies at Anna fikk sitt navn etter
kokka som arbeidet ved anlegget.
Dette første året ble det oppført tre brakker.
Brakke I i Anna, brakke II på Jakobsbakken og brakke III i
Helsingborg.
En telefonlinje ble anlagt mellom Furulund
og Jakobsbakken. Linja ble tatt i bruk i januar 1891 og var den
første telefonlinja i Indre Salten.
|
Kartet fra 1890 viser diamantborringer
i Anna 21/7 - 28/8.
De enkelte borehullene er avmerket.
Annavatnet er bare oppført som "Sjö",
hus No 1 er oppført
vest (ovenfor) vatnet. |
Tornerhjelms gruve
Gruva på Jakobsbakken fikk navnet
"Tornerhjelms gruve" etter styreleder i Sulitelma AB,
Gustav Tornerhjelm. I årene fra 1890 til 1895 drev man undersøkelser
med bare noen få mann. Beregninger viste at det her fantes
minst 160.000 tonn malm. Sommeren 1896 og 1897 ble det kun drevet
skjeiding av lagret malm. Om vinteren ble malmen transportert ned
til Sulis med hest og slede, i alt 2 500 tonn.
Først i 1901 fortsatte undersøkelsesarbeidene.
I september 1904 sto linbanen (taubane) for transport av malm fra
Jakobsbakken og ned til Charlotta ferdig. Dette året ble 14.800
tonn råmalm sendt ned til skjeidehuset på Sandnes, året
etter 37.000 tonn. Malmen fra gruva på Jakobsbakken utgjorde
ca 1/3 av den totale produksjonen i Sulitjelma.
Anna gruve
En brakke var bygd i Anna i 1890 og
en stoll ble drevet i 1890 og 1891. I 1900 gjorde man noen få
undersøkelsesarbeider. Først i 1906 startet man mer
omfattende undersøkelser i området ved "den gamle
stollen i Anna". Dette året ble det utført 90
skift her. Undersøkelsene fortsatte i 1907 og 1908 med henholdsvis
510 og 420 skift. Vinteren 1908 ble det transportert 60 tonn "hyttemalm"
til Jakobsbakken med hest og slede.
I 1909 ble det satt i gang regulær
gruvedrift. Denne sommeren ble det anlagt en vognbane fram til linbanestasjonen
på Jakobsbakken. For ettertiden ble all malm transportert
med hest og vogn på denne banen om sommeren.
Det ble ført fram elektrisk strøm til Anna i 1909.
I 1912 ble ei brakke fra Kåfjord i Finnmark oppført
her. Denne brakka ble senere flyttet til Sagmo og er i dag brukt
som fritidsbolig. Det var kun stiger Johansen som bodde med familien
i Anna, resten var lauskarer.
Anna hadde egen gruvearbeiderforening.
Den ble stiftet 1. mars 1913 og i løpet av årene 1914-1920
hadde i alt 91 personer vært innom som medlemmer. Størst
var foreninga i årene 1914 og 1915 med 41 medlemmer. Siste
møte i foreninga ble avholdt 6. mai 1919. Bare 6 personer
hadde vært medlem alle årene fra starten.
Den 20. juli.1915 omkom gruvearbeideren
Johan Hansen fra Kjerringøy under "ureglementert"
sprenging.
Krisetider
En økonomisk krise oppsto på
verdensmarkedet i kjølvatnet etter første verdenskrig.
Krisa nådde raskt Sulitjelma og gruvedriften i Anna ble innstilt
i mai 1919. I 1921 og 1923 ble resten av malmlageret i Anna fraktet
til Sulis. Totalt hadde gruva da levert 29.000 tonn malm, noe som
tilsvarer ca 1% av all produsert malm i Sulitjelma. Malmen fra Anna
var svært kobber-rik og totalt ble det tatt ut herfra 1.100.000
kg kobber (1 100 tonn).
"Karl i Anna"
Karl Johansen ble født i Bodin
i 1901. Faren Alfred ble ansatt som stiger i Anna, men familien
bodde på Jakobsbakken. Da verket satte opp et nytt hus i Anna
i 1912 ble dette deres hjem, og unggutten fikk raskt tilnavnet "Karl
i Anna".
Samme år deltok Karl i det første
barneskirennet som ble arrangert på Jakobsbakken. Dette ble
starten på en idrettskarriere der høydepunktet kom
i 1921. Som Nord-Norges beste kombinertløper sikret han seg
da den første Kongepokalen som var blitt oppsatt i et kombinert
mesterskap i Nordland. Seieren i eldste hoppklasse ved landsrennet
i Bodø i 1937 markerte slutten på en lang karriere.
Diamanten
Fra 1912-14 det drevet diamantboring
i området fra Anna til Balvatnet. I 1914 ble det boret 7 hull
i et området like sør for Beritelva. Her ble det også
drevet en liten synk på 18 meter. Området fikk navnet
"Diamanten". Mangel på folk førte til at
arbeidet med synken ikke ble videreført i de følgende
årene.
|