"Malmbåten" D/S Herosav Andreas Spjelkavik Gjennom oppveksten hørte jeg ofte fortellinger om hendelser som hadde tilknytning til "Verket". En av dem var historien om en lastebåt som hadde forlist i Saltstraumen. Da historien ble hørt fenget den nok, men ikke så mye at den festet seg til minnet. Kanskje var den også krydret litt, ikke husker jeg. Sist, men ikke minst viktig, det hendte jo ikke i Sulitjelma, så da så. Siden kom historien frem igjen da en sportsdykker fra Bodø for noen år siden dykket etter båten. De lokale avisene hadde en del omtale om dette, men etter en kort tid ble det stilt og historien gikk i glemmeboken Neste møte med denne historien fikk jeg da en turist spurte meg
om jeg kjente til historien om en lastebåt som hadde forlist i Saltstraumen.
Jeg måtte da medgi at jeg hadde hørt om at dette skulle ha
skjedd en gang, men detaljer om forliset kjente jeg ikke til. En spørrerunde
blant lokale historiekjennere rundt omkring ved Saltstraumen ga ikke det
store resultatet. Men jeg fikk da vite båtens navn og årstall
for tildragelsen, og med dette grunnlaget kom jeg frem til følgende
om båten: Om denne båten kan det sies at den ble bygget i Southampton i 1882
for et engelsk rederi. Dimensjonen på båten var 258 x 36 x
15 fot og den hadde en 2-sylindret kompoundmaskin på 181 hk. Båtens
navn var fra først av "D/S UMBERTO ARBIB". Den første
eieren solgte båten videre til et annet engelsk rederi i 1888. Mandag, den 14. august 1905 lå båten og lastet ved kaien
til Sulitelma Aktiebolags Gruber på Finneid. Den tok om bord svovelkis
og kobber som skulle til Gøteborg. Besetningen var på i alt
19 personer, og bestod foruten av kapteinen, av to styrmenn, to maskinister,
seks fyrbøtere og seks matroser. I byssa var det kvinnelig stuert
og kokk. I tillegg til mannskapet var det fire passasjerer om bord som
skulle følge med på turen. Da D/S Heros kom ut mot straumen den dagen var foruten en matros ved roret også kaptein Larsson og los Davidsen på broen. På fordekket oppholdt førstestyrmann Børjeson seg. D/S Heros stoppet opp foran straumen i påvente av at den andre kulen skulle heises opp i signalmasten. Men "strømdraget" fikk tak i båten og førte den mot utløpet av Saltstraumen. Det ble derfor signalisert halv fart akterover til maskinrommet, men maskinen greide ikke å holde båten mot straumen. Båten dreiv fortsatt utover mot strømmen samtidig som den også dreiv sidelengs babord mot Rundholmen. I et forsøk på å stoppe båtens ferd utover mot Saltenfjorden ble det signalisert full fart akterover til maskinrommet, men uten at dette syntes å være til noe hjelp. Da kapteinen og losen så at båten kunne komme til å gå på land på Rundholmen tok de sammen avgjørelsen om å forsøke å forsere Saltstraumen med full fart forover. Men båten lot seg ikke manøvrere, og ferden endte med sidelengs grunnstøting mot Rundholmen.. Det ble straks satt ut livbåt på styrbord side, men det viste seg at terrenget på Rundholmen var slik at de ved å legge en planke ut mellom båten og holmen så kunne de spasere direkte inn på land. Straks etter grunnstøtingen begynte båten å synke og etter ca 10 min gled den av holmen og gikk ned i dypet. Sjøforklaring ble holdt i Bodø den 17.august 1905 og av rettsreferatet fra denne fremgår det følgende forklaring om hendelsen til forliset: Ingen av skipspapirene ble reddet. Kapteinen fremla derfor en skriftlig fremstilling av hendelsesforløpet. Både losen, kapteinen og førstestyrmannen hevdet under sjøforklaringen at de alle tre tidligere hadde gått gjennom Saltstraumen med sterkere strømdrag enn hva som var til stede den dagen de grunnstøtte. Ingen av dem var "førstereisgutter" i Saltstraumen da uhellet inntraff. Losen hadde gått gjennom straumen ca 160 ganger, derav 14 ganger som los på D/S Heros. Kapteinen og styrmannen hadde begge gått gjennom straumen 49 ganger tidligere med denne båten. Dette skulle være den 50. turen. Maskinisten, Evald Persson var heller ikke noen skårunge i straumen. Dette skulle være den 46. passeringen hans gjennom Saltstraumen. Fra sin posisjon i maskinrommet merket han ikke at noe var unormalt. Først da kapteinen, etter å ha signalisert full fart forover i maskinen også ropte ned til han at han måtte slippe all steamen han hadde på maskinen skjønte han at noe var galt. Maskinisten mente det gikk flere minutter fra kapteinen ropte ned i maskinrommet til båten grunnstøtte mot Rundholmen. Det ble da signalisert stopp i maskinen. Da maskinisten forlot maskinrommet åpnet han sikkerhetsventilen for å redusere damptrykket på kjelen. Ingen av de 23 personene om bord fikk reddet noe av sine eiendeler før båten gikk ned. Det eneste som var tilbake etter D/S Heros var tre livbåter, hvorav en av dem var ubrukelig, en livbøye og noen livbelter som fløt i sjøen. Etter at båten var gått ned inntraff det en eksplosjon om bord og det fløt opp noe kullstøv. Vitnene som ble avhørt etter forliset hevdet alle som en, at båten
da den forlot Finneid var i sjødyktig god stand. De hevdet også
at slepet av yachten ikke hadde vært til hinder for manøvreringen
av båten før forliset inntraff. Etter forliset hadde førstestyrmannen
loddet dybden der båten var gått ned, og han mente at han
hadde funnet den på 18-20 favners dyp. Kjentfolk på stedet
mente derimot at dybden på det aktuelle sted måtte være
30-40 favner. Retten fastslo etter å ha hørt uttalelser fra
båtens offiserer og losen om bord at det ikke var nødvendig
å avhøre matrosen som sto til rors da forliset inntraff.
Dette hendte i den tiden da Norge var i ferd med å løsrive
seg fra unionen med Sverige. Tett forut for forliset hadde det vært
folkeavstemming i landet. Spørsmålet var om vi skulle løsrive
oss fra unionen med Sverige og et massivt flertall hadde da stemt for
løsriving fra svenskeveldet. Det var vel derfor naturlig at man
etter forliset i lokalmiljøet her omkring snakket om at "Svensken
gikk ned for den første kula". © Sulitjelma historielag |