|
Lovise Ingebrigtsen
forteller
Redigert
av
Erling V. Ingebrigtsen
Mor fortalte ofte, - hun
likte å snakke om gamle dager. Bare synd jeg ikke alltid hørte
ordentlig etter, - og husket mer av alt det hun hadde å berette.
Noe av det hun fortalte finnes på et lydbånd, men jeg husker
også glimt av annet fra hennes beretninger om unge dager, så
det må ha gjort inntrykk på meg. Selv er hun er jo borte for
lenge siden, men hennes historie bør ikke bli borte. Og om noe
av dette virker utrolig, - så er det riktig, Hun holdt seg alltid
til sannheten, - og hun hadde en fabelaktig hukommelse, selv da hun begynte
å dra på årene.
Dette er historien om den sommeren, - det var i juni 1891, da syttenårige
Lovise Johnsen gikk anleggsveien, - fra Sjønstu over fjellet til
Sulitjelma, for å søke arbeid som kokke på det nye
gruveanlegget der oppe ved Langvatnet.
"Jeg
ble født i 1874, på Vestvågøy i Lofoten. Buksnes
het det den gang. Min mor, som var ugift, "lånte" meg
bort til en søster som var gift, men barnløs. Jeg kan ennu
huske moster Tina som var så snill. Ja, jeg tror faktisk at hun
og mannen, han het Petter, behandlet meg som en leke, og de skjemte meg
sikkert ordentlig bort efter den tidens målestokk. Hos dem, på
den vesle gården Himmelstein, levde jeg noen sorgløse, glade
år, - men så alt for brått tok min barndom slutt.
Det må ha vært ut på våren
1882, jeg var blitt åtte år, da kom mor og en fremmed mann,
jeg kan ennu huske det store, svarte skjegget hans, de hentet meg og tok
meg til et ukjent sted, mor hadde nu giftet seg, og jeg hadde fått
en stefar som trengte gratis gjeter på gården sin.
Ja, det ble litt av en overgang, fra å leke
med små lam på vollen hos moster Tina, og til å fly
etter dumme kuer i utmarka på Steinbakken. Og senere år fulgte
med voksent arbeid i kjøkken, fjøs og låve.
Utover høsten skulle for til dyrene i hus,
og gjennem en lang vinter var det å sanke inn sleip, iskald tang
fra fjæra. Tang og tare var den gang et vanlig for-tilskudd til
kuene. Og som tolvåring var det å jobbe på gården
sammen med de voksne, jeg ble aldri spart fordi jeg var mindreårig.
Det hendte stefaren min bemerket: "Den jentungen spiser for mye"
- tja, jeg var jo i oppveksten, utførte arbeide som en voksen,
og trengte vel mat.
Den gang var det vanlig at man dro ut i verden straks
man ble konfirmert, for da var man voksen og skulle ikke være til
byrde hjemme. Så også med meg, jeg fylte femten år da
jeg dro ut av redet som det heter.
Først tok jeg tjeneste i Stamsund, hos en
kjøpmann som het Yttervik. Jeg skulle være kokkepike i huset,
og lønnen, ja den var 50 kroner året. At ei jente på
seksten år har kvalifikasjoner som kokkepike, det kan man jo spørre
om. Men den tidens kosthold var nok enklere enn det er idag, og min oppveksts
harde skole var vel husmorskolen jeg fikk gå. Jeg har for resten
ennu til gode å få klager på maten jeg i min tid har
stått for.
Nu ble ikke Stamsund det stedet jeg anså som
"ut i verden", og lønna var snau. Så, året
efter, det var april, sa jeg opp og dro til Rognan, for der hadde jeg
fått tjeneste på "et fint hotell". Dit kom jeg mai
1891 med store forventninger.
Innehaveren var en handelsmann som het Spørck,
og der viste det seg at jeg nok bare skulle være tjenestepike i
den store husholdningen hans. Til dette husholdet hørte en liten
kafé som han hadde åpen når det var skibsanløp,
og der var det min jobb å servere kafègjestene. Så
det ble mye ekstra arbeide og sjelden fri, men en slik tilværelse
var jeg vant til, så det var ikke så ille.
Jeg fikk et annet problem, og det var lønna.
Vi hadde avtalt at jeg skulle ha ti kroner uka med kost og losji, men
da jeg efter den femte uka purret på lønn, så svarte
frua at jeg måtte da tjene et halvt år, før det kunne
bli snakk om penger! Noen skriftlig kontrakt hadde jeg ikke, og med en
syttenåring var det vel ikke så nøye å holde
ord.
Egentlig likte jeg meg, - handelsmannen hadde barn
på min alder, vi gikk godt sammen og hadde alltid moro. Jeg har
alltid likt å omgås folk, og i kafeen kom og gikk stadig gjester
som jeg kunne prate med.
Noen av disse gjestene kom sydfra, de gikk over fjellet
og var på vei til gruveanlegg nordpå. De var lett kjennelige,
man så straks at dette var anleggskarer. De gikk med bukser av engelsk
skinn, hadde skjorte og vest med rødt halstørkle, og en
stor, svart sluskehatt satt alltid bak i nakken på dem. De fleste
var på vei til det nye anlegget oppe ved Langvatnet, for der skulle
det være gode tider. Alle sa omtrent det samme: "Där uppe
är det goda slantar at tjäna", de var den tidens eventyrere.
De var fra så mange steder, det var nordmenn
og svensker, ja, finner forekom også. Og et felles hadde de alle,
de var unge, spreke karer, hadde et eget glimt i øyet, og alle
så de lyst på livet. Man hørte gjerne en glad latter,
og en litt saftig replikk på svensk hørte gjerne med. For,
selv om de var norske, så var det liksom mer futt over det svenske
språket, det passet likesom inn i deres miljø. Og når
jeg luftet mine lønnsproblemer i kaféen, da kunne en av
disse karene si: "Varför gå här och knoga för
en lusebonde? Bli med upp til anlegget, flicka. Där behøvs
koksar ock där får du i alla fall din lön!"
Så en dag fortalte en nabo at jeg var ikke
den første som ble snytt av handelsmannen - det hadde vært
jenter før meg som hadde reist uten å ha fått oppgjør.
Da var det jeg bestemte meg for å dra til "anlegget der oppe
ved Langvatnet", navnet Sulitjelma var ennu ikke kommet i bruk den
gangen. Så jeg sa opp jobben min, under stor jammer fra handelsmannens
frue og avkommet hennes. Ungene prøvde til og med å gjemme
klærne mine for å hindre meg i å reise, men jeg kom
meg da endelig av gårde til slutt.
Og nu satt jeg der, en tidlig morgen, det var i juni
1891, i skyssbåten på vei til Finneid, uten lønn, men
en erfaring rikere. Mitt jordiske gods var et knytte med klær og
noen småsaker, en pung med noen få kroner, samt min kjære
Singer symaskin. Ja, den maskinen har fulgt meg gjennom et langt, strevsomt
liv, og med den har jeg sydd alle klær, så vel til meg selv,
som i de kommende årene til alle mine barn.
De øvrige passajerene om bord var seks tømmermenn,
de skulle opp til anlegget, så jeg hadde følge til dette
stedet der det skulle være så gode tider. Jeg mener å
huske at billetten fra Rognan til Finneid kostet 65 øre.
Vi kom frem til Finneid på formiddagen, så
vi rakk å komme ombord i Verkets ekspedisjonsbåt som fraktet
oss oppover Nedre- og Øvrevann frem til Skjønstu. Omtrent
ved middagstid ble vi satt i land nede på neset, hvor den gamle
Sjønstugården ligger på motsatt side av elven. Her
var det travel anleggsvirksomhet, for byggingen av jernbanen opp til Fossen
var allerede i full gang.
Den eneste adkomsten videre var den gang anleggsveien
over fjellet. Opprinnelig har den bare vært en sti, men de siste
årenes skjerp og drift oppe i dalen hadde ført til at den
var blitt utvidet til en humpete kjerrevei. Så her var det bare
å gi seg ivei. Mannfolkene i følget mitt var nok bedre utstyrt
enn jeg var, jeg gikk jo i den tidens lange skjørt, og knappestøvlene
med halvhøye hæler var heller ikke egnet til fjelltur. Symaskinen
bar jeg i den ene hånden og knyttet i den andre. Og det er vel slik
at når en er ung, og har et lyst syn på livet, ja så
er det utrolig hva du gir deg ut på. Jeg mener ennu i dag at karene
ikke måtte vente på meg under denne vandringen. De hadde jo
sitt eget verktøy å drasse på, og jeg kunne heller
ikke kreve at noen av dem skulle hjelpe meg å bære.
Det må ha vært bra vær, jeg kan
ikke huske at jeg var våt, så det har nok ikke regnet. Men
jeg husker at jeg var sliten, da vi mot kveld kom frem til gården
Tveråmo. Jeg hadde ikke spist siden tidlig om morgenen, så
jeg var svært sulten og satte til livs en syv-øres hvetekake
og drakk mye kaffe til. Så ble jeg innkvartert på et lite,
gissent kjøkkenloft, mens de seks karene blev henvist til låven.
Vi var
tidlig oppe neste morgen, og efter å ha spist og gjort opp for oss
- jeg kan i dag ikke huske hva jeg betalte - fortsatte vi. Terrenget var
steinete og ulendt, og en av karene, som var litt kjent fra tidligere,
kunne fortelle at en liten elv vi passerte het Tverrelva, og en annen
het Geitstibekken. Over Barfjell kom vi ned ved den vesle plassen Bjørnmyr,
og over Våtelva frem til Osbakgården som ligger ved nedre
del av Langvatnet. Kona her solgte kaffe, med et tannløst smil
tok hun ti øre koppen, Men da vi spurte efter båtskyss, svarte
hun surt at mannen ikke var hjemme, og hun visste ikke når han kom
tilbake. Så løy
hun, og sa at det var ikke langt å gå rundt vika til Hellarmo,
(det var jo ikke bro over sundet den gang). Og på Hellarmo, der
fikk vi få båtskyss, "i hvert fall på Grønligården,
- der var det helt sikkert båtskyss å få, helt frem
til Furulund", forsikret hun. Og karene i følget mitt var
stemt for å gå, de hadde hastverk, ville frem før det
ble for sent på kvelden, så det ble til at vi gikk.
Bare den som har sett terrenget rundt Hellarmo-vika,
skjønner hva vi kom opp i. Bratt og steinete var det, og vi havnet
helt opp mot Danielheia, før vi, langt ut på dagen kom frem
til Grønligården. Heller ikke der var det mulig å få
båtskyss, så det ble å ta bena fatt, hele resten av
veien. Endelig kom vi da frem til Furulund. Klokken var blitt halv fem,
og her skilte jeg lag med følget mitt. Karene dro rett bort på
anleggskontoret, det som i dag er hotell, for å få tilvist
arbeide og nattelosji.
Der postkontoret står nu, lå det den
gang en liten kåk som var butikk. Der gikk jeg inn og spurte efter
femøreskaker - jeg hadde ikke spist siden tidlig om morgenen og
var sulten. Kremmeren, han het Green, la en svær hvetelompe frem
på disken foran meg, han hadde ikke annet. Lompen kostet 40 øre
og var rent for stor, men jeg var så sulten at jeg brukte mine siste
penger og kjøpte den. Så satt jeg der utenfor, på en
stein og gnaget lompe og så meg om.
Det
var ikke så mange hus i Furulund den gang. Det som i dag er Hotellet
og Messa, Dampkjøkkenet som var under oppføring, direktørvillaen,
som senere ble hovedkontor, og det huset som ingeniør Trøften
nu bor i. Så sto det et lite hus der hvor ingeniør Hagens
villa står nu. Oppe i bakken var et nytt hus under oppførelse,
det skulle bli bolig for Anfindsen, (det ble senere prestebolig). Og lenger
vestover lå brakkene Ett'a og To'a, (som var bakeri og senere ble
losjihus, - også kalt Fryseriet). Så var det Tre'a og så
videre, de små brakkene utover langs vannet.
Efter å ha spist og drukket en slurk vann,
så jeg på sola at klokka gikk mot syv. Det var blitt på
tide å gå på jakt efter nattelosji, og det fikk jeg
hos kona til en stiger som het Johan Kirkhus. Kona hans het Olava og var
fra Lofoten, kanskje hadde hun medlidenhet med en blakk syttenåring
på ville veier?
Dagen efter gikk jeg på anleggskontoret for
å søkte kokkejobb, og det var det ingen vansker med: "Du
skal melde på snekkerloftet, der har de bruk for deg, det er ni
mann der og de trenger kokkehjelp, det haster, - kom deg avgårde"!
Der hvor elektriker- og snekkerverkstedet nu står,
sto det den gang en enkel halvannen etasjes trebygning. Nede var snekkerverkstedet
, og oppe på loftet bodde de ni tømmermennene. Det var disse
karene jeg skulle være kokke for. Her oppe var også et lite
rotekott, et ønskested for kokka efter at det var blitt ryddet
og vasket.
Matstell, oppvask, renhold, klesvask og lapping av
arbeidsklær. Jobben var grei nok, den. Men matforholdene var rare,
og til å begynne med, svært uvante for meg.
Karene mine, alle var de fra Nordfjord, hadde hver sin store matkiste
med hengelås. Her oppbevarte de maten som de hadde med hjemmefra.
Og hver morgen, før de gikk på jobb, la hver av dem frem
det som skulle bli middagen hans. Det kunne være gryn eller erter,
og et lite stykke salt kjøtt eller flesk. I dette stakk han en
treflis med merket sitt i, og så var det min jobb å steke
eller koke det uten at bumerket hans datt av. Det hendte nok at det fløt
løse trefliser i kokevannet, og da måtte kokka bruke hukommelsen
og fantasien for å få dem satt inn i riktig kjøttbit
igjen.
Så satt de der, en slurpet ertesuppe, en annen
grynsodd, ingen av dem brukte poteter eller grønnsaker, men de
åt flatbrød, mye flatbrød.
Ordningen med maten til kokka var grei: Efter tur
holdt de henne med kosten, og det ble gjort på den måten at
den som hadde dagen lot nøkkelen til matkista si stå i låsen,
så kunne kokka forsyne seg sjøl. Og dette virket fint, aldri
hørte jeg klage på at kokka spiste for mye, eller at noe
forsvant, de var greie karer! Kokka hadde sin faste lønn, 50 øre
uka pr. mann var avtalen, og her var det heller aldri noe tull. Lønna
kom på dagen, kontant i neven.
Sulitjelma var i sin røffe anleggstid, alt
og alle var preget av driften og døgnrytmen ved anlegget. Oppe
i ura over Furulund var Mons Petter gruva i sving, det ble arbeidet tolv
timers dag, også med nattskift, så når kvelden kom,
og kokka hadde fått unna oppvask og rydding, ja, så var man
ikke så opplagt til å gå ut.
Men det hendte da iblandt. Jeg kan huske en fin,
stille sommerkveld. Vi var noen ungdommer som gikk innover mot Fagerli.
Veien, om man kan kalle det vei, gikk ikke langs vannet som i dag. Den
svingte opp i haugen, der hvor brakka Stor Charlotta senere ble bygget
og kom ned ved Seksa-brua, der Folkets Hus nu står. Så gikk
den midt oppe i det vi i dag kaller Kirkehaugen, nedenfor der kirken nu
står, hele lia var skogkledd. Der var det en av guttene som sa:
"Du Lovise, du som kan servere, her skulle du hatt en kafé,
så kunne vi sittet og vederkveget oss med en god kopp kaffe!"
Jeg husker vel akkurat dette på grunn av det gamle, arkaiske uttrykket
hans, for vi gaplo alle sammen.
Så kom veien ned der Losjelokalet nu står,
og videre, over Leirelva og innover fantes ikke hus før man kom
til bondegården på Sandnes. Så var det ikke bebyggelse
før Reinhagen, og helt innerst, ved det blanke, stille vannet lå
Fagerligården. På den andre siden av elven lå gården
Fagermo.
Noe jeg husker med vemod er den vakre, lille holmen
som lå innerst i bukta, for der plukket jeg molter en fin høstdag.
Den holmen ble jo borte da Verket fylte igjen hele vika og anla smeltehytte
og vaskeri der.
Fornøyelser eller underholdning var det lite
av den gang. Jeg kan huske at det en tid ble danset i det nedlagte, gamle
bakeriet i Furulund, musikken var vanligvis trekkspill eller lirekasse.
I de senere årene var det dans på dampkjøkkenet fra
klokken fem til ti på søndagskveldene. Ennu senere var det
dans i en liten kåk som sto like innenfor den gamle brua over Lomielva.
På snekkerloftet jobbet jeg til september 1891,
da var karene ferdige med arbeidet på Anfinsenhuset og de reiste
hjem til Nordfjord. Og
for meg ble det kokkejobb oppe på Hanken.
Hanken
ligger inne ved foten av fjellene oppe i nordøst, 550 meter over
Langvatnet. Egentlig er stedet bare et røft dalsøkk inn
i det veldige massivet med de enorme Otertoppene som bakgrunn. Her er
naturen streng og karrig. Sommerstid gufser det kalt fra Blåmannsisen
som ligger bakom og lurer, og vinteren, med snestorm inn fra øst,
- ja, den er fæl. En av karene, han var norsk og het Nagelsaker,
frøs i hjel der oppe. Jeg fylte 19 det året, så det
må ha vært i 1893. De fant ham annen juledag, det ble reist
en steinvarde på stedet, - den står der vel ennu?
På Hanken fantes den gang bare tre torvbrakker.
De lå ved veien som går inn mot Lomivann, tuftene efter dem
kan ennu i dag anes som små forhøyninger i terrenget. De
var lave og dekket med torv langt oppover veggene, helt opp mot de små
gluggene som skulle forestille vinduer. Brakkene målte vel fire
ganger åtte meter og var delt i to rom med inngang i hver sin ende.
Et av disse seks rommene ble brukt som hestestall. I hvert av de fem rommene
sto en stor kokeovn i et hjørne, midt på gulvet et plankebord
med to langbenker og så to etasjesenger som ga soveplass til åtte
mann, - de lå fire i hver seng.
Kokka hadde ikke eget rom, hun lå i en krok,
på en brisk med forheng rundt. Jeg fikk ordnet meg med nattbord,
-en halv appelsinkasse med trekk foran. Det var en uhørt luksus
som jeg ble både misundt og ertet for av de andre kokkene.
Her oppe bodde det første året omkring
førti mann og fem kokker!
For kokka begynte arbeidsdagen halv fem om morgenen.
Da måtte hun opp, tenne lys og få fyr i ovnen, vann hentes
i bekken nede i dalsøkket og kaffe kokes. Så ble karene purret,
de skulle være på jobb klokken seks. Den gang trakk de i lompen
inne i brakka, og når de så, efter tolv timers skift kom tilbake
ble lompen, med gruveskitten på, vrengt av inne. Så vasket
de seg i blikkfatene, vann skulle hentes inn og vann bæres ut! Og
så skulle sultne mannfolk ha mat. All klesvask foregikk inne på
vedovnen, eller om sommeren nede ved bekken, for da var det mulig å
skylle der.
Det disse karene hadde av fritid, ble brukt til soving
og kortspill. Det hendte de satt ved kortbordet til langt utover natten,
og kokka, som skulle sove bak forhenget sitt, hun fikk ikke for mye nattero
når trumfess og knyttnever smalt i bordet under gapskratt og banning.
I et av disse brakkerommene var jeg kokke for seks
svensker til bort imot juletider, da dro jeg. Jeg reiste hjem til Lofoten,
og da jeg kom tilbake våren etter, var en stor, to etasjer tømmerbygning
kommet opp på Hanken. Den var revet på Sandnes, på bondegården
nede ved Langvannet og kjørt frem og tømret opp i løpet
av vinteren. Den hadde fire firemannsrom og kokkerom i hver etasje. I
denne brakka var jeg kokke i to år. Det er den bygningen som senere
fikk navnet Gammelbrakka.
Året 1895 var jeg ikke ikke på Hanken,
da hadde jeg tatt tjeneste i Bodø, og det hører ikke med
til denne historien. Våren 1896 reiste jeg til Båsmo Gruver
i Rana og tok kokkejobb. Her traff jeg igjen Jørgen, som jeg tidligere
hadde møtt på Hanken, vi giftet oss i Mo kirke i november
1896.
I 1897 kom jeg tilbake til Sulitjelma, nu med ektefelle
og en gutt som var født i Båsmo. Jørgen fikk arbeide
nede ved Langvannet, og vi fikk anvist husrom i den nybygde brakken StorCharlotta.
Her bodde vi på ett rom, ektepar med barn, mot å ha to "lauskarer",
(ugift anleggs-slusk) i pensjon. De betalte to kroner og femti i måneden
hver for vask, så fikk vi en krone og femotyve øre avslag
på husleien. De to karene lå sammen oppe i en dobbel etasjeseng,
mens vi lå nede. Vuggen som gutten lå i sto i en krok ved
ovnen, sammen med potetsekken. Noe av et familieliv!
Sengeunderlagene var papp-plater med halm oppå,
og når de to oppe snudde på seg, så drysset det ned
på oss i underkøya. Verst var det at de brukte snus. Alle
mannfolk gjorde jo det, men disse to som lå i overkøya, de
lå og spyttet på vedovnen i kroken, tvers over gulvet og over
vuggen! Og når jeg skrek opp og viste dem det hvite vuggeeteppet
med brune striper på, så fikk jeg til svar at det var bare
tullprat. For de spyttet på ovnen, og de traff ovnen, jeg var bare
ei helvetes rørekjerring!
Klesvask foregikk om vinteren inne på rommet.
Vann måtte bæres inn i bøtter og skyllevann bæres
ut, det var et evig søl. Og bjørkeveden var både rå
og sur, så for å få den til å brenne, måtte
den tørkes først, og det ble gjort ved å stable den
opp mellem veggen og den varme ovnen. Og så, det var en vinterdag,
jeg var ute for å henge opp vask. Da tok det fyr i neveren på
veden bak ovnen! - BRANN ! - Stort oppstyr, masse vann utover gulvet og
innkalling til direktøren, Emil Knudsen. Masse grov kjeft, og trussel
om oppsigelse! Slik var forholdene, gjør noe feil eller klag på
noe, svaret i Furulund var alltid det samme: "Kom deg av gårde,
bare reis, her er andre som vil ha husrom og arbeide!"
Slik gikk da året 1899 på et vis. Og
så, ut på høsten, kom Jørgen og sa at han hadde
fått arbeide på Ofotbanen. Så da reiste vi fra både
brakkerommet og de to lauskarene, og jeg savnet dem ikke. Mens Jørgen
dro til Ofoten, reiste jeg til kjente i Bodø. Jeg ventet barn og
ville føde hos dem.
I Bodø ble vår første datter
født, - hun kom siste natten i 1899.
I Bodø fikk jeg brev fra Jørgen. Han
skrev at vi skulle reise til Kåfjord kobberverk, for der hadde han
fått både hus og arbeide. Han kom til Bodø i april
1900 og hentet oss, og sammen reiste vi nordover.
I Kåfjord bodde vi 1900 og 1901. Kåfjord
var egentlig et bra sted, men noe husker jeg med ubehag. Det var en leilighet
som var befengt med veggedyr. Det vrimlet av dem, og vi ble ikke kvitt
dem.
Så, ut på høsten 1902 ble verket
nedlagt, så da kom vi tilbake, hit til Sulitjelma. Vi var nu blitt
en familie med to gutter og en pike. Og i Stor-Charlotta bodde vi bare
til ut på sommeren 1903, da flyttet vi inn i den nyreiste brakka,
like øst for kirken. Den hadde stått på Mofjellet,
et av Verkets nedlagte anlegg i Rana og ble nu flyttet hit. Her slapp
vi å ha lauskarer i pensjon, og her har vi bodd fredelig i mange
år. I dette huset er dere født, alle sammen fra 1904, til
deg, Erling i 1920.
En episode husker jeg fra denne første tiden:
En lys og fin lørdagsnatt kom en full finne ravende ned fra Hanken.
Og han hadde satt seg i hodet at han skulle inn til oss her i brakka.
Etter mye dundring på døren uten annet resultat enn et knust
vindu og en forskrekket familie, gikk han til neste leilighet, heller
ikke her kom han inn. Men han ga seg ikke og om morgenen da Jørgen
gikk til brønnen for å hente vann, ble han angrepet av den
rasende finnen. Og Jørgen, som sto med en bøtte i hver hånd
hadde ikke annet forsvar enn å smelle den fulle søplebøtta
i skallen på angriperen. Det var nok effektivt, for fyren stakk
av, mens han lirte av seg de verste trusler. Nu ravet han videre utover,
forbi kirken, og i brakka hos han Marius Bendigtsen, som ikke var hjemme,
brøt han seg inn. Her la han seg i ektesengen, bloet og fæl
og med støvlene på. Heller ikke her ble det noen hvile, for
da han Marius kom hjem og fant den ubudne gjesten i senga si, så
var det opp og ut, hodestups nedover bakken. Finnen ble funnet utpå
søndagen, sovende under trappen i Stor-Charlotte. Da han senere
kom med drapstrusler mot de to han hadde vært i tottene på,
ble han sagt opp av Verket og måtte reise fra stedet.
Det begynte etter hvert å bli civiliserte forhold
i Sulitjelma. Arbeiderne snakket om å organisere seg, og en og annen
var nok allerede medlem av Arbeidsmandsforbundet. Men Organisasjonens
agitatorer som tenkte seg opp hit, ble bryskt avvist av Verket, jeg husker
det skjedde i 1897, da var det en Hans Berntsen fra Kristiania. Da het
det at om en arbeider organiserte seg så ville han bli oppsagt.
Så kom da affæren med slavemerkene. Det er de som mener at
påbudet om bruk av disse skiltene var årsaken til det berømmelige
møtet på isen i januar 1907. Dette med å tvinge på
arbeiderne disse merkene var Verkets forsøk på å skjerpe
kontrollen med arbeidstiden og dermed øke produksjonen. Men dette
falt bare tilfeldig sammen i tid med arbeidernes organisasjonsplaner,
ja kanskje var det dråpen som fikk begeret til å flyte over.
At Verket begynte med å dele ut merkene i Charlotta gruve, det var
lumskt tenkt ut. Mange av de som arbeidet her hadde familie, og en forsørger
kan jo ikke bare kaste verktøyet og gå på dagen. Så
derfor sto nok understigeren utenfor Charlotta gruve med blyskiltene sine
denne mørke januarmorgenen 1907. Og trusselen, ta imot skiltet,
eller bli oppsagt, ja den lå klart i luften. Jeg var ikke øyenvitne,
for jeg var ikke til stede, jeg har det bare fra andre:
Om gruvslusken Anderson fra Mora, han var nesten
to meter høy og brei som en låvedør. Han mønstret
den bleke understigeren som sto der og holdt frem blymerket i en snor,
det gikk flere sekunder, så spyttet han en brun stråle i sneen,
og så kom det: "Nä, min gosse, på mej hänger
du inget slavskyld, jag er en fri mann!" Så tverrsnudde han
og gikk, noen sier at han ble sagt opp, andre at han bare dro. For Anderson
var lauskar og fri mann i alle betydninger. Han ble et eksempel, understigeren
ble stående der med nummerskiltene sine. Og søndagen
13. januar 1907 skal presten Fønhus ha sagt til klokkeren sin,
de sto på haugen foran en folketom kirke og så innover mot
Sandnes: "I dag faller det gamle Sulitjelma". Det var svart
av folk på isen der inne. De sto tett sammen rundt en kar som sto
på en kasse og snakket om "samhold og styrke". Over 1600
mann organiserte seg i dagene som fulgte. Og trusselen fra Verket om å
si opp en organisert ble en tom trussel, noe slikt ville lamme hele anlegget.
Og mannen min ble valgt inn i styret, han ble engasjert i foreningsarbeidet,
han ble en av veteranene. Og direktøren, Emil Knudsen måtte
pent forhandle med arbeiderne. Overenskomster ble avtalt, og blyskiltene?
"De mottaes ikke" står det i en forhandlingsprokoll fra
det året. Sulitjelma-medaljen ble den senere kalt, den ble et symbol
på seier over undertrykkelsen. Og
Arbeiderforeningens fane, den ble senket over din fars grav, - det skal
du huske!"
Slik avsluttet mor historien sin, - så la hun strikketøyet
fra seg.
P.S.
Mor døde 1960.
(Noen av de husene hun nevner er nu borte. Og der snekkerverkstedet sto,
går idag bilveien).
Nitti år efter, 30.
juni 1981 gikk hennes tre yngste barn, Trygve, Lovise og Erling i hennes
spor, langs den gamle anleggsveien som nu ligger der og sover, fra Sjønstu,
til Tveråmo, over fjellet og ned, forbi Bjørnmyr - frem til
Fossen.
Resten av veien er borte, den er slukt av vår nye, travle tid.
© Sulitjelma historielag
|
|