|
En beskrivelse om Sulitjemadalens kolonisering og Sulitjelma Grubers
tilbliven.
Av Anfind Anfindsen, 1914
(Digitalisert av Kjell L. Olsen)
Når ordet Sulitjelma forklares av G. Wallenberg i 1807 som
høgtidsberget, det vil si der hvor finnene ofret i sine fortider
til en overnaturlig fjellets behersker. Etter Leastadius kommer
Sulitjelma av det finske ord Suliu Cielbma, som betyr øyenes
terskel, eller det sted, hvor man ser ut over den norske kysts øyer.
En annen betydning, som er likeså naturlig og som nå
brukes er "Solens øye". Lappene skal ha kaldt det
så, fordi Sulitjelmatoppen var det første sted solen
skinte på etter sitt fravær i mørketiden.
Når man i gamle dager hørte om Sulitjelma, visste nok
en stor del av Norges befolkning at det var navnet på en del
av toppene på fjellkjeden som danner kjølen, der skiller
Norge og Sverige ad, og at disse topper lå oppe i lappmarken
et sted, men om de lå på norsk eller svensk side av
grensen var man like klok på, eller fullstendig likegyldig
for. Ja, den gamle svenske geografi lærte forresten at Sulitjelmatoppene
var noen av Sveriges høyeste fjelltopper. Alle Sulitjelmatoppene
ligger imidlertid i Norge, dette er bevist på de siste topografiske
rektangelkarter, og likeledes at de ligger på en breddegrad
av 67,08 og lengde av 5,35. Ca 15 á 16 kilometer i vestlig
retning for disse topper ligger Sulitjelma gruber. ………. dalstrøk
rundt Langvatnet, eller som det tidligere benevnt Langvannsdalen.
Om de første bosettere i Langvannsdalen og Sulitjelma grubers
tilblivelse er det her vil foreligge en kortere utredning.
Nordland har fra gammel tid av været bekjent for sine store
lange dalfører med gode beitemarker. Av disse kan nevnes
endel som: Namdalen, Hattfjelldalen, Ranendalen, Beiardalen, Saltdalen
og Langvannsdalen. Denne siste er jo en av de, der sist ble bebygget,
men så ble den da til gjengjeld også mest bebygget,
idet det ved siste folketelling høsten 1910 alene rundt Langvannet
var bosatt 2940 mennesker.
Klimaet er ikke så strengt som man skulde tro for at være
så langt nord og så vidt høyt tilfjells. Temperaturen
går nemlig sjelden under -22 -24o celsius og gjennomsnitts-temperaturen
for året er + 4o celsius.
Den nærmeste by er Bodø, som for tiden har 5 ganger
ukentlig hurtigrute og postforbindelse med Trondhjem, Christiana
og Bergen. For å komme fra Bodø og opp til Sulitjelma,
reiser man med Saltens Dampskibsselskaps bekvemme og elegante skip
innover Saltenfjorden, gjennom den kjente Saltstrømmen, (som
kun kan passeres hver 6te time) videre inn Skjerstadfjorden og inn
til Finneide, som er Grubernes isfrie utskipningshavn. Herfra fortsetter
man med dampbåt oppover Nedre- og Øvrevann 16 kilometer
til Skjønstå, deretter med jernbane13,3 kilometer til
Hellarmo, derfra igjen videre med dampbåt på Langvatn
til Furulund og derfra endelig til Fagerli ved enden av Langvatnet.
Avstanden Hellarmo - Furulund er 8 km. Hellarmo - Fagerli 11 km.
(På Langvannets nordre side holder man nå på med
forlengelse av jernbanen fra Hellarmo og oppover langs Langvatnet
helt frem til Fagerli. Den nye baneforlengelse bygges som alminnelig
smalsporet bane 1,067 m. og samtidig ombygges den gamle bane til
samme sporbredde og minste kurver utbygges. Banen vil være
ferdig i sin helhet frem til Furulund og Fagerli våren 1915
og vil man da kunne kjøre som på den fineste Statsbane
helt frem uten alle de kjedelige omladninger.)
Furulund er liksom residentstaden, her er administrasjonsbygningen,
direksjons- og direktørboligen samt de vesentligste funksjonærboliger
så vel som telegraf- og telefonstasjon, postkontor, Verkets
handel, hotell, dampkjøkken, sykehus, doktorbolig etc. etc.
beliggende.
Til turen Bodø-Sulitjelma medgår nu i regelen i dag
12 timer, idet ruteskipene har flere anløpsteder innover
Saltenfjorden. Grunnet den uregelmessige avgang fra Bodø,
som igjen avhenger av når Saltstrømmen kan passeres,
korresponderer Saltenbåtene heller ikke alltid med Verkets
bukserbåter.
Den første rydningsmann, som bosatte sig ved Langvannet var
gamle Anders Larsen. Antagelig har flere av denne boks lesere kjent
ham, idet han levde helt til 1898 og var da 103 år gammel.
Denne Sulitjelmaboernes stamfar bodde fra først av nede i
Rana, flyttet så opp i Skaitidalen, som ligger på sørsiden
av Balvatn, hvor han ble boende i flere år og drev fedrift.
Her var nemlig svære beitemarker men forferdelig ulent terreng
og således vanskelig å komme til og fra. Som han da
på sine vandringer for rundt i fjellene, kom han også
ned til Langvannsdalen og så de fine skogteiger og gressmarker
der omkring. Han besluttet da å flytte dit ned og foretok
flyttingen allerede samme år så tidlig på sommeren
at han ennå kunne komme over isen på Balvatn. Dette
var i året 1848. Han slo seg ned på nordsiden av Gikenelva,
hvor denne løper ut i Langvatnet og kalte stedet Sandnesøyra
etter den sandøyr som elven hadde lagt opp der i tidenes
løp. Han tok standkvarter under en stor steinhammer like
ved det sted hvor veien nå fører opp til Grubernes
oppredningsverk. Under flyttingen hadde han med seg alt sitt habengut,
som den gang besto av hustru og tre barn samt hest, fire melkekyr
og en del småkreatur samt annet nødvendig bohave. Der
var jo ikke stort å krype i skjul under her, med de dekket
seg med skinnfeller og gamle reinkinn så godt som de kunne.
Folk tålte jo den gang ganske annet enn nå, for det
første var det ingen doktor i hele Skjerstadfjorden og for
det andre var sykdommer som gikt, reumatisme, influensa og lignende
den gang oppfunnet .
Anders Larsen tok straks fatt på å bygge opp et lite
hus, Det var jo ikke så lett en sak den gang, da han jo var
alene mannfolk på stedet, men han hadde vilje og lyst, og
det var faktorer som drev. Tømmer var det nok av rundt omkrin,
men redskapene var meget primitive. Alt hva han hadde av den slags
var øks, sag, hammer, bor og noe lignende. Han begynte straks
å hugge ned tømmer, klyve disse og hugge dem flate,
dro dem så frem til tomten for endelig å lafte dem sammen.
Slikt noe som nager og jernbolter hadde han ikke, men så brukte
han i stedet av de gamle gode trenaglene. Som medhjelper hadde han
sin 9 år gamle sønn, men han fikk allikevel både
huset og fjøset ferdig tidsnok til å kunne flytte onn
før kulden kom om høsten. Det var nok ikke alltid
behagelig å gå til køys under steinhelleren om
kvelden, innen huset kom under tak, men det var jo det eneste skjul
som fantes, da han jo var den første nybygger i Langvassdalen.
Senere bygget og ryddet han seg en ganske så bra gård
og mange er visstnok de som er blitt huset av ham.
Anders Larsen var en sterk, seig og utholdende mann, som ikke vek
tilbake for noe selv om det syntes aldri så tungt. Det fortelles
om ham at engang han passerte Skjønstå med sin vanlige
store børe på ryggen på vei til Sulitjelma, ble
han av oppsitterne der budt en tønne salt fisk, om han kunne
bære den over fjellet. Han gikk med på det, men forbeholdt
seg å få tønnens innhold over i en sekk. DA dette
ble innvilget fikk han av sted med fisken, som således ble
hans. Den alminnelige bør over fjellet var den gang gamle
våger = 72 kg. Det fortelles også at Anders Larsen i
sin tid av Staten gjennom forstmesteren var budt hele Langvannsdalen
for 75 spesidaler; men ikke visste han hvor han skulle skaffe penge
fra den gang og heller ikke visste han hva han skulle med en slik
eiendom.
Som tidligere nevnt døde Anders Larsen i 1898 og feiret samme
år sitt 50-års jubileum som nybygger ved Langvatnet.
Den neste nyrydningmann var Elias Gunnersen, han flyttet dit opp
året etter, i 1849, og bosatte seg i Langvatnets søndre
ende ved Balmielvens nordside og kalte stedet Fagerli. Han bygget
opp gården på omtrent samme måte som Anders Larsen,
men fikk dog litt hjelp av denne. Elias ble ikke gammel, han druknet
nemlig nede ved Fossen et par år etter, under vedfløting.
Enken bodde noen få år på plassen og etter hennes
død ble stedet lagt øde for en tid.
Samme år 1849 bosatte også Peder Pedersen seg ved Langvatnet.
Han bygget på søndre side av Balmielven og kalte stedet
for Fagermo. Omtrent midtveis av Langvatnet bosatte seg en ved navn
Peder Larsen. Han kalte stedet Grønli. Endelig kom samme
år ut på sommeren Søren Larsen (som tidligere
var bosatt i Sørviken nær Valnesvatnet ute ved Saltstrømmen)
opp til Langvatnet for å se seg ut en plass. Han besluttet
å bosette seg rett over Grønli i en pen bakkeskråning
rett mot sydøst, en riktig solskinnsplass. Stedet kalte han
Storli. Mens han var der oppe bygget han på plassen et lite
tømmerhus, for at familien kunne flytte inn der når
den kom oppover neste vår. Det var ikke noe lett arbeide han
påtok seg, således å tømre opp et hus av
uferdig tømmer, men han var en kjempekar, så det gikk
ganske bra å få det ferdig innen han reiste hjem igjen
til Valnesvatn om høsten. Utover vinteren og våren
gjorde han seg da klar til flytting. Men en så lang og omskiftende
flytting med stor familie og på ulent terreng var ingen lett
sak. Det var den gang ikke som nu, bare å gå om bord
i Saltenskipet og løse billett til Finneid og så videre
med Grubenes dampbåt "Sulitelma V", jernbane og
"Sulitelma III". Å nei, i de tider fantes det ikke
dampbåt på hele Nordland. (Den første dampbåt,
som kom nordover var nemlig i 1852). Søren Larsen og hans
familie måtte altså først reise over fjellet
fra Sørviken til Graddisstrømmen ved Skjerstad, her
lånte de seg en stor fembøringsbåt, som rommet
alt deres habengut, og satte så kurs for Finneid. For å
komme opp i Nedrevatn dro de båten gjennom Finneidstrømmen,
likeledes måtte den dras gjennom Hjemgamstrømmen for
å komme til Øvrevatn. Således gikk det fram til
Sjønstå, derfra måtte alt bæres over ville
fjellet fram til Fossen, hvorfra det igjen måtte roes i båt
oppover Langvatn til man endelig var framme ved Storli. Men da tenker
jeg også det var godt å komme under tak. Kommet vel
i orden med familie og bohave, tok Søren Larssen fatt på
å utbygge gården videre. Det manglet jo ennå både
fjøs, lade og andre uthus, men sommeren sto for døren,
og man fikk prekevere seg best mulig i den fri natur.
Søren Larsen bodde i Storli til 1855. Han flyttet da inn
til Fagerli for å ta over den forlatte gården etter
Elias Gundersen. Storligården ble da overgitt til eldste sønnen
Sakarias, som nettopp var blitt voksen, og han lever på gården
den dag i dag i beste velgående.
Alle disse her nevnte 5 rydningsmenn måtte altså selv
bygge opp sine hus, liksom de samtidig måtte bryte og rydde
jorden for å få den fruktbaringende til livsopphold
for seg og sin familie. Det var riktig nok svære og rike gressganger,
så vinterfor og kreaturene kunne de noenlunde lettvindt skaffe
seg, men landet var jo ellers svært ulendt, så det falt
tungt å rydde. Det var sundt og guddommelig vakkert ved Langvatn
i den tiden, ganske annerledes enn nu, men til gjengjeld ernæres
det nu tusen ganger flere mennesker enn den gang.
Rydningsmennene i Statsalmenningen hadde den gang ifølge
lov av 29. april 1752 store innrømmelser og rettigheter framfor
andre. Således hadde de rett til å sitte skattefri fra
10 til 15 år. Likeledes skulle de offentlige embetsmenn, så
som sorenskriver, skogforvalter, distriktslege, prest, etc. etc.
visse ganger for året la tilse, at disse rydningsmennene og
deres familier ikke manglet noe, eller som det heter i loven; "Embedsmændene
skal facilitere Rydningen i landet".
Langvannets oppsittere ernærte seg vesentlig fram igjennom
tidene av kvegavl. Samtidig hugget de ikke så lite bjørkeved,
som de fløtet nedover Langvasselva til Sjønstå
og derfra igjen på båt til Finneid og utover fjorden,
hvor den solgtes til handelsmennene. De hadde en hard tilværelse
disse oppsitterne, idet de måtte bære over fjellet mellom
Sjønstå og Fossen alt hva de selv ikke kunne produsere
for livets opphold, så som mel, fisk, sild, salt og lignende.
Men så levde de til gjengjeld et stille og fredelig liv uten
berøring med utenverden. Det hendte dog, at de fikk besøk
av en og annen enslig turist, som hadde våget seg oppigjennom
traktene for å bestige Sulitjelmatoppene, (dette var imidlertid
ikke så moderne den gang som nu) eller - som ovenfor nevnt
- at omegnens embetsmenn kom for å se til dem. Disse forente
da gjerne det nyttige med det behagelige, idet de foretok inspeksjonsreisene
om sommeren for samtidig å kunne dyrke sporten og nyte den
deilige fjelluften, som stedet var viden kjent for.
Imidlertid gikk årene fremover og rydningsmennene greide seg
ganske bra. Noen rikdom ble det nok ikke, men dog noenlunde godt
utkomme. Så omkring 1858 begynte det å ryktes nede i
bygden, at det oppe ved Langvatn var funnet en del store rustganger
rundt omkring i fjellene, og at det skulle være en lapp ved
navn Mons Petter, som bodde på gården Skones ved Lakså
(Øvrevatn), som var den egentlige oppdager av dette. Den
samme Mons Petter lå nemlig hver sommer oppe ved Langvatn
og skar trefang av gamle større furutrær. Han hadde
da gjerne losji under noen steinheller i uren nedenfor nåværende
Mons Petter gruve, og det fortelles - som rimelig kan være
- at stedet og gruven har fått sitt navn etter ham. Disse
rykter om rustgangene kom også for handelsmann Bernhard Koch
på Venset og om sommeren 1870(?) reiste han dit opp for å
se på herligheten. Samtidig lot han skyte en del i fjellet,
men uten positivt resultat. Imidlertid hadde ryktene spredt seg
og skjærperfeberen var liksom kommet i folk. Ut på sommeren
samme år reiste Mads Pedersen fra Solvik (den såkalte
Solvikmads) ved Øvrevatn dit opp og foretok en del skjerpninger,
som han lot anmelde for lensmannen på alminnelig lovlig måte.
Disse første anmeldelser ble tatt oppe i Mons Petter uren;
men omtrent samtidig ble det også uttatt anmeldelser nede
ved Furuhaugen. Disse bleopptatt på den måten, at omtalte
Mads Pedersen, som bodde hos Sakarias Sørensen på Storli,
en dag var sammen med denne oppe i utmarken for å lete etter
en del bortløpte sauer. Herunder oppdaget de flere anvisninger.
Da dette ble kjent i dalen var det at det kom liv i malmsøkningen
her oppe, og det resulterte i, at Hankabakken med sine store rustganger
ble funnet av gamle Søren Larsen i Fagerli. Disse 3 første
skjærpere i Langvassdalen: Mads Pedersen, Sakarias Sørensen
og Søren Larsen reiste da sommeren 1876 ned til handelsmann
Koch på Venset og fortalte om sine funn. (Den gang måtte
nemlig alt av viktighet først forelegges handelsmannen, for
av ham få gode råd.) De hadde tatt med seg en del prøver
av skjærpene og meningen var vel å få Koch (mot
part) til å foreta en del forsøksarbeider.
På Venset oppholdt seg den gang tilfeldigvis cand. min. T.
Larsen (på geologisk undersøkelse) og prøvene
ble da forevist ham som fagmann; men etter hans mening var de ikke
stort verdt. De inneholdt kun en del magnetkis med litt innsprengt
svovelkis, som ikke syntes å ha nevneverdig verdi. Finnerne
mente imidlertid, at de nok også kunne finne andre og bedre
prøver, og ble enige med Koch og Larsen om, at de skulle
få med seg en bor og ammunisjon for å sprenge ut litt
av fjellet og så skulle de være tilbake til Venste igjen
om 8 dager med nye og bedre prøver. De reiste så sporenstreks
oppover igjen, foretok skytingen, hvor de hadde tenkt seg, og var
innen 8 dager tilbake på Venset med prøver, som for
fagmannen, Hr. cand. Larsen, syntes å være en nærmere
undersøkelse verdt. Det ble da bestemt, at Koch og Larsen
skulle bli deltakere i funnene mot at den siste skulle reise med
dem oppover til Langvatn for å inspisere og undersøke
samtlige funn. Man reiste da oppover og resultatene av Hr. Larssens
befaring ble, at han fant malmen å være tilstede i så
store mengder, at den godt kan være verdt mer inngående
undersøkelser, hvorfor de første forsøksarbeider
ble igangsatt ved Furuhaugen. Hr. Larssen var imidlertid også
straks på det rene med, at på et så avsidesliggende
sted som dette trengtes det mange penger for at undersøkelsene
kunne fortsettes. Arbeidet måtte av den grunn foreløpig
innstilles om høsten. Da bergkandidat Larsen samme høst
reiste hjem, fikk han utpå vinteren ved en samtale han hadde
med grosserer Johan Dahl, Kragerø (som den gang var en meget
gruveinteressert mann) denne til å interessere seg for forekomstene,
og våren 1877 begynte da det første ordentlige undersøkelsesarbeidet
i Sulitjelma. Den gamle staute veteranen Hans Joramo, (som ennå
går som veiformann i Sulitjelma) ble ansatt som formann for
6 mann, av disse var også den velkjente brusfabrikkant Asbjørn
Aathun.
Det ble arbeidet hale sommeren og langt utover vinteren. Men som
arbeidet var best i gang døde grosserer Dahl, som underholdt
driften, og dermed ble undersøkelsene foreløpig innstilt.
Neste vår reiste avdødes bror, bergmester Tellef Dahl
på befaring av plassen for om mulig å treffe disposisjoner
for den fremtidige drift. Også han kom til det resultat, at
malm fantes det nokk av, men han fant adkomsten til forekomstene
så besværlig, at han oppgav det hele og trakk seg helt
tilbake.
Det lå da stille i omtrent 3 år, inntil 1881, ad ingeniør
N. Bruun fra Bergen, som hadde kjøpt seg en part av Sakarias
Sørensen, begynte den videre drift. Hans arbeider konsentrerte
seg mest om Mons Petterurens gruver. Her ble drevet flere stoller
etter de forskjellige gangene og malm fantes å vøre
tilstede over alt.
Året etter, i 1882, ble det i nærheten av nåværende
messebygning (omtrent midt i Furulund) oppført en mindre
barakke, hvor alle arbeiderne ble innlosjert. Samtidig tjente den
som kontor, magasin og senere som ingeniørbolig. En av arbeiderne
bygget en liten barakke (en torvgamme) oppe i Mons Petterdalen.
Mannen het Simon og gammen ble i den anledning kalt Simonsborg.
Man hjalp seg ganske bra med dette, fordi fordringene var den gang
ikke store.
Om sommeren var ingeniør Bruun selv her oppe og han satte
da i gang flere forskjellige arbeider, deriblant ble det gått
i gang med å få i stand en noenlunde fremkommelig vei
opp i gjennom Fossen-daøen, for at man kunne komme frem til
Sjønstå med en del malm, som skulle nedover på
første vinterføre for så å videresendes
neste år. I den anledning ble utstrossingen av en hel del
malm straks påbegynt i Mons Petter gruve.
Etter ingeniør Bruuns besøk ved gruvene, ansatte han
ved ankomsten til Bodø ingeniør Koch som leder av
arbeidet der oppe. Det ble likeledes straks gjort forberedelser
til å kunne frakte den utbrutte malm nedover. En del båter
ble anskaffet, og med disse fraktet man malmen til Fossen, hvor
den midlertidig ble opplagt for straks vinterføret inntrådte,
å bli kjørt på sleder ovr fjellet til Sjønstå.
Meningen var da neste sommer å frakte den nedover Øvre-
og Nedrevatn til Finneid. Så langt kom den imidlertid ikke,
i det den ble opplagt på Sjønstå og der ble den
liggende.
Ingeniør Bruun lut foreta arbeider så vel i Mons Petter
som Furuhaugen gruver helt til høsten 1884. Han var da fullt
på det rene med, at det var malm til stede så å
si over alt og i store mengder. Men å få malmen fram
til utskipningshavn ved sjøen syntes ham for broket og besværlig.
Han oppgav derfor tilslutt det hele og innstilte driften i sin helhet
og dermed var gruvedriften i Sulitjelma slutt for andre gang.
Oppsitterne var imidlertid nå blitt bestyrket i, at den malm
som fantes i fjellene rundt omkring Langvatn både var verdifull
og drivverdig og derfor var det om å gjøre for dem
å finne så mye og så god malm som mulig for å
få bedre utsikter til lønnsom drift, … fortsatt malmleting
fant de da det store Tornerhjelmsfeltet på sørsiden
av Langvatn ved Jakobsbakken. Driften lå dog fremdeles nede
helt til utgangen av 1886. Et gammelt ordspråk sier at alle
gode ting er tre, og den tredje som overtok driften ved Sulitjelma
startet den også til gangs.
1886 fikk konsul N. Persson i Helsingborg hos et agenturfirma i
Kjøbenhavn se en prøve på Sulitjelmakis, og
fikk av samme firma adresse til hovedeieren, Hr. Koch i Venset.
Han satte seg deretter i forbindelse med denne, hvilket resulterte
deri. at en kontrakt om kjøp av gruverettighetene for kr
100.000 ble oppsatt. Om høsten samme år fikk Konsul
Persson rede på, at en svensk gruveingeniør ved navn
Hasselbom oppholdt seg i Trondhjem. Han satte seg da i forbindelse
med denne, forsynte ham med penger og gav ham i oppdrag å
reise opp til Sulitjelma for å se hvordan gruvene var beskaffet.
Etter endt befaring reiste ingeniør Hasselbom til Helsingborg
for å konferere og forklare situasjonen og medbrakte da større
prøver. Da rapporten var tilfredsstillende og prøvene
så meget lovende ut, ble resultatet (til tross for Konsul
Persson av mange ble rådet fra denne affæren , som på
grunn av de vanskelige terrengforhold tidligere hadde avskrekket
mange fremtredende fagmenn) at han skulle gjøre et forsøk.
Ingeniør Hasselbom reiste således straks over nyttår
tilbake til Sulitjelma den 11. februar 1887. Helt fra den tid kan
man si at det har vært kontinuerlig drift i Sulitjelma.
Det var en mandig beslutning de gode herrer Konsul Persson og ingeniør
Hasselbom tok da de bestemte å igangsette drift i Sulitjelma,
og heldig vis var det de rette menn på det rette sted, da
ingen av dem var småskårne, men så stort på
tingene, hvilket også er kommet Sulitjelma til gode. Konsul
Persson, som skulle finansiere foretagendet, så kanskje vel
lyst på det, og ing. Hasselbom var den gang en mann, for hvem
intet så broket eller mørkt ut, han visste jo det skulle
gå, og det ga han seg i kast med og dertil var han en av datidens
mer driftige bergingeniører, for hvem sted og beliggenhet
spilte en mindre rolle, da det var nesten det samme om forekomsten
var aldri så langt oppe i ødemarken.
Ingeniør Hasselbom med sin ekspedisjon kom altså opp
til Langvannsdalen i februar 1887 og det første han da hadde
å gjøre var å konstatere den tilstedeværende
malms utstrekning og gehalt samt endelig snarest å få
utbrutt og nedsendt en prøvelast til Helsingborg. Han begynte
gruvedriften i Mons Petter-ura, hvor de tidligere eiere av forekomsen
(grosserer Dahl og ingeniør Bruun) allerede hadde utrettet
en del. Kisgangen i denne gruve var så godt aldeles ren. Etter
hvert som malmen ble utdrevet måtte den sendes nedover til
Skjønstå mens det ennå var snøføre
over fjellet. Fra gruven og ned til Lanvatnet kjørtes malmen
på en løypestreng, videre ble den kjørt på
isføre nedover Langvatn til Fossen, hvor den ble losset av
i en bakkeskråning ved den av ing. Bruun i sin tid påbegynte
veg gjennom Fossendalen. Men over fjellet var det ingen vei, man
måtte derfor lage en snøvei, hvilket var et drøyt
arbeid i det bratte terreng i en lengde av 11 km. Det gikk dog både
fort og godt og den 9 april kunne kjøringen over fjellet
begynne. Da det ble kjent at der var kjøring å få
ved Langvatnet, meldte det seg en hel del med sine hester og da
stigningen fra Osbakk til høgfjellet var nokså stor
ble prisen for malmkjøringen satt til 1 øre pr. kg
eller kr. 1 pr 100 kg. Man kjørte da gjerne i to vendinger
opp på høyfjellet for derfra å ta det hele i
en porsjon ned til Skjønstu. Det så ofte stygt ut når
de tunge lass kom settende nedover fra høyfjellet og man
forteller om mange slags bremseinnretninger som bruktes på
sledene, liksom om de mange slededrag og skjæker, som lå
spredt omkring langs snøveien, fordi ettersom man kjørte
i stykker ble nytt satt for. Frem måtte man og frem kom man
og penger ble det tjent. Det gikk med liv og lyst, da dette jo var
en ganske ny inntektskilde for bygden, som tidligere ikke hadde
hatt for mange av den slags.
Det nødvendige kvantum kis for prøvelasten kom således
frem på vinterføre til Skjønstå, hvor
den ble opplagt i påvente på isfrie vatn og da fraktes
til Finneid med nordlandsbåter, såkalte fembøringer,
og allerede i slutten av juni måned kunne en større
jakt avgå med malm til Helsingborg. Utfallet av denne malms
undersøkelse skulle bestemme den fremtidige gruvedrift i
Sulitjelma.
Ingeniør Hasselbom som direktør og alle hans folk
bodde på den tid i den av ing. Bruun i 1882 oppsatte lille
tømmerbrakke. Denne benyttes også som kontor og materialmagasin.
Huset besto av to rom nedenunder og et mørkeloft ovenpå.
Det ene rom på loftet hadde folkene og der herskede alltid
den skjønneste enighet, i det alle var meget vel tilfredse.
Prøvelasten kom altså frem til Helsingborg og resultatet
av analysene og de tilsendte rapporter og karter falt så gunstig
ut, at Konsul Persson straks bestemte seg til å fortsette
undersøkelsesdriften. Det ble likeledes besluttet å
tilby Skånska Superfosfat Aktiebolaget som den gang trengte
svovelkis, gruvene på den betingelse, at superfosfatbolaget
skulle utnevne og bekoste en kommisjon for å befare feltet
og uttale seg om forekomstene i sin helhet samt om mulighetene til
å få malmen derfra. I første styremøte
i Fosfaten ble dette tilbud med takk mottatt og den overnevnte kommisjon
ble utnevnt. Den kom til å bestå av følgende
fremtredende fagmenn og svenske gruvedisponenter; Herr G. A. Granström
fra Norberg, bergingeniør Th. With, Falun, samt noen av de
norske bergmestere J. Mortensen og A. S. Backe, distriktets forstmester
Kjöning, Konsul Persson og dennes sønn ingeniør
Sture Persson Henning, ingeniør Alfred Hasselbom samt handlesmann
Kock, Venset. Disse herrer kom til Sulitjelma i slutten av juli
måned 1887 og tok inn på gården Fagerli ved Langvatnets
søndre ende. Etter i ca 8 dager å ha studert forekomstene
og terrenget på alle mulige og tenkelige måter reiste
de tilbake igjen med gode og store forhåpninger om Sulitjelma.
I et utdrag av deres rapport, som ble trykt i de geologiske forhandlinger
for året 1887 heter det;
"Forekomstene, under hvilke den kobberfattige svovelkis i disse
trakter opptræder, ære analoge med dem som har været
iagttaget ved de bekjendte store kisfyndigheder ved Røros,
Ytterøen og Vigsnæs. Forekomsterne opptræder
med utstrækning i felt. Den fyndighed som blev nærmere
undersøgt (Mons Petter urens gruber) førte en sjelden
vakker og ren kobberholdig svovelkis med en vekslende mægtighed
af fra 1 til 4 meter. En lønnende drift af forrekomsten maa
kunne finde sted naar en lempelig og billig transportforbindelse
med søen kan opnaaes og da saadan ikke ansees umulig, fastslog
samtlige herrer, at man trygt kunde skride til en rationel drift
af malmforekomsterne."
Da Superfosfatbolaget var meddelt de skakyndiges rapport ble det
avholdt styremøte den 18. oktober 1887 og ble det da fastslått
å motta gruvene og å anskaffe den nødvendige
kapital med foreløpig minst kr 100.000,-. Denne beslutning
ble vedtatt i generalforsamling den 4. februar 1888, fra hvilken
dag Sulitjelma gruber egentlig kom i Superfosfatens eie.
Arbeidet ved gruvene var imidlertid blitt fortsatt helt fra den
tid den sakkyndige kommisjon hadde vært der oppe. Omfattende
undersøkelser var satt i gang og flere større malmforekomster
var oppdaget, likesom atskillige tusen tonn kis var utbrutt og lagt
i opplag ved gruvene, da det viktigste spørsmål - nemlig
transporten til sjøen - ennå var uavgjort.
Da snøen gikk bort om våren 1888 begynte man derfor
på en vei over fjellet, mellom Osbakk og Sjønstå.
Dette var et drøyt arbeide, i særdeleshet opp gjennom
heien mellom Osbakk og Fossen. Men frem måtte man og det fort
til og med, for til sommeren skulle det nedkjøres en hel
del utbrutt malm og dertil oppkjørtes en masse materialer
av alle slag til bruk ved den fremtidige drift, samt alle slags
varer og proviant til befolkningen i Sulitjelma. Dette siste var
hittil omtrent kun blitt båret på ryggen over fjellet
og det ble i lengden for kostbart, idet det for sådan varetransport
ble betalt opptil 1 kr per gammel våg (= 18 kg) eller omtrent
5,5 øre per kg.
Samtidig med byggingen av denne veien over fjellet måtte det
i Hjemgamstrømmen, som forbinder Øvrevatn med Nedrevatn,
mudres noe for mot sedvane å kunne komme frem der med lastede
båter, for derpå å få igangsatt en regelmessig
båttransport mellom Finneid og Sjønstå. Når
så alt dette samtidig var ferdig, ble den tids primitive transport
satt i gang.
Malmen ble flyttet på båt fra Furulund til Osbakk, derfra
med de forskjellige slags kjøredoninger til Sjønstå
og endelig igjen på båt nedover vatna til Finneid. Derfra
ble varer og material tatt på retur til Sulitjelma. Transporten
ble på denne måten dyr, men det gjaldt for ingeniør
Hasselbom å vise, at det gikk an å komme frem med malmen,
og frem kom den også.
Som hjelp for ingeniør Hasselbom ble sommeren 1887 ansatt
en svensk ingeniør Nielsson. Han var her til 1888 og ble
da avløst av ingeniør Johnsson. Denne var her kun
i 3 måneder og ble avløst samme høst av ingeniør
Viderton.
Høsten 1887 ble det i Furulund (vis a vis den nåværende
nye kontorbygning) oppsatt en stall, som skulle huse de hestene
som ble brukt til malmkjøringen. Om sommeren ble den også
brukt som losjihus for folk, disse lå da i høyet.
Utpå vinteren begynte man på grunnmuren til det første
avsnitt av den nåværende Messebygning, som jo ikke var
stor den gang. Utpå våren ble den ferdigbygget. Tømmer
til denne lille bygning hugget man i skogen tett ved. Det var 2
værelser i første etasje og et mørkeloft ovenpå.
Her ble en del arbeidere innlosjert. Ingeniør Hasselbom og
ingeniør Nilsson bodde i et værelse i første
etasje og det andre ble benyttet som kontor, materialmagasin etc.
Konsul Persson og ingeniør Henning var i Sulitjelma også
dette år.
Om sommeren begynte selskapet en liten handel, som ble installert
i den lille brakka i Furulund, som tidligere er omtalt. Den første
handelsbestyrer var en mann fra Saltdal.
Samme sommer 1888 ble den første pramme bygget i Langvatn.
Det var meningen at man med denne skulle seile malmen fra Furulund
nedover til Osbakk. Ved avløpingen av stabelen ble prammen
døpt "Tsar Peter". En dag med god vestavindskuling
skulle man da forsøke prammen. Mast og seil var rigget og
der ble gjort den ene baut tvers over vatnet etter den andre, kom
stadig kom man målet fjernere. Det gikk med andre ord den
vei høna sparker og endte med at man havnet i Fagerli i stedet
for ved Osbakk. Den viste seg altså å være aldeles
umulig unntatt i riktig fin medvind. Forresten var den så
butt og klumpet, at den var vanskelig å styre selv med storm
rett akterut, men det var jo heller ikke annet å vente, da
den var av fasong som en kasse, like bred bak og fremme som på
midten bare med den forskjell at det var en stevn foran og et ror
akterut. Men sterk og solid var den og godt sammenboltet, selv om
man ved senere prambygginger tenkte å benytte en del av den,
viste det seg omtrent umulig å få den sønderlemmet.
"Tsar Peter" ble derfor beholdt som en kuriositet for
stedet.
Utover vinteren ble det da bygget to åpne båter av listerbåts
fasong og med en lasteevne av 10 til 12 tonn. Etter isløsningen
om våren var de ferdige til å tas i bruk og viste seg
å være meget hensiktsmessige. De ble seilt til Osbakk
med malm for derfra å ta varer av alle slag i retur til Sulitjelma.
Sommeren 1888 begynte byggingen for alvor i Furulund. Et par barakker
ble først oppsatt, derpå den nordøstre fløy
av den første kontorbygning (nå hotell), og endelig
den første handelsbod (nu posthus).
Konsul Persson besøkte Sulitjelma igjen sommeren 1889 sammen
med bergmestrene Mortensen og Bachke og utmålsforretning ble
foretatt i og omkring Mons Petter gruve. For øvrig økte
gruvedriften og nedtransporten var kommet i så vidt god gjenge,
at man samme høst kunne skipe den første dampskipslast
fra Finneid. Det var et dampskip på omkring 1000 tonn.
Vinteren 1889 - 1890 ble Hr. Vatter fra Böhmen ansatt som direktør
for foretaget. Han ankom til Sulitjelma i midten av februar 1890
og tok straks fatt på å studere den videre utbygging
av anlegget. Det falt jo litt vanskelig i begynnelsen med en tysk
direktør, som ikke kunne et ord norsk. Men så ble det
ansatt noenlunde samtidig en kontorsjef Lindberg fra Helsingborg
for å overta det administrative, og denne ble da tolk mellom
direktøren og arbeiderne. Det tok forresten ikke så
lang tid innen direktør Vatter selv klarte norsken om enn
litt gebrokkent i begynnelsen.
Nå begynte man i gruvene en mer rasjonell drift og en fordringsstoll
- den såkalte Mika stoll - påsloes i Mons Petter gruve.
Utover sommeren 1890 ble kontorbygningen, handelsbutikken og bakeriet
ferdigbygd og den første direktørbolig påbegynt.
Oppe i bakken vis à vis direktørgården ble det
også bygget et gruvemagasin av gråstein, tre barakker
ble ferdigbygd og grunnmuren til dampkjøkkenet påbegynt.
Samme sommer ble den tyske gruveingeniør Schütz ansatt,
som skulle har spesielt tilsyn med gruvedriften. Man skulle nemlig
da begynne å drive på flere forskjellige steder rundt
omkring Langvatn. I den anledning ble det også bygget en del
barakker på Jakobsbakken. Disse ble bygd av stein, i det man
trodde dette måtte bli særlig varmt.
Da barakkene var ferdige ble gruvedriften på Jakobsbakken
begynt. Det ble påslått flere stoller og samtidig ble
det gjort store og omfangsrike undersøkelser med diamantboring,
for gjennom de opptatte kjerner å kunne konstatere malmens
art og mektighet.
Mens dette foregikk oppe i Langvannsdalen foretok verkets direktør
og ingeniører samt en del fremmede spesialister på
området den nøyaktigste undersøkelse mellom
Fossen og Sjønstå for å finne det beste og heldigste
transportmiddel, som kunne passe for denne strekning. Det var blant
annet også på tale å bygge en taubane helt fra
Sulitjelma til Sjønstå. Og det store taubanefirma I.
Pohlig & CO i Köln, hadde i den anledning sin representant
Hr. ingeniør Thorkildsen her oppe. Etter lange og inngående
studeringer kom man imidlertid til det resultat, at det sikreste
og beste befordringsmiddel ville bli den av Konsul Persson foreslåtte
jernbane langs Langvannselven, om man da i det hele tatt kunne få
noen til å bygge den, der terrenget med de ville knauser og
bratte stup så nærmest uframkommelig ut.
Det var altså nå fattet definitiv beslutning om, at
det skulle bygges jernbane, det gjaldt kun å finne firmaet
eller mannen, som ville påta seg det. Dertil meldte seg villig
den den gang så bekjente entreprenør og jernbanebygger
oberstløytnant O. W. Lund. Han fikk det hele på kontrakt
og påtok seg til og med å levere jernbanen ferdig på
to år, det vil si til høsten 1892. Terrenget var sommeren
1890 oppmålt og utstukket av den svenske ingeniør Schenström,
så arbeidet var straks klar til å påbegynnes.
Bolaget så snart at det til disse store og kostbare arbeider
som nå foresto trengtes mange penger og det ble derfor besluttet
å overdra det hele til et større bolag. Den 10 januar
1891 ble det således startet i Helsingborg Sulitelma Aktiebolag
med en kapital på minst 3 millioner kroner og med det formål
å overta driften av gruvene i sin helhet, så vel Superfosfatens
tre fjerdedeler som konsul Perssons en fjerdedel med alle skjerp
og dertil hørende kontrakter, eiendommer og rettigheter av
alle slag ble overdratt det nye bolaget for en samlet sum av 2 millioner
kroner.
Så i begynnelsen av mai måned 1891 mens isen ennå
lå på vannene, kom daværende kaptein (nu general)
Alf Lund sammen med ingeniør Guttormsen opp til Sjønstå
for å gjøre alle forberedelser til arbeidets hurtigste
påbegynnelse. Verktøy og alt sådant fornødent
var under veis og det ble arrangert med losji til arbeiderne. I
slutten av samme måned var allerede ca 100 mann i arbeide
på de forskjellige steder av linjen. Samtidig gikk entreprenørene
sammen med den fra den tid så bekjente jernbanestikker ingeniør
Sørensen terrenget grundig i gjennom for på de mest
uframkommelige steder å søke å oppnå forbedring
i linjevalget og samtidig å finstikke den valgte linje.
Det ble liv og rørelse over alt og godt om folk var det også
den gang. Da det var sommeren som sto for døren, var det
heller ikke så nøye med losjiet. En hel del folk fikk
imidlertid losjert seg inn på gårdene Tverråmo,
Fjell og Osbakk og en del bodde i telter, men samtidig ble det på
flere steder langs linjen bygget opp barakker som ble kledt med
torv utvendig (såkalte torvbarakker).
Ingeniør Guttormsen var altså den stedlige leder av
arbeidet. Til hjelp hadde han en yngre ingeniør Gunhildrud
og den gamle kjente oppsynsmann Gravem. Ingeniørene hadde
sitt standkvarter på gården Tverråmo, ca. 2,5
km ovenfor Sjønstå. Der bodde som tidligere nevnt også
en hel del arbeidere.
Alt arbeide ble utsatt på akkord. Der var samlet en masse
dyktige arbeidere og gode penger tjentes det. Det gikk her som ved
alle andre sådanne anlegg, der var en hel del, som spekulerte
i disse fortjenester. Således var det på Tverråmo
oppsatt flere handelsboder, telter og lignende, aldeles som på
et lite marked, hvor man kunne få kjøpt en hel del
juks av alle slags.
De såkalte "brennevinsgauker" var også godt
representert og disse gjorde ofte de beste forretninger. Etter endt
arbeidstid om aftenen, eller helst om lørdagsaftenene og
utover natten var det best omsetning, og da gikk det ofte hett for
seg. Det fortelles mange historier fra de dager, som heldigvis ikke
alle er sanne. Ofte kunne man om søndagsmorgenen, når
"langerne" hadde besøkt plassen, finne en og annen
sovende under åpen himmel og ofte så man også
blodspor etter utstått kamp. Kortspill sto også høyt
i kurs og mangen hundrelapp er tapt og vunnet der i femkort, schweig
og lignende spill.
Men hvor vilt det enn kunne gå for seg på den tid ved
sådanne anlegg, var det alltid god forståelse og vennskap
arbeiderne innbyrdes. Det hendte ikke så sjeldent, at det
i barakkene ble samlet sammen nokså store beløp til
hjelp for en eller annen kamerat som enten ikke hadde fått
arbeide eller på annen måte var foreløpig trengende.
Når det - som så ofte i et så vidt stort arbeidslag
- forekommer flere av samme navn, legger man gjerne stedsnavnet
som tillegg til vedkommendes døpenavn. Karl kaltes alltid
for Kalle, Peter for Pelle o.s.v. når så stedsnavnet
kommer til blir det f. eks. Valdres-Pelle, Sogne-Kalle o.s.v. hvilket
ofte lyder komisk for utenforstående.
Som ordensvern ved anlegget var det av selskapet ansatt en politibetjent,
som skulle føre tilsyn med all ulovlig handel og annen uorden,
men når det ble som verst, forsto han fornuftigvis alltid
å holde seg borte, for hva kunne en enkelt mann utrette med
så mange lettlevede mennesker, liksom det ulovlige også
helst foregikk etter mørkets frembrudd og som oftest ved
hjelp av arbeiderne selv.
Brennevinslangernes forretninger foregikk gjerne på den måten
at de - etter forsvarlig å ha skjult sine "varer"
på et sikkert sted langt fra den plass, hvor folkene oppholdt
seg - gikk rundt til de forskjellige brakkelag og underrettede om,
at det på den og den bestemte tid ville være å
få "saker" ved et bestemt sted, men på betingelse
av at de kom enkeltvis, for å unngå sammenstimling og
ikke vekke oppmerksomhet, hvilket lett kunne føre til at
det hele ble oppdaget. Forbrukerne hjalp derpå som oftest
til å beskytte langerne, i alle fall hørte man aldri
at arbeiderne anmeldte dem.
Imidlertid gikk arbeidet fort fremover. Arbeiderne var tilfredse
og der var ingen spetakler med streik eller lignende. Utover sommeren
ble arbeidet i jord forsert, fjellsprengingene kunne bedre utføres
om vinteren.
Våren 1892 begyntes muringen på den store Tverråmobroen,
etter at det om vinteren var kjørt sammen stein så
vel til denne som til overgangen ved Trolldalen. Det var morsomt
å se med hvilken lyst arbeidet gikk den gang.
Ingeniørene hadde nokk med å fare rundt på arbeidsstedene
hele dagen og om kvelden måtte de utføre det nødvendige
kontorarbeidet. Det gjaldt nemlig å få banen ferdig
til den bestemte tid, da det for bolaget var om å gjøre
å få en del kis nedtransportert samme år mens
Øvre- og Nedrevatn ennå var åpne.
I midten av juni ankom det første lokomotivet og monteringen
ble straks utført for at det snarest mulig kunne tas i bruk
til grusing av den nederste delen av banen mellom Tverråmo
og Sjønstå. Det neste gjenstående arbeidet var
da på banenes øverste del rundt den såkalte Dråvika,
her var et par lange fjellskjæringer, som nok ville komme
til å sinke noe. På disse steder ble det derfor påsatt
dobbelt mannskap og større pris enn vanlig og dette hjalp
utrolig. Grusen til banen ble tatt av de store sandmorenene, som
i sin tid er opplagt av elven ved Tverråmo og Sjønstå.
Denne grus var ualminnelig fin og forekom i uuttømmelige
masser, hvilket var av umåtelig verdi for banebyggingen.
En liten forsinkelse i arbeidet forårsaket også en stor
vannflom i slutten av august måned omkring den 26-27, nettopp
som banen omtrent var ferdig. Det regnet da omtrent uavlatelig i
to døgn og elvene vokste overalt i en meget betenkelig grad.
Ukjent som man den gang var med forholdene, var Tverråmobroen
den gang bygget med 5 meters åpning, hvilket da viste seg
å være for lite. Åpningen kunne ikke ta hva elven
førte med seg, så vannet stoppet opp og skar ut linjen
på flere steder ved broåpningen. Det ene brukaret måtte
rives og broen utvides til 9 meters spenn. For ikke å forårsake
altfor lang stans i grusingen, som nå foregikk med storm,
måtte man sette opp en midlertidig bro, som lokomotivet kunne
kjøre over og den 31. august kunne man allikevel kjøre
det første ordinære tog til Fossen, som den gang var
bestemt til endestasjon for banen. Det var jo ennå mye arbeide,
som sto igjen langs hele banen (deriblant Tverråmobroen) men
dette ble da forsert natt og dag, så allerede den 15. september
var anlegget ferdig til offisiell befaring.
Ved denne anledning hadde Sulitjelma de fornøyelse å
ha besøk av en stor del av de høyeste Statsembetsmenn
på jernbanevesenets område foruten distriktets embetsmenn.
Således var daværende arbeidsminister statsråd
Nilsen, jernbanedirektør Phil, driftsbestyrer Hjelm, amtmann
Theisen, fogd Haslund, amtsingeniør Conradi og lensmann Kjelsberg
tilstede. Likeledes verkets daværende direktør, Olaf
Aabel Corneliussen, jernbanens kontrollerende ingeniør, kontorsjef
og trafikksjef. For entreprenørene møtte kaptein Alf
Lund og den med jernbaneanlegget beskjeftigede ingeniører.
Noen få arbeider sto ennå igjen, så den endelige
mottagelse av banen først kunne skje noe senere. Denne ble
da foretatt den 15. oktober samme år. Ved denne anledning
møtte direktør Corneliussen, kontrollereren ingeniør
Wedholm, kontorsjef Lindberg og trafikksjefen for Verket og for
entreprenørene de samme som forrige gang. Etter endt befaring
og mottagelse av banen, reiste man opp til Sulitjelma, hvor en finere
fest var arrangert, for nå var det vanskeligste spørsmål
for Sulitjelma gruber løst, og det på en så verdig
måte, at den har overtruffet de dristigste forventninger.
Da trafikkspørsmålet med hensyn til strekningen Fossen
- Sjønstå sommeren 1890 var løst, måtte
det også tenkes på en hensiktsmessig måte å
traffikere vannene på mellom Finneide - Sjønstå
og Fossen - Sulitjelma. Hjemgamstrømmen var kun framkommelig
med båt gjennom en ganske smal renne, denne måtte både
utvides og utdypes. Foreløpig ble dette arbeidet utført
med et håndmudderapparat. Det var store men lett håndterlige
masser å ta opp. Foreløpig mudret man kun så
dypt at lastede listerbåter kunne passere og dermed hadde
man arbeide utover hele sommeren. Samtidig med dette arbeide i Hjemgamstrømmen
bygdes lastekai og malmopplagstomt i Finneide.
Våren 1891 var det av bolaget i Helsingborg innkjøpt
til gruberne to dampbåter, en større, den nuværende
"Sulitelma IV", som skulle gå som ekspressbåt
i Skjerstadfjorden mellom Finneid og Bodø, og en noe mindre,
nuværende "Sulitelma II", som skulle opptransporteres
til Langvatn, for der å brukes som bukserbåt. Den sistnevnte
ble fraktet med jernbane fra Stockholm til Trondheim, mens den siste
gikk rundt kysten og innom Trondheim, hvor den avhentet den mindre
og tok den på slep nordover. De ankom til Finneid den 6. mai
og da det nettopp passet med tiden gikk "Sulitelma II"
straks inn gjennom Finneidstrømmen og opp i Nedrevatn tidlig
om morgenen mens folk ennå lå i sin beste søvn,
og for så rundt og pipte til stor forundring og oppstandelse
blant befolkningen, som aldri hadde hørt noe lignende før
inne i det fredelige Nedrevatn. Så gikk den videre gjennom
Hjemgamstrømmen og opp til Sjønstå, hvor det
ikke ble mindre oppløp og undring. Den gikk da en tid fremover
med post og passasjerer oppe i Øvrevatn, inntill det sist
i mai måned ble bestemt, at den skulle transporteres opp til
Langvatn. Så gikk man i gang med forberedelsene tildette arbeidet.
Maskin og kjel ble tatt ut av båten for å lette den
mest mulig. Det var da meningen å sette den på en tralle
og kjøre denne på en transportabel skinnegang på
veien over fjellet. Man hadde nemlig arrangert seg med løse
lengder av skinner, så etter hvert som båten gikk fremover,
ble de bakerste skinnelengder, som var passert, stadig flyttet foran.
På denne måte gikk det ganske bra så lenge terrenget
var noenlunde jevnt og pent. Det var samlet sammen en masse folk,
disse var inndelt i tre skift for at det kunne gå fremover
uten stans. Da man nå var kommet ca 400 m fra Sjønstå
og skulle begynne på en liten oppstigning til den såkalte
"Trolldalen", gled båten i et ubevoktet øyeblikk
ut av trallen og satte kurs rett ned mot elven, som lå like
under den. Det var nettopp på den tid sterk flom og således
meget vann i elven, så båten fløt og satte kursen
ned mot Sjøntå igjen, til ikke liten forargelse for
de som sto i gjen og så etter den. Man besluttet derfor etter
disse kostbare erfaringer foreløpig å innstille arbeidet
og la båten få stasjon i Øvrevatn, og i stedet
derfor straks å bestille en ny båt av passende dimensjoner
for Langvatn. Denne skulle passes sammen ved verkstedet og fraktes
oppover i løse deler over fjellet neste vinter. Båten
ble bestilt ved Tronhjems mekaniske verksted og skulle leveres ferdig
til sammensetning ved Langvatn våren 1892.
Imidlertid fortsattes arbeidet med muddringen i Hjemgamstrømmen
samt med kaibygninger så vel i Finneid som i Sjønstå,
Hellarmo og Furulund. Likeledes ble det på alle disse forskjellige
stasjoner oppsatt barakker, som skulle huse de nødvendige
folk når den endelige drift og transport begynte.
Samtidig drev man en masse avbygningsarbeider ved gruvene Mons Petter,
Giken og Jakobsbakken.
Under brytningen i gruvene forekommer det alltid en hel del uren
kis og grus, som ikke er ren nok som eksportvare. For nå å
tilgodegjøre seg også denne kis besluttet man å
anskaffe et oppberedningsverk, som foreløpig kunne sette
igjennom 800 à 1000 tonn råmalm per år. Det ble
straks innbudt til anbud på et sådant, hvoretter det
ble besluttet bestilt ved Vigsnes Verk, som den gang skulle realisere
en del av sitt gamle oppberedningsverk. Dette skulle leveres ferdig
høsten 1892.
Under konsul Perssons besøk ved Sulitjelma sommeren 1891
ble det besluttet å anmode direktør Corneliussen ved
Vigsnes Verk om å komme opp til Sulitjelma for å gi
de nødvendige instruksjoner med hensyn til valg av plass
for de forskjellige mekaniske anlegg, så som oppberedningsverk,
hytteanlegg, og elektrisk kraftoverføringsanlegg. Herr Corneliussen
kom da hit opp og etter nøye overveielse i samråd med
daværende direktør Vatter og konsul Persson, ble det
bestemt at alle disse anlegg skulle legges i Fagerli nær Balmielven,
hvor man mente at den største og sikreste vannmengde var
samlet. Det ble samtidig av disse herrer utsett tomt til de forskjellige
anlegg og efter denne plan begynte man med de forskjellige grunnarbeider.
Terrenget var imidlertid vanskelig å bygge i, så arbeidet
gikk alt annet en fort, hertil kom, at grunnarbeidene påbegyntes
senhøstes og sneen kom dette år meget tidlig og i store
masser, så man kan lett tenke seg at det måtte bli kostbart.
Det første arbeid som igangsattes var oppbyggingen av en
barakke for arbeidere og formann og ved siden av denne en smie for
istandsetting av verktøy, bord etc. Det var nemlig et langt
arbeide som foresto, i det der skulle utsprenges og mures planeringer,
grunnmur og fundamenter for de to vaskerier (hovedvaskeri og slamvaskeri).
Deretter skulle elven reguleres med en passende oppdemning og tunnel
sprenges gjennom en fjellhammer for å få vannet i en
renne til den egentlige turbinledning, som skulle gi energi til
den elektriske kraftstasjon og vaskeriene. Likeledes måtte
det foretas en mindre regulering lengre ned i elven for å
få vann til et vannhjul, som skulle drive sagverk (sirkelsag).
Dette skulle igjen levere stokkverk til vaskeriene og den videre
store bebyggelse som foresto. Det var tidligere satt opp et lite
sagverk ved Granhei, men dette lå for langt borte og hadde
dessuten den ulempe, at elven var så godt som tørr
ved lengre tids godvær.
Den konsulterende direktør Corneliussen var meget begeistret
for Sulitjelma, både for de store og rike forekomster og for
enestående naturskjønnhet her oppe. Da konsul Persson
også var meget begeistret for direktør Corneliussen
og direktør Vatter hadde besluttet å reise utpå
høsten 1891, ble direktør Corneliussen anmodet om
å overta direktørstillingen, hvilket tilbud han aksepterte
for tiltredelse den 1.april 1892. Det var nemlig ved denne tid så
smått begynt å gå tilbake med malmen på
Vigsnes, i det den ble mer og mer kobberfattig jo dypere man kom.
Man drev da på utover vinteren med de nevnte store grunnarbeider
for vaskeriene så godt man kunne, enskjønt en stor
del av tiden gikk med til å skufle snøen bort, for
som bekjent er Fagerli et "blæsehull", så
den snø man med møye hadde fått vekk om dagen
blåste til igjen om natten.
Tidlig på våren kom da alle maskindelene for vaskeriene
inn til Finneid og ble kjørt oppover vannene mens isen ennå
var god, deretter på sledeføre over høgfjellet
og videre på isen oppover Langvatnet. Imidlertid var grunnarbeidet
i Fagerli så langt fra ferdig, hus og fundamenter for maskinene
var ikke tenkt på en gang. Men senere utpå våren,
da vinteren måtte tenkes å være så noenlunde
forbi, ble det samlet en masse dyktige folk og alle slags arbeider
ble så vidt mulig satt i gang samtidig, for nu gjaldt det
å få vaskeriet ferdig innen den neste vinteren inntrådte.
Og likeså smått som arbeide hadde gått den foregående
vinter med alle slags forhindringer, likeså hurtig gikk det
nå, i det alle både arbeidere og arbeidsledere var enige
om å bli ferdige, og den 1. november var oppberedningsverket
i gang.
Foruten alt arbeide med selve verket, måtte det også
planeres malmplaner, laste- og lossekai samt bygges en bremsebane,
som gikk fra kaien og til toppen av vaskeriet. Med denne skulle
alt gods, som skulle behandles, oppheises i vaskeriet. Godset kom
i prammer fra skeidningen i Furulund og Sandnes, man hadde nemlig
den gang ingen taubaner. Ennu måtte man nede på kaien
montere en større dampkran for oppheising fra prammene.
Samme vår (1892) kom delene til den ved Tronhjem mekaniske
verksted bestilte dampbåt til Finneid og ble kjørt
opp på slutten av vinterføret. Sammensetningen av båten
ble påbegynt i slutten av mai måned med folk fra samme
verksted. Den var ferdig til å settes på vannet den
26. juli. Et lite selskap bestående av en del svenske og tyske
aksjonærer oppholdt seg på den tid i Suitjelma og kom
således til å bivåne den første dampskipsdåp
i Langvatnet, hvilken for anledningen ble ganske høytidelig.
Dåpshandlingen ble utført av konsul Perssons eldste
datter friherrinnen von Essen, som holdt en meget stemningsfull
tale, hvor hun ønsket all hell og lykke både over stedet,
dets innvånere og båten, som fikk navnet "Sulitelma
I". Jeg erindrer den var litt lei å få ut på
vatnet, men gikk dog til slutt. Og det skal sies så vel til
båtens som til verkstedets ros, at den alltid har vist seg
å være heldig i enhver henseende.
Etter avløpningen ble det hurtigst gått i gang med
innsetning av maskin og kjele og den første prøvetur
kunne allerede foretas den 15. august. På en av de første
turene den gjorde, gikk den innom Fagerli og inviterte gamle Søren
Fagerli med på en tur nedover Langvatnet. Han ble nok både
forundret og engstelig da han så båten dampe av sted
uten både seil og årer og mente, at lappens spådom
nok ville komme til å gå i oppfyllelse nå. Sagnet
forteller nemlig, at en lapp ved navn Junge (ettersigende teologisk
student) hadde hatt et syn, hvor han så en masse folk samlet
omkring Langvatnet, og det var stor velstand blant dem. Store farkoster
trafikkerte vatnet og dampvogne landet. Det ville bli bygget en
kirke på et fremspringende nes eller odde, men når den
kom skulle rikdommen ha nådd sitt høydepunkt. Kirken
er der imidlertid og stedet likeså og velstanden er bedre
enn noensinne.
Ved Trondhjems mekaniske verksted ble vinteren 1891 - 1892 bestilt
en ny maskin og kjel til "Sulitjelma III", der som tidligere
nevnt skulle tjene som ekspressbåt mellom Finneid og Bodø
og gå på andre steder av den nærmeste kyst, hertil
fordres jo et ekstra godt utstyr, båten ble derfor sendt sørover
i slutten av april 1892 og kom tilbake i fullt ferdig stand i begynnelsen
av juni samme år.
Samme vår hadde man i Helsingborg kjøpt en liten motorbåt,
(ca. 20 fot lang) som ble sendt med jernbanen til Trondhjem, hvor
den toges videre på slep etter "Sulitjelma III".
Ved ankomsten til Finneid fikk den direkte opp i Nedrevatn og videre
til Sjønstå. Her gikk den noen ganger frem og tilbake
til stor glede og beundring for befolkningen, de beskuet nøye
den forunderlige lille karen, som gikk frem uten både røyk
og damp. Deretter ble den satt på land ved Sjønstå
for å transporteres videre over fjellet til Langvatn. Under
den ble det satt to alminnelige hjulganger for bikkvogn, hvor den
ene ble skruet fast til forstevnen og den andre fastkilt inne i
akterstilken, og så spentes det tre hester foran. På
begge sider gikk folk med tau for å holde balansen og så
bar det av sted over fjellet. Det var tungt å komme opp alle
bakkene innen man nådde høyfjellet, med det gikk allikevel
på til sammen ett og et halvt døgn frem til Langvatn.
Her ble da motoren satt i gang og så sattes kursen mot Furulund.
Båten var utstyrt med en av de gamle naftamotorer, som ofte
var meget lunefulle når de skulle settes i gang. Når
den så endelig var kommet godt i gang kunne den ofte tverstoppe
uten at det kunne påvises noen sikker mangel. Det hendte derfor
ikke så sjelden at man ble liggende stille i lang tid midt
på Langvatn og som oftest hendte det når vedkommende
som skulle skysses hadde det særlig travelt eller skulle frem
til fastsatt tid. Den ble derfor en kilde til en hel del pussige
historier, hvor jeg spesielt skal nevne en; Underskriveren av dette,
som på denne tid foresto oppsetting av vaskeriene, skulle
inn til Fagerli og det var høyst preserende å komme
fort frem. Vi gikk ut fra Furulundskaien og tok innom magasinet
for å hente noen maskindeler, som skulle til vaskeriet. Da
vi så skulle sette motoren i gang igjen slo den seg vrang.
Igangsettingen gikk nemlig for seg på følgende måte:
Helt akterut ved motoren var det en utvekslingsaksling for propellakslingen
og oppe på dekkshekken på toppen av denne aksling var
det en sveiv, som måtte dreies temmelig fort rundt for å
få motoren i gang etter at selve antenningsstiften og sylinderen
var godt oppvarmet. Når så motoren begynte å antenne
den utpumpede nafta, hendte det ofte at den rente i vei noe vel
fort og man måtte alltid være forberedt på å
holde igjen med sveiven, hvorpå der var en polinnrettning
(snellesystem), som var beregnet på selvavkobling. Her måtte
man passe godt på og være snar til å ta sveiven
av ellers kunne man lett få et ordentlig slag av den. Ved
denne anledningen stod maskinisten litt ubetenkt, da vi hadde ligget
temmelig lenge og strevet med den, så plutselig tenner motoren
og maskinisten som fremdeles fortsate å sveive ble kastet
ut av båten, som straks begynte å gå fremover,
bort fra mannen. Hva skulle gjøres? Motoren var kommet i
gang og jeg måtte fort frem. Stanset jeg den, utsatte jeg
meg for ikke å få den i gang igjen. Jeg gikk da rundt
med båten noen ganger for å forvisse meg om at mannen
kunne svømme, ropte så til ham og spurte om han trodde
han kunne svømme til lands, til det svarte han ja og så
lot jeg det stå til innover til Fagerli. Dette skulle jeg
helst ha latt være denne gang, idet jeg kjente motoren for
lite, for da jeg vel var kommet midt ute på Langvatn stoppet
den plutselig igjen og der lå jeg. Etter alle slags anstrengelser
og meget sveiving fikk jeg den omsider i gang igjen. Den første
som møtte meg da jeg endelig nådde Fagerli var maskinisten,
som jeg hadde sett svømme mot land. Han hadde fått
fatt i "Sulitelma I" og reist med den innover til Fagerli
for å se hvordan det var gått med meg, og glad var jeg,
som dermed var sikker på å komme helskinnet tilbake.
Ved flere anledninger utover sommeren viste "Gutten seg å
være høyst upålitelig. Det ble derfor besluttet
å kassere motoren og bestille en liten dampmaskin og kjel
til den. Maskinen ble levert fra Helsans Mek. Verksted, Helsingborg,
og ble innsatt så tidlig våren 1893, at "Gutten"
allerede kunne være i full drift som dampbåt da isen
løsnet. Etter den tid har "Gutten" vært like
sikker som noen annen båt og vist seg meget nyttig til ekspressen
rundt omkring på Langvatn.
Nå hadde man altså fått både jernbane og
dampbåter i Sulitjelma. Det eneste som må sto igjen
for å gjøre transporten til Finneid tilfredstillende
for behovet, var å anskaffe prammer som malmen kunne transporteres
i nedover Langvatn. For transporten på Øvrevann hadde
man nemlig allerede ved denne tid fra et skipsbyggerfirma i Tromsø
bestilt føringsprammer, som skulle leveres ferdig i begynnelsen
av september. For Langvatn, som lå så høyt til
fjells måtte man imidlertid bygge her oppe, det gjaldt bare
å finne den mest hensiktsmessige type. Det fremkom mange slags
forslag fra flere autoriteter på området, men resultatet
ble dog, at man bestemte seg for en pramme, som ble konstruert her
på stedet. Denne var flatbunnet med skrå sider og skrått
liggende for- og akterstavn. Denne type har gjennom tidene vist
sig å være meget hensiktsmessig. Foreløpig skulle
det bygges en på 30 tonn. Det ble straks gått i gang
med hugging av røtter og skjæring av kjøler
og stevner på sagen, og allerede i midten av september var
den første pramme ferdig, nettopp som jernbanen var åpnet
for drift.
Nå gjaldt det å forsere malmtransporten så man
kunne få ned meste mulig av den utbrutte malm innen isen la
seg om høsten. For å losse kisen av prammene ble det
om sommeren oppsatt en dampkran nede ved Fossen (banens endepunkt)
med denne ble kisen løftet opp på en plattform, som
lå i høyde med toppen av vognene. Når så
toget kom, kunne man bare trille kisen direkte fra plattformen og
ned i vognene. På Sjønstå gikk jernbanesporet
helt frem på kaien, hvor så kisen ble tippet direkte
fra jernbanevognene og ned i prammene.
På øvrekaien ved Finneid var det oppsatt en lignende
dampkran, som ved Fossen, for å løfte kisen opp fra
prammene, som kom fra Sjønstå. Kisen ble her løftet
opp i en høyde av 4,5 meter over kaien, hvor det var bygget
en sporbane for tippvogner, som lastet 5 à 6 tonn hver. I
disse ble kisen styrtet og kjørt frem til utskipningskaien,
som ligger ca. 500 meter fra øvrekaien. Tippvognene ble trukket
av hester, så på den måten har fraktet opp til
500 tonn kis i døgnet med 3 firetimers skift. På utskipningskaien
ble kisen kjørt ut over bukkebaner og styrtet, etter sortering,
i hver sin haug.
Den største del av den eksportferdige kis lå den gang
i Furulund på den såkalte Mons Petter kai og til dels
også på Sandnes. Herfra ble transporten av kis besørget
av "Sulitelma I" mens man mellom Sjønstå
og Finneid hjalp seg med "Sulitelma II". Trafikken var
den gang ikke større enn at disse to båter til nød
klarte det. Man innså imidlertid raskt, at dette ikke ville
gå i lengden, da det for Langvatnets vedkommende var strømmen
ned gjennom elven fra Hellarmo til Fossen (ca. 2 km) så stri,
at man i flomtiden, når strømmen var på det sterkeste
til stadighet måtte ha folk til hjelp. Dette gikk for seg
på følgende måte: Når båten skulle
gå fra Fossen og oppover ble det sendt en del folk oppover
langs elven, hvor denne var smalest. Disse måtte da ved hjelp
av tau hjelpe til å dra dampbåten og prammene fremover
mot strømmen.
Det ble da av daværende direktør foreslått at
banen skulle forlenges frem til Hellarmo. Den nødvendige
bevilgning til dette ble straks gitt og entreprenørene kunne
gå i gang med arbeidet så snart de hadde lagt siste
hånd på den øvrige del av banen. Forlengelsen
skulle være ferdig til i midten av august 1892, så lenge
fikk man hjelpe seg på beste måte ned det man hadde.
PÅ Øvre.- og Nedrevatn syntes "Sulitelma II"
også å skulle bli for lett av en lignende grunn, da
det i flomtiden gikk en rasende sterk strøm i den mudrede
renne i Hjemgamstrømmen. Her måtte man på samme
måte bruke folk til hjelp når båten skulle oppover.
Når båten nærmet seg Hjemgamstrlmmen kom på
et avtalt signal de omkringboende bønder ut for å hjelpe.
Det ble kastet tau til dem fra båten, som således ble
dratt oppover mot strømmen.
Slik gikk det imidlertid bare de to første årene, så
lenge trafikken var så liten, senere tok man inn "Sulitelma
III" fra Skjerstadfjorden, som viste seg sterk nok for trafikken
i mange år. Likeledes ble det foretatt ytterligere mudring
i Hjemgamstrømmen, som dermed ble både bredere og dypere
og dermed mindre stri.
Da det ennå kun fantes en pramme for Langvatn og to for Øvre-
og Nedrevatn ble det vinteren 1892 - 1893 satt i gang bygging av
tre nye prammer for Langvatns vedkommende. For Øvre- og Nedravatn
ble utterligereto prammer bestilt i Tromsø. Dermed ville
man stå nokså godt rustet til Jernbaneforlengelsen var
ferdig og da kunne riktig stortransport etter datidens fordringer
begynne.
Våren 1893 begynte man altså transporten med de transportmidler
man hadde for hånden, men ut i august begynte baneforlengelsen
å nærme seg fullførelse og den 29. august rullet
det første tok inn på Hellarmo stasjon. Man hadde på
forhånd flyttet dampkranen fra Fossen oppover, så nå
var man fullt ferdig og regulert transport kunne straks settes i
gang.
PÅ den tid var også oppberedningsverket i Fagerli i
full gang og bare herfra produsertes 1000 à 1200 tonn eksportkis
per måned. Samtidig var det ved skeidingen så vel i
Furulund som ved Sandnes ganske god produksjon av stykkis, så
det var nok å transportere og alt fungerte fullt ut tilfredstillende.
Samtidig med arbeidet på baneforlengelsen var det også
blitt bygd en stasjonsbygning og noen små barakker på
Hellarmo.
Sommeren 1893 begynte man også grunnarbeidene til smelthytten,
rosteplan og rosteskur, hvor malmen før den kom til smeltehytten
skulle befries for den største del av sin svovel. Det ble
foreberedt nokså store planeringer for både hytten og
for rostingen og dusse mptte fir en del lages kunstig, i det man
i skråningene (som terrrenget utelukkende besto av) muret
opp en kant nedentil mens man grov ut bakken oventil. Som man således
vil se var det på denne tid mange og store arbeider i gang
for å få det til et sammenhengende hele. Anleggets omfang
var ikke lite, fra Finneid til Ny-Sulitelma og Jakobsbakken, ca.
50 km. Når så det kom til at alt skulle gjøres
billigst mulig etter datidens fordringer, vil man kunne forstå,
at det var fullt opp å gjøre for de ledende ved verket
og ikke minst for de som hadde med finansene å gjøre.
Kopperprisene var nemlig ikke høye og mange penger trengtes
det til enhver tid.
Samtidig med transportlinjens fullførelse bygdes overalt
i Sulitjelma så vel ved gruvene som ved anleggene langs Langvatn,
ved jernbanen og Finneid. Behovet for beboelseshus sted stadig og
av disse ble det oppført så mange man kunne overkomme.
Likeledes stasjonsbygniger, verkstedbygninger og magasiner.
Den første taubane med endeløst tau (Pohligs system)
ble bygget sommeren 1892 fra Giken gruve og ned til en liten kai
ved Langvatn, hvor skeidingen foregikk under åpen himmel.
Dette kunne imidlertid ikke gå i lengden under de harde værforhold
høst og vinter. Det ble derfor bestemt at det skulle bygges
et stort nytt skeidehus lenger oppe i bakken på Sandnes, hvor
da taubanene fra så vel Giken som Ny-Sulitelma gruver skulle
komme inn på topp av huset for at godset skulle styrtes over
harper og slik befries for grus. De forskjellige malmsorter ble
da sortert i hver sine fyllkasser, for senere fra husets underetasje
bli videresendt med taubane direkte til oppberedningsverker og den
påtenkte smeltehytte i Fagerli. Så vel skeidehuset som
de nevnte taubaner ble ferdige høsten 1893. Det ble også
lagt sporbaner ned til lastekaien for eksportkis.
Kjørevei mellom Furulund og Fagerli ble bygget samme år
med spennbroer over alle store elver. Det var som før nevnt
et meget ulent terreng, men man kom da frem og det ganske fort.
Smeltehytten for Kuppelovnssnelting (Water Jacket) ble ferdig bygd
våren 1894. Det ble da smeltet skjærsten med en Cu-gehalt
på 35 - 40%, som eksportertes i den stand. Inntill man i 1896
utvidet hytten og bygde bessemerverket, hvor man etter franskmannen
Manes prosess, blåste kobber til en gehalt av 99% Cu.
I 1898 begynte man på et stort nytt oppberedningsverk på
Sandnes i forbindelse med skeidehus. Samtidig ble oppberedningsverket
i Fagerli stanset og en del av maskinene derfra ble anbrakt på
Sandnes. I 1902 ble Sandnes vaskeri utvidet til det dobbelte.
Ved Sandnes skeidehus kommer taubanene fra samtlige gruver inn i
tredje etasje, hvor det overalt er sporveksler for at malmen skal
kunne styrtes på de forskjellige harper og befries fra gruvegrusen.
Fra harpene faller så malmen ned på roterende skeidebord
i andre etasje, hvorfra de forskjellige malmsorter sorteres og kastes
i hver sine fyllkasser, som igjen har utløp i første
etasje, hvor hengebaner bringer de forskjellige malmsorter til andre
taubaner og transportbånd. Slik føres da den rene malm
fra skeidehusets nederste etasje til det nedenforliggende oppberedningsverk,
eksportkisen til lastekaien og smeltemalmen til hytten i Fagerli.
Således har oppførelse av nye og forbedring av gamle
anlegg stadig vært foretatt opp gjennom tidene. I det hele
tatt når en eller annen forbedring kunne innføres har
det aldri fra kompaniets side vært spart på midler,
da det jo alltid har vært og vil bli av viktighet å
holde verket i mest mulig tidsmessig og hensiktsmessig stand.
Når man tenker over at verket opprinnelig ble anlagt for en
produksjon av 25 - 30 000 tonn per år og det nå produsertes
det femdoble, kan man gjøre seg enslags forestilling om hvilke
utvidelser det stadig har vært gjort i disse 25 år.
Fortiden er det av beboelseshus og større anleggsbygninger
over hele verket i alt ca. 350. Dette foruten uthus og så
videre.
10 gruver er for tiden i drift, 4 på nordsiden og 6 på
sydsiden av Langvatn. Mellom gruvene og de forskjellige anrikningsverk
er det 13 taubaner med til sammen en lengde på 15 kilometer.
Den lengste av disse er 6,7 km lang og går tvers over Langvatn.
Lengste spenn er 500 meter.
|
|