Litt historie og noen årstall omkring Sulitjelmabanen. 27. februar 1887 kom Alfred Hasselbom som
kjent til Furulund med en del arbeidere for å ta ut en prøvelast
malm som skulle sendes til Helsingborg for analyse i det fabrikkanlegget
som Nils Persson, konsulen styrte med. Som vi vet var det da bare en sti
og en delvis påbegynt veg opp til Langvatn. I august 1888 fikk Alfred Hasselbom 4 gårdeiere
langs nordsiden av Sjønståelven til å inngå følgende
avtale med gruveselskapet:
En av de som skrev under på "sin" kontrakt, med påholden penn, eide ikke den gården han benyttet. Det var lensmannen i Saltdal, Johan L. Normann som var eieren, men det formelle i denne saken ordnet Bernhard Koch noen dager senere, så var det i orden. Muligens før dette hadde Nils Persson samlet et engere "panel" til å befare dalen med hensyn til en fremtidig transportform. Panelet bestod, foruten av han selv også av disponent Frederick Vatter, gruvens ingeniører og en representant for taubaneprodusenten I. Polig AG fra Køln. Det som var aktuelt som den fremtidige transportformen var enten taubane eller jernbane. En tanke som Tønnes Lassen hadde fremlagt alt i 1879 gjennom sin artikkel i Polyteknisk Tidskrift, hvor han omtalte malmfunnene i Langvandsdalen. Panelet entes om jernbane opp til "Hamnen" med bygging av et omlastingsanlegg der mellom sjø og land. Perssons gruveforetak i Langvassdalen ble den 8. januar 1889 overtatt av Skånska Superfosfat- och Svafvelsyrefabriksaktiebolag (Fosfaten) i Helsingborg. 26. februar søker Fosfaten til Staten om konsesjon for bygging og drift av jernbane mellom vannene. Samtidig ble det søkt om et statlig tilskudd til bygging av banen på kr 100.000, - som var ansett å utgjøre en fjerdedel av byggeomkostningene. I mars måned samme år behandlet formannskapet i Skjærstad Herredsstyre jernbanesaken og ga sine beste anbefalinger til søknaden. Formannskapets behandling kom i retur fra Amtmannen til formannskapets møte den 14. oktober, men formannskapet anbefalte fortsatt søknaden, dog ikke i så store ordelag som ved den første behandlingen. Etter å ha mottatt Amtmannens uttalelse om banen skrev så "Departementet for de offentlige arbeider" til gruveselskapet den 17. april 1890 hvor det blant annet het - " at Departementet forinden Videre foretages, skulle anse det ønskelig at erholde Bolagets Erklæring om, hvorvidt Andragendet om naadigst Koncession paa Banens Anleg fastholdes for det Tilfælde, at Ansøgningen om Statsbidrag ikke vilde kunne ledsages med Departementets Anbefaling."; I svar på dette brevet fra Fosfaten, datert 13. juli heter det - ", at uden Statsbidrag havde det ingen Interesse af at erholde Koncession." Fosfaten vedtok deretter selv, for egen regning å bygge en jernbane til sitt eget behov for transport av malm og materiell mellom Sjønstå og "Hamnen" Etter at man hadde bestemt at jernbanen skulle
bygges i egen regi, samtidig som et større gruveanlegg skulle bygges
opp i Langvandsdalen vedtok Fosfaten å skille ut sin fremtidige
virksomhet i Norge som et eget selskap. Konstituerende generalforsamling
for det nye selskapet ble avholdt 10. januar 1891. Selskapets navn skulle
være Aktiebolaget Sulitelma Gruber med en aktiekapital på
kr. 2.000.000,-. På møte i det nye gruveselskapets interimsstyre
den 1. april ble det vedtatt at arbeidene med det nye jernbaneanlegget
skulle utføres av kaptein Ole W. Lund, Christiania. Kontrakt på
dette arbeidet ble undertegnet i Helsingborg den 2. april samme år. - Medio juni måned 1892 ankom det først lokomotivet "Loke". Direktør Corneliussen fremla forslag til ledelsen i Helsingborg, før banen var ferdig bygget, at denne straks måtte forlenges opp til Hellarmo. Han så nok problemene som ville oppstå med omlastinger ved Fossen. Den 6. oktober kom det et telegram fra Helsingborg hvor det het: " Låt utstikka banan Fossen - Hellarmo - Furulund - Fagerlid billigast". (Vi vet at før den 3. november forelå et utkast til videreføring av banen fra kaptein Ole W. Lund.) Alt den 13. oktober - to dager før overtakelsen av jernbanen forelå det også et tilbud fra byggmester Lund om videreføring av banen opp til Hellarmo, beregnet ferdig til 30. september 1893 forutsatt at arbeidene kunne videreføres kontinuerlig. Byggeomkostningene ble da beregnet til totalt kr 77.500,-. Dersom arbeidene ikke kunne påbegynnes umiddelbart, men ble utsatt til kommende vår, ville byggeomkostningene bli kr 86.000,- og banen bli ferdig til avlevering først 31. juli 1894. Banen ble besluttet forlenget til Hellarmo umiddelbart. Før dette hadde overrettsakfører Schølberg den 22. januar 1892 på vegne av handelsmann Bernhard Koch og hans medinteressenter i kobberanvisningene i Langvandsdalen fremmet en skjønsstevning overfor eierne av gårdene Skjønstaadal, "løpno. 131 og løpno. 132" for ekspropriasjon av grunn til anlegg av jernbanen. Etter å ha taksert strekningen ble det den 1. juli 1892 satt ekstrarett i Furulund, hvor det ble gitt følgende: "Angaaende Expropriation av grund for byging av Sulitjelmabanen 1892 over gaarden Skjønstaadal Br.nr. 131, Øvre Fjeld & Br.nr. 132, Nedre Fjeld.
Kjendelse. Requientene Bernhard Koch og Konsul N. Persson, som indehavere av Langvandets Kobberanvisning kjendes berettiget til under udkastelsestvang 4 - fire uker etter denne kjendelses lovlige forkyndelse at tage i besiddelse den foran taxerede grund mot at erlegge til eieren af gaard L.no. 131 (Skjønstaadal) Kr 135,- (ett hundre tretti fem kroner) og til eieren af gaard L.no. 132 (Skjønstaadal) Kr. 335,- (trehundre tretti fem kroner) forsaavidt der over indmarken tages en strimmel med 20 - meters bredde fra sporets midtlinje, men , kr 285,- (to hundre otte fem kroner) forsaavidt der på samme strækning kun tages en strimmel av 6 (sex) meters bredde fra sporets ytterside." Erkjennelse fra Jens Kristensen Skjønstaadal om selv å ha
mottatt kr. 335,- ved Lensmann A. Kjelsberg, er anført på
utskriften av kjennelsen fra 1892. Ole Olsen var bygselsmann på
Øvre Fjeld den gang og det var Staten ved Forstvesenet som var
eier av dette gårdsbruket. Som tidligere nevnt var det også
to gårder nede på Tveråmo som deltok i "samferdselsmøtet"
Hasselbom avholdt i 1888. Den ene gården hadde gruveselskapet senere
kjøpt av J. L. Normann i 1891 så der var det vel ikke noen
utenforstående eierinteresser. Hvordan det ble løst økonomiskt
med den andre eieren, Jens Jensen har jeg ikke funnet noe om. Om dette
er det videre kjent at forstvesenet sendte et krav den 4. februar 1893
på avgift etter ekspropriasjonen av grunn til jernbanetraseen på
det offentliges område. Kravet var på - "kr.135,00
For Afstaaelse af Grund m.m. til Jernbaneanlægget Skjønstu
- Fossen." Dette var i følge den foran nevnte kjennelsen
for gården øvre Fjell hvor Staten var eieren. I et brev fra Amtmannen i Nordland, datert
25. mars 1893 heter det at det - "indkom til Departenentet en
gjennem Kaptein Ole W. Lund indgiven underdandigst Ansøkning fra
Sulitjelma Aktiebilag, Helsingborg, datert 28. Februar om tilladelse til
med afgift at befordre Passagerer og Varer paa Bolagets Jernbane mellem
Sjønstu og Hellarmobugten." Departementet anmodet videre
i et brev Jernbanedirektør C. Pihl om i egenskap av sin stilling
som tilsynsmann for private jernbaner å foreta inspeksjon av banen
mellom Sjønstå og Hellarmo før departementet fattet
en avgjørelse i den saken. Konsesjon for drift av denne banen til eget bruk ble gitt gruveselskapet ved Kgl. Resolusjon av 7. september 1894. I 1911 fattet gruveselskapet vedtak om å forlenge banen videre opp til Fagerli. De forberedende arbeidene med forlengelsen av banen til Fagerli og ombygging av banen mellom Hellarmo og Sjønstå starter i desember 1912. Arbeidet som startet da var utbedringer av fjellskjæringene i området Hellarmo - Fossen, ved Dråvika og Kongsberg-hammaren, samt den 72 m lange tunnelen gjennom Stokkviknakken. Arbeidene ble utført av Firma Grøndahl og Kjørholt, Trondheim. Senere fulgte arbeidet med anlegg av ny banetrase fra kurve 12 ovenfor Osbakk til Fagerli. Samtidig med at banen nå skulle gå fra Sjønstå til Fagerli skulle også sporvidden økes fra 750 mm på den gamle banen til 1067 mm (eller 3,5 fot) på den nye banen. På Sjønstå ble det bygget et nytt stasjons - og sporanlegg. Offisiell åpning av banestrekningen Sjønstå - Fagerli ble foretatt den 15. juli 1915. I 1935 ble det fremmet forslag om forlengelse av jernbanen ned til Finneid. Det ble lokalt valgt en jernbanekomité til å forestå det videre arbeid. Komitéens arbeid ble under krigen innstilt, men tatt opp igjen i 1945. En folkeavstemming i Sulitjelma i 1946 vedtok at jernbane måtte bygges fremfor en vei. Jernbanesporet mellom Sandnes - Fagerli ble
fjernet i 1950.
Første tog ned til Finneid gikk den12.desember, første rutegående tog mellom Lomi (Sandnes) og Finneid 20. desember. Offisiell åpning av banen 14.juli 1957. Arbeidene med en ny tunnel gjennom Stokkviknakken starter i mai 1961. Tunnellen ble tatt i bruk 30. november 1962. Omlegging av jernbanen til veg ble fremlagt for Stortinget og vedtatt. De forberedende arbeidene langs banen startet 2. juli 1971. Jernbanen lagt ned 22. juli 1972. Etterarbeidet på veien fortsatte i om lag 3 år og først i 1975 kan det vel sies at veien var ferdig. © Sulitjelma historielag |