"Tur på gamle tomter"
Elvarheim og torvmyrene i Daja.
av Kjell Lund Olsen
Elvarheim
Allerede i 1893 hadde Sulitjelma Aktiebolag
bygd et lite kraftverk i Balmielva i Fagerli. Dette kraftverket ble utvidet
flere ganger opp gjennom årene. I tillegg ble det tatt ut mekanisk
kraft fra turbiner i elva til «blåsemaskiner» (kompressorer)
og kraft overført via remdrift til vaskeriet. Gjennom flere vintre
ble turbinhjul og anlegg skadet av isgang i elva. For å bøte
på dette besluttet verket å lage en demning oppe i elva, mellom
Fagerli og Daja. Fra demninga skulle det sprenges en kort kanal og vannet
fra Balmielva skulle ledes over i et nytt løp, øst for det
naturlige løpet. Dette anlegget sto ferdig i 1906. I 1958 ble Daja
kraftstasjon satt i drift, stasjonen i Fagerli ble lagt ned og demningen
i Elvarheim kom ut av bruk. Men ennå i dag kan vi se restene av
den gamle demninga, den sprengte kanalen og det kunstige elveløpet.
Hvor navnet Elvarheim kommer fra vet vi ikke,
men antakelig ble navnet først brukt om hytta / brakka som var
oppført i dette området. Bygningen ble oppført av
Sulitjelma Aktiebolag, enten i forbindelse med demning- og kanalarbeidene
i 1906, eller i forbindelse med forsøk på industrielt uttak
av torv i årene 1917-1920. Etter at torvdriften opphørte
fikk private disponere brakka som hytte. Den ble senere solgt og til slutt
revet og flyttet. I dag kan man se tuftene der hytta sto, like ved den
tidligere leirduebanen i Daja.
Familien Kleven fikk disponere hytta. Når det var sommerferie
tok de geitene med og dro fra Sandnes og opp til Elvarheim.
Her er de ute på gressbakken foran hytta. 1937.
Torvproduksjon
Til kopperproduksjonen i smeltehytta i Fagerli
ble det brukt en gassdrevet flammeovn. Gassen ble framstilt fra kull og
koks og det gikk med store mengder. Forbruket utgjorde en vesentlig del
av driftsutgiftene i smeltehytta. For å få ned kostnadene
startet ingeniør Westly rundt 1910 forsøk med elektrisk
smelting.
Under første verdenskrig (1914-1918)
var Norge nøytralt, men fordi Norge solgte kopper og svovelkis
til Tyskland stoppet England alt salg av kull hit. Dette resulterte i
kullmangel i Sulitjelma og gode råd var dyre. Ingeniør Westly
fortsatte eksperimentene og de elektriske forsøksovnene ble satt
i ordinær drift. Men fortsatt trengte man store mengder kull og
koks i produksjonen. Også boligene i Sulitjelma var for en stor
del oppvarmet med kull eller koks.
Som kriseløsning besluttet verket å
satse på torvdrift, og torva skulle erstatte fossilt brendsel i
smeltehytta. Ansvaret for torvdriften fikk skogvokteren, Christian Ihlen.
Flere ansatte ble sendt til svenske og norske «torvskoler».
Skogvokter Ihlen og ingeniør Arne Forfang gikk på den svenske
stats torvskole i Markaryd i 1917. Samme år kjøpte bedriften
inn to elektriske torvmaskiner og installerte dem på hver sin myr
i Daja. Produksjon av brenntorv kunne starte opp. Torvbrikettene ble tørket
utendørs. I 1919 gikk produksjonen godt, det ble produsert 20.000
torvbriketter per dag i gjennomsnitt. Men sommeren var kald og fuktig
og det ble vanskelig å tørke torva.
Torvdrift på "Nertorvmyra", Daja
I 1919 ble smeltehytta i Fagerli lagt ned.
Sommeren 1920 ble siste driftsår for torvproduksjonen. Til sammen
hadde det i årene 1917-1920 blitt levert 4.856 tonn maskintorv fra
myrene i Daja. I dag er myrene gjengrodd av skog, mens maskiner og utstyr
står slik det ble forlatt for over 80 år siden, bare tært
av tidens tann.
For å kunne krysse Balmielva ble det
oppført en taubane ved Elvarheim. Her er en gruppe damer og menn
fra Sulis på søndagsutflukt til Elvarheim. Men ikke alle
minner fra området er like lyse og fagre.
Den 30. juli 1944 skjedde det en tragisk ulykke
ved denne taubanen. Den 52 år gamle Arentine Skaugvold var på
vei hjem fra en liten tur til hytta. Hva som skjedde vet ingen, men man
antar at da hun hadde dratt over elva med taubanen og da hun skulle gå
i land skled hun og falt i elva og druknet.
Skytebanen i Daja
Sulitjelma skytterlag hadde opprinnelig sin
skytebane på sørsiden av Langvatnet, ved Granhei / Tangenhammar’n.
Etter et uhell der rekorsetter hadde skadet draglinen på linbanen
fra Jakobsbakken, ble skytebanen stengt i 1959. I 1964 begynte skytterlaget
arbeidet med å anlegge en ny skytebane i Daja. Denne sto ferdig
og ble tatt i bruk i 1967.
Da det skulle lages vei fram til den nye skytebanen
måtte man lage bru over Balmielva. På Sjønstå
sto det hensatt en kupevogn, og det er understellet fra denne som ble
satt over elvløpet og brukt som brobjelker.
Kupeen var bygd i 1901 og hadde gått
i trafikk på Vestfoldbanen. I 1950 kjøpte Sulitjelma gruber
materiell fra denne banen, deriblant denne kupeen. Vogna gikk på
Sulitjelmabanen fram til 1956 og ble deretter hensatt på Sjønstå
som losjivogn. I dag er altså det 103 år gamle vognunderstellet
brobjelker over Balmielva.
© Sulitjelma historielag
|